• Anonym (tveksam)

Fråga angående gemensam ekonomi

Lång historia kort. Har i diskussioner med min flickvän under tidigare år alltid fått intrycket av att hon tycker att ett par som köper hus och bor tillsammans ska ha gemensam ekonomi. Så har tagit detta för givet. Nu är vi i en ålder då dessa beslut börjar närma sig och vi har tittat en del på husköp. Men helt plötsligt så vill hon inte längre ha gemensam ekonomi. Lägligt nog kom denna vändning efter hon fick en befordran och gick från att få ut runt 25k i månaden till 35k. Hon anser inte att det är rättvist om ena parten tjänar mer.

Till saken hör att hon inte alls tjänar mer än mig. Hon vet bara att jag får ut runt 15k på lönekontot i månaden och att jag investerar resten. Jag har börjat tveka på henne intentioner. Hur skulle ni tolka en sådan svängning? 

• Svar på tråden Fråga angående gemensam ekonomi
  • Olsdotter
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-05 22:14:18 följande:
    Det kanske hade stämt om hon samtidigt som hon förklarade att vi ska ha delad ekonomi erbjöd sig att betala för sin del av vatten/värme/bil siom hon använder. Vilket  hon inte gjorde.
    Fast nu menade hon ju att det inte skulle vara rättvist längre när ni köper hus?
    Det är dyrare med hus. 

Jag tror att du får ta med dig olika möjliga förklaringar och se hur ert samtal om saken avlöper. Jag skulle vara försiktig med att anta för mycket, risken är att hon faktiskt menar väl och att din misstro snarare kommer att såra henne ordentligt.
  • EpicF
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-05 22:19:52 följande:
    Vad tror du ett forum är till för? Lika bra att plocka bort det antar jag eftersom alla problem kan diskuteras med sin partner och att tänka över situationen och få lite nya tankar innan man tar diskussionen inte behövs. Eller?
    Direkta frågor till sin parter, tar man med sin parter eftersom det är partnen som har svaret. Inte vi på fl. 
  • Anonym (tveksam)
    EpicF skrev 2025-10-05 22:36:27 följande:
    Direkta frågor till sin parter, tar man med sin parter eftersom det är partnen som har svaret. Inte vi på fl. 
    Du borde säga detta i alla trådar som startas här eftersom frågor som berör ett par bara kan diskuteras mellan paret utan någon annan input. Cool Kanske FL äntligen kan stängas igen.
  • Anonym (tveksam)
    Olsdotter skrev 2025-10-05 22:26:28 följande:
    Fast nu menade hon ju att det inte skulle vara rättvist längre när ni köper hus?
    Det är dyrare med hus. 

Jag tror att du får ta med dig olika möjliga förklaringar och se hur ert samtal om saken avlöper. Jag skulle vara försiktig med att anta för mycket, risken är att hon faktiskt menar väl och att din misstro snarare kommer att såra henne ordentligt.
    Jag kommer säga ok till detta men också säga att jag vill ha äktenskapsförord där vi har kontrakt på vad som är vilkens egendom vid eventuellt giftermål. Sen får vi ta det från där. Tror det bli bäst att ha glasklara regler f.o.m nu.
  • Olsdotter
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-05 23:19:41 följande:
    Jag kommer säga ok till detta men också säga att jag vill ha äktenskapsförord där vi har kontrakt på vad som är vilkens egendom vid eventuellt giftermål. Sen får vi ta det från där. Tror det bli bäst att ha glasklara regler f.o.m nu.
    Ja, jag ser inget fel med att människor får stå för vad de säger.

Min rekommendation är ändå att börja med att sätta dig ned med henne och börja med att ställa frågan om hon verkligen menade det hon sa när hon tog upp enskild ekonomi. Ibland slänger folk faktiskt bara ur sig saker också.

Är svaret "ja" på den frågan skulle jag säga att du antingen avslutar relationen eller är helt öppen med henne om din egen osäkerhet, sårbarhet och varför du beslutat att då framgent separera era ekonomier i allt och även dokumenterat.

Om du väljer att gå framåt med enbart ett "jag gör henne till viljes" grundat på att du nu är osäker på förhållandet är det bättre att avsluta det, eftersom att en sådan inställning kommer att tära på er relation till dess ni ändå adresserar problemet eller gör slut.
  • Anonym (Gäsp)
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-05 22:04:30 följande:
    Jag menar att hon bott hos mig ett år och inte betalat alls förutom några matkassar. Att hon hela tiden gjort klart att hon vill ha det som sina föräldrar (som har gemensam ekonomi) när vi gift oss/köpt hus.

