Inlägg från: Anonym (dåligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (dåligt)

Bättre matvanor hur? Hjälp!

Hjälp mig med bättre matvanor. Så här är det idag:

Frukost mellan 5 och 6, fyra mackor, oftast rost eller rågkaka, med pålägg, som kan vara smör, messmör, mjukost eller typ philadelphiaost, med ägg, hårdost, skinka, salami eller liknande på. Då och då leverpastej, och om jag råkar ha en grönsak så kan det åka på några skivor, men det händer inte ofta. Dricker te eller kaffe med kaffegrädde.

Lunch: Extremt sällan att jag hinner alls. Säg att jag en gång i veckan slänger i mig en chokladbit. brödbulle utan något på eller kanelbulle, eller dylikt.

Kommer hem mellan 18,45 och 19,15 (jag sitter och skriver detta i kollektivtraffiken), och äter en till macka med tanken att få lite energi så jag orkar laga mat. Det slutar nästan alltid att jag äter mer mackor, eller inget alls.

På helgerna lyckas jag i bästa fall laga lite ägg och bacon till brunch och kanske fixa lite pasta på kvällen.

Jag fattar ju att det inte är hållbart och kroppen har börjat säga ifrån, med dålig hårkvalitet och hår som samlas i borsten, trötthet, muskelkramper med mera.

Hjälp.

• Svar på tråden Bättre matvanor hur? Hjälp!
  • Anonym (dåligt)
    Dexter dot com skrev 2025-10-08 18:49:04 följande:

Vad har du för jobb där du inte hinner ta 10 minuters lunch och äta en matlåda? Vad gör du på helgerna om du inte hinner lägga 1-2 timmar på storkok så du har matlåda och kvällsmat 5 dagar framåt?

Väldigt dåligt organiserad hjälp i hemmet/hemtjänst/boendestöd. 

På helgerna gör jag en massa olika saker, men där handlar det nog ganska mycket även om att jag liksom har vant mig av.
  • Anonym (dåligt)
    Anonym (Matkasse) skrev 2025-10-08 18:59:49 följande:

Har du provat att köpa matkasse? (Linas, Hello fresh etc) Man kan köpa för tex två personer och tre måltider och så lagar du mat ena dagen och äter resterma dagen därpå. Eller lagar allt på helgen och tinar upp lådor på kvällarna i veckan. 

Koka ett par ägg och ät till lunch. Och en morot eller frukt. Är du anställd? I så fall är det verkligen inte ok att du inte hinner äta lunch. Det bör du strida för. 

Nej, det har jag inte testat. Det skulle jag kunna göra.

Ägg är en bra idé. Bäst skalade då. Frukt med. Och hoppas att jag hinner sitta i några minuter.

Ja, jag är anställd.
  • Anonym (dåligt)
    Anonym (Matkasse) skrev 2025-10-08 19:14:18 följande:
    Är du med i facket? Ta då upp detta där och be om hjälp. 
    Jag är med i facket. När vi försöker ta upp det så säger kommunen alltid bara att de håller på med en omorganisation och vi måste vänta ut det, så facket nickar och håller med. "Omorganisationen" har hållit på sen jag blev anställd för 4 år sem och när vi frågar varför det tar sån tid säger de "coronaskuld".
    EpicF skrev 2025-10-08 19:16:13 följande:
    Det får ni ta upp med facket att ni inte hinner ta er lagstadgade lunchrast. 

Skriver ni övertid? Börja med det annars. 
    Vi skriver upp övertid men fpr inget för det.
  • Anonym (dåligt)
    EpicF skrev 2025-10-08 19:50:18 följande:
    Om ni inte får ta eran lunchrast, så ska ni skriva övertid och en tillbudsrapport ned en gång. Om nu inte får hjälp av facket på lokalnivå får ni vända er högre upp. 

Att inte ha lunchrast är oacceptabelt. 
    De förväntar sig också tydligen att vi alla har personliga helikoptrar ståendes på standby. Beroende på vem som lägger schemat kan det vara 5 minuter mellan två brukare som bor 20 minuter ifrån varandra med bil, och vi ska inte ens ha bil.
Svar på tråden Bättre matvanor hur? Hjälp!