Inlägg från: Xenia |Visa alla inlägg
  • Xenia

Niqab, slöja mm

Anonym (Miss Amin) skrev 2025-10-13 10:45:37 följande:
    Niqab, slöja mm

Kristdemokraterna har öppnat upp en diskussion kring Niqab vilket omdiskuterats En del.

En del menar på att det bara är å ena sidan ett vanligt plagg som man frivilligt bär på sig å beskriver det som ett vanligt plagg. En del beskriver det oxå som att det är en symbol för förtryck men man vet inte vad man ska tro.

man vet själv inte vad man ska tro om det då man inte känner någon som går i dessa huvudbobader.

Vad vet vi/ni och vad tycker vi/ni?

Jag tycker det är ett populistiskt förslag av Ebba Busch att förbjuda niqab och burqa. 

Just på gator och torg borde man få ha vilket ytterplagg man vill. I skolor, på univeristet och på jobb däremot så borde de förbjudas eftersom de försvårar kommunikationen.

Hur stort är f ö problemet, hur många kvinnor går omkring i burqa/niqab?

Har inte polisen viktigare saker att göra än att jaga kvinnor i dessa kläder?

Slöja/hijab täcker ju bara håret så det vill väl inte ens Ebba Busch förbjuda.
  • Xenia

Frankrike är f ö ett avskräckande exempel, inget föredöme. Där förbjöds burkini, som inte täcker ansiktet. Bara att bära något som visade att man var muslim var förbjudet. Så nu skulle muslimska kvinnor som ville bada i något mer heltäckande köras bort från badstranden.

Flickor i statliga skolor fick inte ens bära långa kjolar, eftersom det visade att de var muslimer.

Nej, det är sannerligen ett nytt förtryck - från staten riktat mot flickor/kvinnor.

• Xenia

I somras bodde jag utomlands. Jag såg unga kvinnor (som inte var trådsmala) i korta shorts och urringade linnen och jag tänkte "klä på dig". Jag såg muslimska kvinnor i heltäckade svarta kläder och tänkte "klä av dig". Men poängen är att alla fick klä sig som de  ville. Var en del kvinnor tvingade att täcka sig så vet vi inte det. De var vana vid att klä sig så och en del skulle känna sig för avklädda annars.

Jag gillar inte tanken att staten ska bestämma hur kvinnor ska klä sig.

Talibanerna har inte bara synpunkter på kvinnors klädsel utan även på mäns. Män får inte bära västerländska kläder som jeans och shorts. Och de måste bära skägg. Tänk om staten skulle kräva att alla män är slätrakade, för att inte visa att de är muslimer. Det var därför flickorna inte fick bära långa kjolar i skolan, eftersom det visade att de var muslimer.

Det kanske är den verkliga orsaken till att Ebba Busch vill förbjuda burqa och niqab. Därigenom visar kvinnorna (frivilligt eller ofrivilligt) att de är muslimer, och det ogillar många. Blir nästa steg att förbjuda hijab?

• Xenia
    Rataxes skrev 2025-10-14 11:53:10 följande:
    Tänk, det fanns en tid i historien då vänstern stred för kvinnors rättigheter, inte islamistiska mäns plågeri av kvinnor.
    jag tycker att kvinnorna själv ska bestämma, inte staten.

eller anser du att alla kvinnor med hijab också är plågade av män?
  • Xenia
    jontebula skrev 2025-10-14 13:08:33 följande:

Vill vi ha massa människor som går runt med massa kläder där man bara ser ett par mörka ögon ? 

Jag vill verkligen inte det!

Det är mycket jag inte vill, men jag anser inte att jag har rätt att slippa allt jag ogillar.
  • Xenia
    Rataxes skrev 2025-10-15 05:57:37 följande:
    Tänk att högern fortfarande anser att man får ta ansvar för sitt eget handlande, t.ex att göra sig oanställningsbar inte innebär att man kan gråta sig till ersättning för att man inte vill följa klädkoden på en arbetsplats.
    Nu handlade inte Ebba Buschs förslag om arbetsplatser utan om offentliga platser, gator,  torg och butiker.

Som sagt, hur stort är problemet?

- Hur många kvinnor går i burka och niqab?
    - Blir de fler? Eller blir de tvärtom färre?
    - Vilka är de, varifrån kommer de?

Burka använda i Afghanistan och Pakistan. De som kommer därifrån vågar kanske inte ta av den, de är rädda för talibanerna, att någon ska skvallra för de och det drabbar deras släktingar i hemlandet.

