Inlägg från: Anonym (Roine) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Roine)

Vad tänder en kvinna?

Efter 27 år tänder jag fortfarande på henne, och vi har sex en gång i veckan. Men nu när vi var på solsemester en vecka så tog hon initiativ tre gånger på en vecka. Ganska unikt. Jag frågade henne varför, hon sa att det för att vi hade tid och det var lugnt. Det hör till saken att vi hade grälat innan, jag hade varit väldigt dum, så det var kanske försoningssex.

Vad hon tänder på? Att jag gör saker som visar omtanke, att jag tänkt på henne och gjort något hon gillar. Tvättat fönstren, bokat in något kulturellt. Hon tänder när jag lyssnar aktivt på samtal om hennes jobb. På när jag intresserar mig och är aktiv med hennes barnbarn. När vi pratar om vår relation på ett bra sätt.

Kroppsligt tror jag inte.  Jag är 60+, flintis, har tjock mage. Hon är slank och fin.

Men jag gör det skönt för henne i sängen, hon får höra stråkorkestern varje gång.

• Anonym (Roine)
    Mayjel skrev 2025-10-04 22:16:37 följande:
    Jag läste just en artikel ur Illustrerad vetenskap om män och ölmagar. Tydligen beror dessa på ett överintag av kalorier som tenderar att sätta sig runt buken på män. Deras fettfördelning skiljer sig från kvinnors pga testosteron eller nåt sånt. 
    Oansvarigt likväl och ohälsosamt.

Stora magar förstör verkligen allt och ja, man kan undra lite över orsaken till att de förstör för sig själva på det sättet.

Läste också att män blirallt mindre intresserade av sex i takt med ökad ålder och sjunkande testosteron. Ett svagare intresse för sex gör dem kanske mindre motiverade att hålla sig snygga och fräscha. Det är min teori.
    Jo, slarv med kaloriintaget påverkar förstås. Men mycket är genetiskt. Farfar hade mage, morfar hade mage, pappa hade mage, och jag har mage. Jag försöker hålla den tillbaka med dygnsfasta och koll på intaget i övrigt. Det går inte jättebra, men hon gillar att ligga med mig. Tack Gode Gud för det.
  • Anonym (Roine)
    Anonym (Osmakligt..) skrev 2025-10-04 23:04:07 följande:
    Skaffa dig ett gymkort så du slipper se ut som din farfar och morfar.
    Människor idag är överfixerade vid utseende, kroppsform. De kan svälta sig, operera in plast i kroppen, allt för att se ut på ett visst sätt. 

Idealet borde vara att njuta av mat och dryck och sex utan att skämmas.
  • Anonym (Roine)

Jag frågade min fru en gång vad som gör att hon har det skönt i sängen, och väntade mig handgrepp, metoder mm. Men hon svarade "Rätt karl". 

Vi är 65 plus och har sex varje vecka, ibland lite glesare, ibland mer ofta. Jag har tio-femton kilos övervikt, hon är normalviktig. Jag rör mig tillräckligt, gör morgongymnastik och går långa promenader flera gånger i veckan, är full frisk.

Magen har jag fått i arv från pappa, farfar och morfar. Jag håller igen lite grann, men älskar god mat och dryck och tänker inte bli en självstraffande munk. Livet är till för att levas.

Gym har jag aldrig besökt, och nyligen kom ny forskning som tydligt visar att hårdträning inte är effektivt mot övervikt, bara att äta mindre.

Det där att man inte får ha någon övervikt är helt och hållet en social konstruktion, ett mode om man så vill. Kroppsidealen har förändrats genom historien. Jag tycker att vi ska sluta vara så fixerade vid ytan. "Rätt karl" och "Rätt kvinna" är så mycket viktigare.

Min fru får gärna gå upp tio kilo, blir bara mer mjukt hull att njuta av.

Mitt mått är att inte bara gå upp i vikt hela tiden, utan känna mig rörlig och kunna resa mig ur soffan utan att pusta.

• Anonym (Roine)
    Mayjel skrev 2025-10-08 00:07:06 följande:

En annan sak som kan vara tändande är en ordningsam och organiserad man. Slarvpottor är inte önskvärda då de bara ger upphov till ännu mer stress hos kvinnor och stress är en lustdödare.

