• Anonym (dåligt)

Bättre matvanor hur? Hjälp!

Hjälp mig med bättre matvanor. Så här är det idag:

Frukost mellan 5 och 6, fyra mackor, oftast rost eller rågkaka, med pålägg, som kan vara smör, messmör, mjukost eller typ philadelphiaost, med ägg, hårdost, skinka, salami eller liknande på. Då och då leverpastej, och om jag råkar ha en grönsak så kan det åka på några skivor, men det händer inte ofta. Dricker te eller kaffe med kaffegrädde.

Lunch: Extremt sällan att jag hinner alls. Säg att jag en gång i veckan slänger i mig en chokladbit. brödbulle utan något på eller kanelbulle, eller dylikt.

Kommer hem mellan 18,45 och 19,15 (jag sitter och skriver detta i kollektivtraffiken), och äter en till macka med tanken att få lite energi så jag orkar laga mat. Det slutar nästan alltid att jag äter mer mackor, eller inget alls.

På helgerna lyckas jag i bästa fall laga lite ägg och bacon till brunch och kanske fixa lite pasta på kvällen.

Jag fattar ju att det inte är hållbart och kroppen har börjat säga ifrån, med dålig hårkvalitet och hår som samlas i borsten, trötthet, muskelkramper med mera.

Hjälp.

• Svar på tråden Bättre matvanor hur? Hjälp!
  • Dexter dot com

Vad har du för jobb där du inte hinner ta 10 minuters lunch och äta en matlåda? Vad gör du på helgerna om du inte hinner lägga 1-2 timmar på storkok så du har matlåda och kvällsmat 5 dagar framåt?

• Anonym (Matkasse)

Har du provat att köpa matkasse? (Linas, Hello fresh etc) Man kan köpa för tex två personer och tre måltider och så lagar du mat ena dagen och äter resterma dagen därpå. Eller lagar allt på helgen och tinar upp lådor på kvällarna i veckan. 

Koka ett par ägg och ät till lunch. Och en morot eller frukt. Är du anställd? I så fall är det verkligen inte ok att du inte hinner äta lunch. Det bör du strida för. 

• Anonym (dåligt)
    Dexter dot com skrev 2025-10-08 18:49:04 följande:

Vad har du för jobb där du inte hinner ta 10 minuters lunch och äta en matlåda? Vad gör du på helgerna om du inte hinner lägga 1-2 timmar på storkok så du har matlåda och kvällsmat 5 dagar framåt?

Väldigt dåligt organiserad hjälp i hemmet/hemtjänst/boendestöd. 

På helgerna gör jag en massa olika saker, men där handlar det nog ganska mycket även om att jag liksom har vant mig av.
  • Anonym (dåligt)
    Anonym (Matkasse) skrev 2025-10-08 18:59:49 följande:

Har du provat att köpa matkasse? (Linas, Hello fresh etc) Man kan köpa för tex två personer och tre måltider och så lagar du mat ena dagen och äter resterma dagen därpå. Eller lagar allt på helgen och tinar upp lådor på kvällarna i veckan. 

Koka ett par ägg och ät till lunch. Och en morot eller frukt. Är du anställd? I så fall är det verkligen inte ok att du inte hinner äta lunch. Det bör du strida för. 

Nej, det har jag inte testat. Det skulle jag kunna göra.

Ägg är en bra idé. Bäst skalade då. Frukt med. Och hoppas att jag hinner sitta i några minuter.

Ja, jag är anställd.
  • Anonym (Matkasse)
    Anonym (dåligt) skrev 2025-10-08 19:07:08 följande:
    Nej, det har jag inte testat. Det skulle jag kunna göra.

Ägg är en bra idé. Bäst skalade då. Frukt med. Och hoppas att jag hinner sitta i några minuter.

Ja, jag är anställd.
    Är du med i facket? Ta då upp detta där och be om hjälp. 
  • EpicF
    Anonym (dåligt) skrev 2025-10-08 19:02:55 följande:

På helgerna gör jag en massa olika saker, men där handlar det nog ganska mycket även om att jag liksom har vant mig av.
    Det får ni ta upp med facket att ni inte hinner ta er lagstadgade lunchrast. 

Skriver ni övertid? Börja med det annars. 
  • Dexter dot com
    Anonym (dåligt) skrev 2025-10-08 19:02:55 följande:

Låter ju helt sjukt att du aldrig får lunchrast....du skriver väl en tillbudsrapport varje gång det händer hoppas jag. Försök få in rutinen att laga 2 maträtter varje söndag så du har iaf kvällsmat hela veckan. Lunchen får du lösa med frukt, kokta ägg eller något annat du kan äta i farten.
  • Anonym (dåligt)
    Anonym (Matkasse) skrev 2025-10-08 19:14:18 följande:
    Är du med i facket? Ta då upp detta där och be om hjälp. 
    Jag är med i facket. När vi försöker ta upp det så säger kommunen alltid bara att de håller på med en omorganisation och vi måste vänta ut det, så facket nickar och håller med. "Omorganisationen" har hållit på sen jag blev anställd för 4 år sem och när vi frågar varför det tar sån tid säger de "coronaskuld".
    EpicF skrev 2025-10-08 19:16:13 följande:

Vi skriver upp övertid men fpr inget för det.
  • Anonym (Gustav)

Jag hoppas du skriver rapport om avvikelse på ditt jobb att du inte hinner ta rast och att det är dåligt organiserat? 

