Inlägg från: ClumsySmurf |Visa alla inlägg
  • ClumsySmurf

Niqab, slöja mm

Gullvivor skrev 2025-10-13 13:13:43 följande:

Så tröttsamt att det fortfarande av många anses vara förtryck att bära mer kläder, och frihet att bära mindre.
    Extra tröttsamt med skitpartier som KD som försöker göra allt i sin makt för att göra livet surt för muslimer i Sverige. 
    Men vad hade man förväntat sig av KD-Ebba egentligen? Usch.

Gullvivor skrev 2025-10-13 19:38:43 följande:
    Anonym (Jaha) skrev 2025-10-13 18:15:24 följande:
    Har du inga andra argument för din sak än att ljuga om dina meningsmotståndares ståndpunkt? För det är ju naturligtvis ingen som tycker att det är förtryck i sig att bära mer kläder. Men det vet du väl, egentligen.
    Hävdar du att jag ljuger så är det snarare du som inte har någon koll öht. För jo, det handlar om huruvida man bär mer kläder (modest, täckande) eller mindre, och det tolkas av många per automatik som att man skulle vara förtryckt om man täcker sig mer. 

hijab är en konsekvens av kyskhetslagar

Iran passes controversial ?chastity? law imposing even harsher dress restrictions. The president doesn?t like it | CNN

CNN  ? 

Iran?s parliament has enacted a harsh new modesty law, significantly tightening existing dress restrictions that have already fueled nationwide protests and posed a serious challenge to regime stability.

Two years after protests against Iran?s strict dress codes rocked the nation, a new ?chastity and hijab? law was passed on Sunday by the hardline parliament and approved by the Guardian Council, which vets laws for compliance with the constitution and Islamic law. It must now be signed by the president to come into force.

edition.cnn.com/2024/12/04/middleeast/iran-chastity-law-dress-restrictions-mime-intl
    Hijab is the flag of Islamists: Yasmine Mohammed

Vivek Sinha: Does Islam mandate that Muslim women ?Must? necessarily wear a Hijab/Burqa? Several progressive Muslims say that no Quranic verse mandates Hijab/Burqa. Your comments.

Yasmine Mohammed: There is no verse in the Quran or edict in Hadith that mandates a woman to cover her hair in the way that is commonly described as hijab. These demands that women dress a certain way- covering their hair, in some cases even covering their face- these are all man made ideas to control women. There is no religious justification. The Hadith describe so many things in detail, down to the minutiae. There are Hadith on the proper way to cut fingernails. If Allah or Mohammed thought it was so important for women to dress a certain way, then that would be clear in Islamic scripture.

Vivek Sinha: Is there any authentic Hadith that requires Muslim women to put on a Hijab? If yes, what are they? If not, then please let us know why is Hijab forced upon Muslim women?

Yasmine Mohammed: No, there is not. Hijab is forced on women by extremist men who are also viciously misogynist. They preach that a woman must cover herself so as to not tempt men to harass her. That is called victim-blaming, a toxic mindset that excuses men for their crimes. Imran Khan of Pakistan made that clear when he blamed the exponential number of rapes of women in Pakistan on the victims themselves instead of the criminal men- he said that these rapes happen because women are not observing hijab properly. This idea that women are responsible for the actions of men is irrational and disgusting. Barbaric men harass and rape girls and women regardless of what the women are wearing. They even harass women in Hajj- in Allah?s house. As long as their crimes are excused and blamed on their victims, they have no reason to do any introspection or any progress of their mindsets. It allows them to continue to control women.

newsintervention.com/hijab-is-the-flag-of-islamists-yasmine-mohammed/
  • ClumsySmurf
    KillBill skrev 2025-10-22 18:35:57 följande:

Skillnaden är att det inte är själva klädesplagget som är förbjudet när det gäller hakkors, utan symbolen, eftersom den står för hat, våld och folkmord.
    Det handlar alltså inte om tyg eller kläder, utan om vad symbolen uttrycker.

Burka och niqab är däremot inte symboler för hat eller våld, utan religiösa och kulturella plagg som kvinnor kan bära av egen övertygelse. Sverige har flera hundra kristna nunnor. Ska de också förnbudas att verka in samhället om de exempelvis behöver bära ansiktsmask som under pandemin så att alölt utom ögonen döljs? 

Jag tycker att lagen ska fokusera på dem som tvingar andra att jklä sig på ett speciellt sätt, inte de som bär kläder av egen fri vilja. 

phpGWjvWl44292.jpg

Burka och niqab är inte religiösa plagg de är en konsekvens av kyskhetslagar

Är det vanligt att 9 åriga tjejer blir rvingade att bli nunnor så att män inte ska bli upphetsade?

• ClumsySmurf
    Anonym (Thor) skrev 2025-10-22 22:17:11 följande:
    Postman skrev 2025-10-22 21:59:05 följande:

Kändes inte som du läste mitt inlägg utan mest bara var känslostyrd. 

Du läser eller förstår inte det jag skrev. Rasister/islamofober har förutfattade meningar om att muslimska kvinnor bär slöja på grund av tvång eller förtryck. Men det är bara rasistisk smörja. Alla tillfrågade kvinnor berättar är slöjan är ett medvetet och frivilligt val. Att bära slöja kan vara en stark markör för deras religiösa tro, identitet och personliga värderingar. De berättar att slöjan ger en känsla av frihet och styrka, en möjlighet att definiera sig bortom kroppens utseende och ytliga bedömningar. För många är det ett sätt att känna sig respekterade för den de är inombords, inte bara för sitt yttre.
    finns det fortfarande folk som bryr sej när det slängs med rasist/islamofob för att vinna argument utan argument?