Och fetmagar är fortfarande inte attraktivt då det visar på ohälsa och människan är programmerad att dras till kroppar som är hälsosamma. Det är biologiskt korrekt. 

Det finns så mycket moralism när det gäller kroppsvikt. Den som är överviktig är lat, hävdas här och där i tråden. Lättja är en av de sju dödssynderna, alltså en moralisk fråga.

Men - än en gång - att män får mer mage är också genetiskt och inte så mycket att göra något åt. Dessutom behöver riktigt gamla människor mer hull för att klara hälsan. Det larmas ibland om undervikt och felnärdhet i äldreomsorgen.

Och - än en gång - om både han och hon gillar att äta och dricka och mår bra av det, och har ett aktivt sexliv, då finns det ju inget problem (förutom det där moraliska då).

Kvinnor får rynkor, dubbelhakor, celluliter, hängbröst, tjocka lår och även bukfetma. Båda könen påverkas av åldrande. Det är naturligt och bör inte föraktas.
  • Anonym (Roine)
    Anonym (Osmakligt..) skrev 2025-10-08 11:11:20 följande:
    Kvinnor gör iallafall generellt mer för att vårda sina utseenden än män, även om klara undantag finns där också. Idag bestämmer sig många män för att bli gubbar redan efter 40, vilket för mig och många andra kvinnor är rätt oattraktivt. Vi kvinnor har vissa krav på oss att försöka se ungdomliga ut även efter den åldern, för att bli valda av de män vi vill ha. Tack gode Gud så är vi kvinnor skapta med hårväxt hela livet (de flesta iallafall) vilket gör ett ungt utseende mera möjligt för oss.

Män skulle nog också kunna bevara en del av sin hårväxt om inte gubb-mentaliteten tog över helt.
    Oj, mycket idéer du har om kvinnor och män. Du får det att låta som om det vore sant, när det egentligen bara är dina åsikter.

Och det där sista, att mäns håravfall skulle påverkas av "gubb-mentalitet" är helt obegripligt. Att bli flintis är genetiskt, och jag har haft ett flertal kvinnor och långa förhållanden utan att min flint varit något hinder. 

Du behöver se över dina fördomar.
  • Anonym (Roine)
    Mayjel skrev 2025-10-08 23:26:21 följande:
    Det stämmer ju oftast, att feta ölmagar är lata, eftersom de inte orkar anstränga sig för att göra sig fina. Men då blir det ingen tändning heller, vilket inte är mer än rätt.

Dumheter. Man kan visst göra nåt åt sin feta gubbmage eftersom fettet beror på ett överintag av kaloriintag. Män är vuxna människor som kan bestämma över vad de stoppar i sig och vilka hälsoprioriteringar de är kloka nog att göra.

Man mår inte bra av att vräka i sig för mycket mat och få farligt bukfett kring magen. Man kan äta gott utan att låta det gå till överdrift. Det kallas måttlighet och balans. Att vara en sund person är vad vi människor mår allra bäst av i längden.

Celluliter kan man motverka, även om de inte försvinner helt. Bukfetma kan man äta bort som sagt. Likaså feta lår och dubbelhaka. Har inget med åldern att göra så jämför inte så dumt med rynkor. 

Nej, det är inte naturligt att överäta utan snarare ett tecken på att ens liv är ur balans och att något inte stämmer med ens hälsa, psykiskt såväl som kroppsligt.
    Jag har kompisar som kan trycka i sig hur mycket som helst utan att gå upp i vikt. De tränar inte, de äter fett och kolhydrater och dricker vin. Ändå är de smala.

Själv behöver jag bara tänka på en hamburgare så går jag upp 200 gram.

Vi är olika, genetiskt. 

Det är klart att jag skulle kunna bli jättesmal, det är bara att sluta äta och bara dricka vatten. Men jag vill ha ett liv.

Du låter lite arg i dina inlägg, moralistisk.
  • Anonym (Roine)

Vad sägs om att återgå till trådens tema, "Vad tänder en kvinna"?

Min fru sa en gång: "Rätt karl."

Svar på tråden Vad tänder en kvinna?