Niqab används i Saudiarabien och andra länder runt Persiska viken. Tänk om en rik schejk besöker Sverige som turist med sina fyra fruar i niqab som gärna vill shoppa. Ska polisen komma och gripa dem då, vilken skandal!
  • Xenia

Vuxna kvinnor ska få klä sig som de vill.

Men varför inte förbjuda hijab och långa kjolar för småflickor? Det är inte de själva som valt det utan deras föräldrar. Det är en sexualisering av barn.

• Xenia
    Anonym (T) skrev 2025-10-20 14:28:19 följande:

Bara bort med skiten. Vi behöver verkligen inte ...

Vilka är "vi"? Islamofober?

En sann liberal vill inte förbjuda kvinnor att klä sig som de vill. Men det tycks inte finnas så många liberaler längre. Partiet Liberalerna hänger på Ebbas förslag.
  • Xenia
    Anonym (Anna) skrev 2025-10-20 17:31:41 följande:

För er som är mot förbud av niqab och burka. Visa en enda kvinna som har på sej det frivilligt där det inte finns en man i bakgrunden eller en regering som lagstiftat om det. 

Man kan säga att det är kulturen eller religionen som ligger bakom.

Men det kan kännas självklart för kvinnan, vem är du att avgöra att hon egentligen inte vill ha plagget? Är du tankeläsare?

"Nu ska vi befria dig, stackars kvinna, genom att förbjuda dig att klä dig som du vill eller som du påstår dig vilja klä dig. Vi vet ditt bästa."
  • Xenia
    Anonym (Anna) skrev 2025-10-20 20:17:27 följande:

Nej, jag är ingen tankeläsare. Gissar att du ser dej som det. 

Jag har inte sagt någonting om kvinnans rätt att välja vad hon vill ha på sej. Det finns massor av länder där man kan på sej niqab och burka om man vill. Det står en helt fritt att välja att bosätta sej där om det är viktigt. Ett förbud i Sverige har ingenting med att rädda en stackars kvinna som inte vill att göra. Tror du är smart nog att inse att problemet med dom plaggen ligger på en helt annan nivå än att det är något kvinnor väljer att bära av fri vilja. 

Men du som vet, överbevisa mej och visa en enda kvinna som utan krav från sin kultur, religion eller män självmant valt att ta på sej burka eller niqab. Och här gillas inte någon som burit det sedan urminnes tider, någon som valt att ta på sej set av egen vilja för att dom tycker det är ett bra eller snyggt plagg. 

Du kan inte bevisa något och inte jag heller. Ingen av oss är tankeläsare. Men jag gör att försök att förstå dessa kvinnor, det gör inte du.

Om någon skulle försöka bestämma över hur jag ska klä mig så skulle jag blir rasande, vare sig det var staten eller min man. Om dessa kvinnor klär sig så pga sina förtryckande makar, så är förstås risken att de inte alls får gå ut om dessa kläder förbjuds.

Vi är alla påverkade av vår familj, kultur (eller religion om vi har någon). Inbillar du dig att du är helt fristående, och har kommit på alla dina tankar alldeles själv?
  • Xenia
    Anonym (Så klart) skrev 2025-10-20 16:26:21 följande:

Är inte kristdemokrat men tycker inte att burka och niqab är plagg som är lämpliga i Sverige. 

Man måste kunna se folk. Det är en säkerhetsfrågor och samtidigt en trygghetsdråga för övriga.

Hijab är däremot helt okej.

Ja, självklart ska arbetsgivare kunna kräva att kunder och kolleger ska kunna se ansiktena. Är det inte så redan, så borde det införas. Likaså att lärare och elever ska visa sina ansikten.

Men säkerhetsfråga för kvinnor på gator, torg, butiker och i kollektivtrafiken? Har det varit några problem tidigare?
  • Xenia
    Anonym (Allt är tillåtet) skrev 2025-10-20 18:04:24 följande:

Antar att det ok med ett gäng svartklädda män i kängor och balaklava att gå in hos juveleraren också, allt annat vore ju diskriminering.

Skitsnack! Kängor och balaklava har inte religiösa orsaker.
  • Xenia
    Anonym (Anna) skrev 2025-10-21 14:04:10 följande:
    Det har inte burka och niqab heller. 
    Jo, det har det. Det är en strikt tolkning av koranens krav om "anständig klädsel".

