• Anonym (Kvinna)

Kvinna med hög inkomst- attraktivt eller oattraktivt?

Tjänar 170,000kr brutto varje månad, kvinna, 40+. Hade jag varit man hade det nog gynnat mig i dejtinglivet. Men som kvinna, vad säger ni män- är det positivt med en kvinna som tjänar mycket eller avskräckande? 

• Svar på tråden Kvinna med hög inkomst- attraktivt eller oattraktivt?
  • Kirenaj68
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-12 11:42:30 följande:
    Kvinna med hög inkomst- attraktivt eller oattraktivt?

Tjänar 170,000kr brutto varje månad, kvinna, 40+. Hade jag varit man hade det nog gynnat mig i dejtinglivet. Men som kvinna, vad säger ni män- är det positivt med en kvinna som tjänar mycket eller avskräckande? 

Grattis till en bra ekonomi för det första.
    Själv hade jag bara sett det som positivt med en kvinna som ekonomiskt står på egna ben. Det som avgör är naturligtvis hur du som är som person och om vi matchar. Är du otrevlig spelar det ingen roll om du tjänar 170 mille per månad. Det är som med ytliga kvinnor. Varför välja en kvinna som måhända är vacker på utsidan, men en riktig räpa på insidan?
  • Anonym (Kvinna)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-13 14:23:37 följande:

För att din tid är så mycket mer värdefull än din partners tid?
    Du kan inte tänka dig att lägga tid på trädgården , av din värdefulla tid? Men han kan få sköta den åt dig? För du betalar städningen? 

För mig skulle en sådan partner inte vara attraktiv. 

Det låter som att du vill ha en särbo att träffa ibland för lite gemensamma nöjen, knappast som att du letar efter en partner som du vill dela livet med. 

Alla har ju 24 timmar på en dag. Om jag lägger 10 timmar av dygnet på att jobba och min partner 8 och vi delar lika på alla pengar (med utgångspunkt att jag tjänar ca 3 ggr så mycket som en vanlig lön) så är det väl min tid som plötsligt är mindre värd? Om jag konsekvent lägger mer tid på jobbet för att ge oss båda mer pengar, är det då inte rimligt att min partner också lägger 2 timmar på något varje dag som gynnar oss båda?
    Det omvända är ju att vi båda ska dela 50/50 på alla arbetsuppgifter och inte ha gemensam ekonomi. Det betyder ju då att jag har 2 timmar mindre per dag att lägga på hem och hus, men har mer pengar, jag köper därför in 2 timmar värt av tjänster per dag (nu gör jag inte det utan för at illustrera ett exempel) för att min respektive inte sk abehöva göra mitt jobb också eller lägga mer av sin tid. 
    I båda exemplen är bådas tid precis lika mycket värda, eller det tycker du inte?

Alternativet är väl att min tid plötsligt är mindre värd som ska jobba mer för att bibehålla den höga lönen, som båda ska ha tillgång till, men min partner förväntas inte hjälpa till lite extra med det han kan? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-13 14:36:23 följande:
    Alla har ju 24 timmar på en dag. Om jag lägger 10 timmar av dygnet på att jobba och min partner 8 och vi delar lika på alla pengar (med utgångspunkt att jag tjänar ca 3 ggr så mycket som en vanlig lön) så är det väl min tid som plötsligt är mindre värd? Om jag konsekvent lägger mer tid på jobbet för att ge oss båda mer pengar, är det då inte rimligt att min partner också lägger 2 timmar på något varje dag som gynnar oss båda?
    Det omvända är ju att vi båda ska dela 50/50 på alla arbetsuppgifter och inte ha gemensam ekonomi. Det betyder ju då att jag har 2 timmar mindre per dag att lägga på hem och hus, men har mer pengar, jag köper därför in 2 timmar värt av tjänster per dag (nu gör jag inte det utan för at illustrera ett exempel) för att min respektive inte sk abehöva göra mitt jobb också eller lägga mer av sin tid. 
    I båda exemplen är bådas tid precis lika mycket värda, eller det tycker du inte?

Alternativet är väl att min tid plötsligt är mindre värd som ska jobba mer för att bibehålla den höga lönen, som båda ska ha tillgång till, men min partner förväntas inte hjälpa till lite extra med det han kan? 
    Du vill ju inte dela med dig av lönen?
  • TvillingmammaVästgöte

Att hålla på och räkna så med timmar och kronor är ju ett direkt tecken på snålhet. Om jag betalar för städningen då får du sköta trädgården lika många timmar. 

Det låter som att allt är transaktioner för dig. 

Men nu är ju jag kvinna, så jag tillhör inte din målgrupp. 

• TvillingmammaVästgöte

Men det är ett otrevligt drag jag märkt hos många högavlönade kvinnor jag umgås med, att de tycker att deras tid är så mycket mer värd än andra människors. 

• Anonym (Kvinna)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-13 14:39:00 följande:
    Du vill ju inte dela med dig av lönen?
    Jag målar ju upp två scenarierna för att illustrera att i ditt exempel blir det ju min tid som är mindre värd, inte min partners. Du har nog utgått ifrån att en tjänst som betalar bra motsvarar en normal heltidstjänst. Det gör det sällan. Man jobbar tills man är klar och man är mycket flexibel med sin tillgänglighet. Dvs om min partner tjänar runt medel så är jag ganska säker på att han jobbar mindre, dvs har mer fritid till förfogande. Då tycker jag inte det är orättvis om jag betalar för fler tjänster men att han ställer upp med lite mer tid. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Grabb) skrev 2025-10-13 14:03:17 följande:

Skulle inte ha några problem med en kvinna som tjänar mer än jag. Har aldrig hamnat i ett läge där man börjar prata inkomster när man är i ett "dejting-stadie"... Skulle kännas lite märkligt anser jag...

Jag är höginkomsttagare, och jag vet att jag tjänar mer än min särbo, och hon "vet" också det. För mig så finns det andra saker som är viktigare om/när man går in i en mer seriös relation.

Snålhet går fetbort i min bok. Såväl ekonomiskt som känslomässigt. Och snålhet beror inte alltid på huruvida man har mycket eller lite pengar att röra sig med... är min upplevelse genom livet...

Särbo låter som det mest vettiga. Jag håller med om snålhet, det är förfärligt. Jag är allt annat än snål men man ska inte vara naiv heller. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-13 14:53:40 följande:
    Jag målar ju upp två scenarierna för att illustrera att i ditt exempel blir det ju min tid som är mindre värd, inte min partners. Du har nog utgått ifrån att en tjänst som betalar bra motsvarar en normal heltidstjänst. Det gör det sällan. Man jobbar tills man är klar och man är mycket flexibel med sin tillgänglighet. Dvs om min partner tjänar runt medel så är jag ganska säker på att han jobbar mindre, dvs har mer fritid till förfogande. Då tycker jag inte det är orättvis om jag betalar för fler tjänster men att han ställer upp med lite mer tid. 
    Om ni jobbar lika mycket då? En hantverkare tex som jobbar rejält med övertid lär knappast få en bruttolön som är i närheten av din.
    Skall han fortfarande lägga mer timmar i hemmet medan du kan köpa dig fri? 
  • PH76

Personligen så tycker jag att man delar på allt om man siktar på en framtid tillsammans. Men det kan vara lätt för mig och säga då jag inte skilt mig och börjat om med någon ny, kanske känns det annorlunda då.

Svar på tråden Kvinna med hög inkomst- attraktivt eller oattraktivt?