Hon har sina egna pengar plus fritt boende/nöjen och den mesta maten betald utav mig. Jag var ok med detta efter våra diskussioner om framtiden. Sen ändrade hon sig efter ett lönelyft och jag funderar på implikationen av detta.
    Har hon en hyreslägenhet vid sidan av som hon betalar för? 
  • Anonym (tveksam)
    Olsdotter skrev 2025-10-05 23:26:49 följande:
    Ja, jag ser inget fel med att människor får stå för vad de säger.

Min rekommendation är ändå att börja med att sätta dig ned med henne och börja med att ställa frågan om hon verkligen menade det hon sa när hon tog upp enskild ekonomi. Ibland slänger folk faktiskt bara ur sig saker också.

Är svaret "ja" på den frågan skulle jag säga att du antingen avslutar relationen eller är helt öppen med henne om din egen osäkerhet, sårbarhet och varför du beslutat att då framgent separera era ekonomier i allt och även dokumenterat.

Om du väljer att gå framåt med enbart ett "jag gör henne till viljes" grundat på att du nu är osäker på förhållandet är det bättre att avsluta det, eftersom att en sådan inställning kommer att tära på er relation till dess ni ändå adresserar problemet eller gör slut.
    Jag anser att ord har tyngd och kommer jag överens om något så håller jag det. Det som ger mig dåligt samvete att avsluta förhållandet över detta (förutom att jag fortfarande älskar henne och hon verkar känna detsamma.)  är att hon velat ha barn, helst direkt, de senaste åren medan jag sagt ja till det när vi gift oss. Vill inte vara han som använder upp hennes mest fertila år för att lämna utan barn. Om du förstår hur jag tänker. Mycket som snurrar i tankarna just nu.
  • Anonym (tveksam)
    Anonym (Gäsp) skrev 2025-10-05 23:38:47 följande:
    Har hon en hyreslägenhet vid sidan av som hon betalar för? 
    Hon hyr ut den till en vän just nu.
  • Olsdotter
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-05 23:39:20 följande:
    Jag anser att ord har tyngd och kommer jag överens om något så håller jag det. Det som ger mig dåligt samvete att avsluta förhållandet över detta (förutom att jag fortfarande älskar henne och hon verkar känna detsamma.)  är att hon velat ha barn, helst direkt, de senaste åren medan jag sagt ja till det när vi gift oss. Vill inte vara han som använder upp hennes mest fertila år för att lämna utan barn. Om du förstår hur jag tänker. Mycket som snurrar i tankarna just nu.
    Det hedrar dig att du inte vill slösa hennes år.

Samtidigt, om du tar ett steg tillbaka och tittar på detta objektivt, så ser du att drar väldigt avgörande slutsatser grundat på ett uttalande vid ett tillfälle. 
    Ibland är det vår egen sårbarhet och skyddsinstinkt som talar då, snarare än vår logik eller intuition.

Om det snarare detta med att i alla lägen hålla ord som gett ditt förtroende en stöt, då kan det vara bra att minnas att alla människor utvecklas och hur vi utvecklas kan inte alltid förutses.

Jag förstår varför du börjar undra. Du kanske har rätt i att hon vill tjäna på er överenskommelse snarare än ser det som att ni är två som tjänar på det (på så sätt att ni är två som är en enhet), men det verkar märkligt att hon kommer med det redan nu om hon verkligen menar att hon vill få mer pengar över själv efter husköpet.

Vill du inte slösa hennes fertila år och är så pass osäker:
    Lämna nu! Du kan inte skaffa barn med en kvinna pga dåligt samvete, det kommer aldrig att bli bra för någon.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-04 23:05:52 följande:
    Ja
    Jag tycker att det är konstigt att hon svängde så fort hon fick en löneförhöjning! 

Undrar om hon är riktigt solidarisk gentemot ert förhållande?

Många har ju delad ekonomi när man köpt hus ihop och kanske planerar för barn.

Andra har var för sig, men man delar ofta utgifterna procentuellt, efter hur mycket var och en tjänar.

Så att den som tjänar mer betalar en större del av utgifterna. På det viset kan var och en ha egna pengar så de kan göra saker tillsammans och enskilt på fritiden för.
    Så att den ena inte alltid måste avstå.

Jag tycker det var en trist vändning från hennes sida. Inte för pengarnas skull, du lär inte lida av det om du tjänar mer. Men att det gemensamma projektet plötsligt inte var så viktigt. Den gemenamma satsningen på er som par, där man bidrar med det som man kan. Både när det gäller tid, hushållsarbete och pengar.

Förstår att du blev förvånad.

Man kan ju undra på vilka andra sätt som hon kan vilja hålla sig på sin kant i förhållandet. Medan du är mer öppen för att ni är ett par och drar tillsammans på olika sätt. 
Svar på tråden Fråga angående gemensam ekonomi