Eller så är det helt enkelt vana och tradition. Men var har man traditionen med balaklava förutom när det gäller vintersport eller i det militära?
  • Xenia
    Anonym (Allt är tillåtet) skrev 2025-10-21 14:33:29 följande:
    Så frihet att klä sig som man vill (maskera sig) är bara förunnat religiösa människor?
    Ja, det är ju tillåtet enligt grundlagen med religiösa symboler inkl kläder..

Men skulle det visa sig att en massa män utnyttjade nikab/burka för att begå brott så antar jag att det skulle kunna förbjudas. Men än så länge har jag inte läst om någor sådant i verkligheten, bara om möjligheten.
  • Xenia
    Anonym (Anna) skrev 2025-10-20 20:24:59 följande:

Det är ingen som blir tvingad om det skulle bli ett förbud. Det finns som sagt massor av länder där det är tillåtet att bära dylika plagg där man kan välja att bo om det är ett bekymmer. 

Tycker du samma om personer som identifierar sej som nazizter och vill klä sej i kläder med hakkors? I Sverige är sån klädsel olaglig. Om dom här personerna inte får bära sina kläder är det lika synd om dom enligt sej? Dom känner sej säker nakna och förtryckta utan sina nazikläder. 

Så de kvinnor som bär plagg du ogillar, de ska helst skickas ut.

Om du ömmar så om förtryckta kvinnor borde du vilja att de får stanna. Stor risk att de och deras döttrar blir mer förtryckta utomlands. Men du bryr dig inte, du ville bara slippa se dem för att du ogillar islam och muslimer.

Nazismliknelsen är ju bara löjlig. Det är hets mot folkgrupp att bära sådana kläder och symboler pga Förintelsen. Judar ska slippa att se sådant, det är ett bevis på hot mot dem
  • Xenia
    Anonym (Mango) skrev 2025-10-20 21:03:55 följande:

En sann liberal vill inte förbjuda kvinnor att klä sig som de vill. Men när de inte kan välja fritt? När de väljer heltäckande kläder för att inte bli bortstötta av män och familjer, när de känner grupptryck? När någon imam sagt att de hamnar i helvetet om de inte täcker sig? Hur fritt är då egentligen valet?

Hur ändrar man trycket dessa kvinnor har? Kanske hjälper det med nolltolerans från samhället, förbud mot burkha och ett försök till normalisering av att inte täcka sig. Om imamer kunde fås att inte kräva detta av församlingen, om kvinnor kunde tvingas ut i samhället (arbete eller utbildning) där de inte fick bära burkha, kanske de en dag kan göra ett fritt val om hur de klär sig även i privata sammanhang. 

Har du några belägg för att imamer i Sverige kräver att kvinnor bär burka/nikab?

Om en vanlig svensk icke-muslimsk kvinna alltid undviker kortärmat, barbent, urringat, åtsittande,hur  vet du att det inte är hennes svartsjuke man som tvingat henne? Hur fritt är då hennes val? Men ingen skulle ifrågasätta hennes klädsel.

Nej, vi vet inte varför kvinnan bär burka/nkab, men troligen är det av tradition (alla kvinnor bar dessa kläder i hemlandet), eller av religiösa skäl (de tolkar koranen som att detta är det anständiga). De kan också göra det pga att de blir pressade av sina föräldrar eller makar.

Men jag tycker det är något konstigt med att rädda kvinnor från förtryck genom att förbjuda dem att bära vissa kläder. "Hemma var det förtryck, kvinnor fick inte klä sig som de ville. Här får inte heller kvinnor klä sig som de vill, men här räknas det frihet."

Nej, låt kvinnor klä sig som de vill på gator och torg, i butiker och på bussar.

Vill man uppfostra nästa generation till större frihet, så börjar man i förskolor och skolor. Inga burkor/nikab eller hijab på (för)skolan, däremot vad de vill utomhus.
  • Xenia
    Anonym (Anna) skrev 2025-10-21 14:44:58 följande:

Ja, risken är att dessa kvinnor inte får gå ut om det förbjuds. Eller får dom det med en hijab. Det vet vi inte. Oavsett förstår jag inte hur man kan tycka det är ok med det som argument. Hur fria tror du förresten dom är i dagsläget att röra sej fritt i samhället? Hur ofta ser man ensamma kvinnor ute själva som bär hijab eller burka? 

Det du du uttrycker i sista stycket säger tyvärr vilken låg nivå du ligger på. Skärp till dej och prestera bättre i dina inlägg än argumentera med härskarteknik! 

Mina åsikter om muslimska seder och bruk har för övrigt kommit till av mina egna empiriska studier där läsandet av Koranen samt umgänge med  en nära väninna och hennes familj som är djupt troende muslimer. Var kommer dina åsikter ifrån? 