Kokta ägg, frukt, färdiga proteinshaker och vatten är bra lunch att kunna kasta in på språng. 

På helgen finns inga ursäkter till att inte laga ordentligt med mat . Ordna matlådor som du kan äta när du kommer hem.   Värm direkt när du kommer hem istället för mackor .
      Se till att du har nödmmat hemma tillgängligt . En burk kall ravioli  eller färdig gröt i korv  är 100 ggr bättre än macka. 

• EpicF
    Anonym (dåligt) skrev 2025-10-08 19:24:16 följande:
    Jag är med i facket. När vi försöker ta upp det så säger kommunen alltid bara att de håller på med en omorganisation och vi måste vänta ut det, så facket nickar och håller med. "Omorganisationen" har hållit på sen jag blev anställd för 4 år sem och när vi frågar varför det tar sån tid säger de "coronaskuld".
    EpicF skrev 2025-10-08 19:16:13 följande:

Vi skriver upp övertid men fpr inget för det.
    Om ni inte får ta eran lunchrast, så ska ni skriva övertid och en tillbudsrapport ned en gång. Om nu inte får hjälp av facket på lokalnivå får ni vända er högre upp. 

Att inte ha lunchrast är oacceptabelt. 
  • Anonym (dåligt)
    EpicF skrev 2025-10-08 19:50:18 följande:
    Om ni inte får ta eran lunchrast, så ska ni skriva övertid och en tillbudsrapport ned en gång. Om nu inte får hjälp av facket på lokalnivå får ni vända er högre upp. 

Att inte ha lunchrast är oacceptabelt. 
    De förväntar sig också tydligen att vi alla har personliga helikoptrar ståendes på standby. Beroende på vem som lägger schemat kan det vara 5 minuter mellan två brukare som bor 20 minuter ifrån varandra med bil, och vi ska inte ens ha bil.
  • EpicF
    Anonym (dåligt) skrev 2025-10-08 20:00:18 följande:
    De förväntar sig också tydligen att vi alla har personliga helikoptrar ståendes på standby. Beroende på vem som lägger schemat kan det vara 5 minuter mellan två brukare som bor 20 minuter ifrån varandra med bil, och vi ska inte ens ha bil.
    Då skriver ni avvikelserapport. 
  • Grässtrå77

Om du byter till mörkt fiberrikt bröd med låg sockerhalt och kör bättre pålägg som tex ägg, hummus eller avokado så får du så mycket mer näring. Lägg till en banan eller ett äpple så blir måltiden helt ok. Alltså till de dagar du inte orkar laga mat. Du måste ju även börja äta riktig mat och se till att du får i dig mat under arbetsdagen.

• mammatill6

Fast lite av detta skapar man ju själv. Ta rast. Dubbar en lagstadgad rast och då tar du den. Hinns inte arbetet med är det inte dina problem. Ka faktiskt inte tro på att ni k 4 års tid hoppat över rast, inte fått övertid för det och facket inte skulle göra något åt det.

• Anonym (Matkasse)
    Anonym (dåligt) skrev 2025-10-08 20:00:18 följande:
    Det är sånt här man använder visselblåsarfunktionen till! 
  • Anonym (h)

Förutom det galna i att facket struntar i detta???

Så... Jag skulle köra olika bars, fibr är goda och proteindrycker. Stoppa ner enkla saker i termos så håller det under dagen.

• Anonym (S)

Du kan ju inte acceptera att du inte kan ta lunchrast. Jag hade tagit rasten och arbetat övrig tid. Om allt arbete inte blir gjort är det inte ditt problem. Varför tar du det på dig och varför jobbar du gratis?

• Anonym (Jag)

Om man nu äter så sällan för det inte hinns med så får man se till att äta annat än mackor. 

Jag äter frukost vid 9-10 tiden på jobbet och då som idag har jag med mig macka (max 2 beroende på vad det är för bröd) med skinka, ost, någon slags grönsak, oftast också färskost istället för smör samt ett kokt ägg.

Till lunch 12-13 har  jag rester från middagen kvällen innan och alltid grönsaker till. Äter inte mer än vad som ryms på en assiett mer än det är för mycket. 
    Innan hemdags så äter jag något igen och idag har jag pannkaka som jag haft i proteinpulver i samt istället för grädde och/ eller sylt har jag grekiskt yoghurt med lite lönnsirap. 

Jag jobbar inom hemtjänsten. 

Istället för alla mackor du äter skulle jag satsa på något mer proteinrikt. Betydligt bättre och håller en mer mätt om dagarna och man behöver inte äta lika mycket utav det. 

• Anonym (A)

Havregrynsgröt till frukost av en näve havregryn och en skvätt vatten, det tar 2 min i micron och kostar inget. Tillsammans med mjölk och lite salt, kanel, sylt, jordnötssmör blir gott. Ta sedan med ett par mackor så kan du äta dem på förmiddagen i stället. 

Koka ett helt paket ägg åt gången, 12 st att lägga i kylen. De håller över en vecka och är ett bra mellanmål.

Se till att alltid ha hemma frukt och grönsaker som är enkla att äta. 

Svar på tråden Bättre matvanor hur? Hjälp!