Skäms själv du!

Du skrev
     "visa en enda kvinna som utan krav från sin kultur, religion eller män självmant valt att ta på sej burka eller niqab. Och här gillas inte någon som burit det sedan urminnes tider, någon som valt att ta på sej set av egen vilja för att dom tycker det är ett bra eller snyggt plagg. "

Som om de bara är dessa kvinnor som styrs av kultur eller religion. Som om inte svenska kvinnor också styrs av kultur, tradition eller sina män. Jag anser att det är nedlåtande mot muslimska kvinnor.

Jag har då sett många kvinnor som burit hijab utan några övervakande män. Och en del med både hijab och abaya som gått med sina väninnor eller systrar.

Jag har läst på om islam. Även om du känner en muslimsk kvinna väl så betyder det inte att du vet vad alla muslimska kvinnor tycker.
  • Xenia
    Anonym (Anna) skrev 2025-10-21 14:54:22 följande:

Nej, det står ingenstans i Koranen att kvinnan ska ikläda sej burka eller niqab.  Har du läst Koranen? 

Spelar det för roll om var traditionen att bära baklava kommer ifrån? Det som spelar roll om man ska argumentera för att folk ska få klä sej hur dom vill är väl att det finns dom som vill ha det på sej?  

Kan du inte läsa innantill? Jag skrev att en del tolkar koranen så.

Vad jag vet finns det inget förbud mot balaklava aka rånarluva. Men om de anses olämpligt så går det lätta att förbjuda av sälerhetsskäl. Däremot bärs burka/nikab av religiösa skäl. Även här kan de förbjudas av säkerhetsskäl, men det är inte därför Ebba Busch vill förbjuda dem. Det är av valfläsk för att locka till sig röster från islamofober.
  • Xenia
    Anonym (T) skrev 2025-10-23 08:45:27 följande:
    Det är vare sig rasism eller "islamofobi" att inte vilja ha avarterna av islam i det svenska samhället. Burqa är starkt förknippat med dessa avarter.

Ett förbud skickar en tydlig signal om vad som är, och inte är ok, hos oss.

Vi förbjuder kusinäktenskap nu av samma anledning.
    Är detta förbud genomfört?

Kusinäktenskap i flera generationer är illa. Dessutom har de ofta ingåtts som tvångsäktenskap.

Men risken är att kusinerna gifter sig via någon religiös ceremoni men inte registrerats. Då räknas inte äktenskapet officiellt samtidigt som det räknas i kulturen/religionen, och det fortfarande föds inavlade barn.
  • Xenia
    Anonym (Mango) skrev 2025-10-23 05:23:47 följande:

Kräver, nej. Olika imamer säger olika saker, många säger kvinnor ska bestämma själva men då blir de ofta pressade av någon att ?välja? slöja, för det har anständiga kvinnor. 

Intressant text av muslimsk kvinna. 

https://timbro.se/smedjan/darfor-tog-jag-av-mig-slojan/

Men ju mer jag tittade på slöjan med kritisk blick, desto fler problem upptäckte jag. Jag tänkte på alla de barn som hade på sig den från lågstadiet, och aldrig riktigt fick göra ett självständigt beslut. Jag tänkte på alla de män jag hörde kalla kvinnor utan slöja för slampor. Jag tänkte på alla de kvinnor som valde att ta på sig slöjan på ett unikt sätt, och hur de blev attackerade för att ha uttryckt sin individualitet. Och jag kom fram till slutsatsen att det omöjligt kunde vara deras självständiga val. För om det var det, så skulle den inte innebära så många begränsningar och krav.

En släkting tog mig åt sidan och frågade om jag visste att kvinnor utan slöja hamnar i helvetet.

En imam från Afghanistan, Pakistan, Saudiaraben etc kan förorda burka/nikab men knappast en från Turkiet. Det finns ju även imamer som är svenskfödda.

Det är ju just när barnen är små som det svenska samhället har möjlighet att påverka. T ex att förbjuda inte bara burkor/nikaber för alla barn (under 15 år) utan även hijab. Men vad gör skolan om en trotslig tonårstjej absolut vill ha hijab på sig i skolan?

Bara för att en del män har synpunkter på hijabens utseende, så är det inget bevis för att ingen vuxen kvinna frivilligt bär hijab. Hur får du ihop den logiken?

Jag tycker att det rimliga är att utgå från att kvinnorna väljer själva. Och har de sluppit hijab som barn är det troligare att det är deras eget val.
Svar på tråden Niqab, slöja mm