För rasisten är kvinnans kropp bara ännu ett verktyg för kontroll.
  • ClumsySmurf
    KillBill skrev 2025-10-25 11:53:15 följande:
    Vi fortsätter diskussionen när du gett mig ett exempel på en 9 årig tjel som bär Burka eller Niqab. 
    Taking off the hijab: 'My dream was to wear what I wanted'

She was nine when her family, living in a town outside of Iran's capital Tehran, made her start wearing the chador. One of the most conservative types of hijab, the chador is a full-body cloak that is often accompanied by a smaller headscarf underneath.

From the age of six, her parents had been preparing her to start covering.

"They kept telling me that I would have to wear the hijab, that it is my duty to God, and if I refused, I would be eternally punished after my death - not to mention, that I would bring my parents into disrepute and upset them," she tells the BBC.

She says that as a child, she dreamt of wearing shorts and T-shirts.

[....]
    She used to envy other girls she saw in her community who wore a less conservative type of hijab

_131225097_ribellwithhijab-1.jpg.webp

www.bbc.com/news/world-middle-east-66922061

• ClumsySmurf
    KillBillskrev 2025-10-25 13:16:12 följande:

I ditt inlägg påstår du att åriga flickor i Iran bär niqab, men texten handlar egentligen om chador. Bilden du har valt visar däremot en niqab alltså ett helt annat plagg än det som barn faktiskt tvingas bära. En chador är ett löst hängande, heltäckande plagg där ansiktet är synligt, och det har tydliga likheter med den kristna nunnedräkten.

Jag är en stark förespråkare för att barn själva ska få välja sina kläder och debatten tjänar ingenting på att det sprids felaktigheter. Nedan först bild på en kristen nunnedräkt och därefter på en chardor. 

Svensk kristen nunna

Musklimsk kvinna som bär chardor

Hur mycket du än dribblar så blir det inte jämförbart med "nunnor"
    What Age Must a Female Wear Niqab? - Morals and Advocacy - Islamic Shariah - Alukah.net

It is unquestionable that a female must begin covering by the age of puberty. What is not agreed upon is what exact age that is. Some say that covering commences the day of her first menstrual cycle, others say at the first sign of pubic hairs. Those weak in iman (faith) will look at the kafir system's designation of "teenager" as the age of puberty, i.e. they use the age 13. In all situations, Muslims are to use the Prophet's example for guidance. The Prophet married 'Aisha before she had reached puberty and consummated the marriage when she was approximately 9 years old. We do not know precisely what he used to determine that she reached puberty, and we don't even know the exact age that he consummates the marriage, so the issue of puberty is not necessarily a clear cut age to be applied universally to all, but a recognition of the change to woman from child. The earliest pregnancy recorded was that of a seven year old girl, and we know that a menstrual cycle does not have to start before some are capable of becoming pregnant. May Allah Subhanahu wa Ta?ala, guide each parent to adequately prepare the daughter in time. Amin.

------

Some Guidelines for Preparing a Child for Hijaab:

It is encouraged that as soon as the child is able to walk, she does not wear clothes that resemble the kafr, and that she should always have her knees and as much as possible of the arms and legs covered when leaving the house or having guests over.

She should be taught modesty in behavior and dress from the cradle.

It is ideal to sew small jilbabs (light overcoats) and khimaar (head/neck/chest covering) for the young Muslimah, properly preparing her for full coverage at puberty. It is actually less fitnah on the parent to dress her in the simple attire of a Muslim, as compared to looking for fashionable clothes in a shopping mall.

At the age of 7, the parent should order her to pray Salah, and of course, she must be wearing Hijaab (the entire head and body covering) for the Salah.

By the age of 10, her parents may and should punish her for missing fard (obligatory) Salah, and once again, she must be wearing Hijaab to perform Salah.

When she reaches puberty, insha'Allah, she will wear niqab (literally: draw the khimaar over her face).

By the age of puberty, she should already be used to wearing Hijaab (which is in her fitrah [natural state] to be covered).

en.alukah.net/Shariah/0/5778/
  • ClumsySmurf
    KillBill skrev 2025-10-25 14:17:22 följande:
    Kan du tydliggöra skillnadnen mellan en kristen kvinnas klädel och en chardor så att det blir begripligt? 

Svensk kristen nunna

Chardor
    I dagens diskussion finns det två sidor som helt ignorerar den upplevda verkligheten för beslöjade kvinnor. Den ena sidan blundar helt för hederskulturen och de patriarkala normer som ligger bakom slöjan, vilket sviker alla de unga tjejer som försöker ta del av de friheter som Sverige lovar är en rättighet. Den andra sidan vill förbjuda, begränsa och kontrollera i motsatt riktning, som om det dessa utsatta tjejer behövde var mer av hårdhänta inskränkningar av vad de får ha på kroppen.
    ----

Jag förstår viljan att vara tolerant. Beslöjade kvinnor är en skottavla för hatbrott mot muslimer. Jag har själv sett detta under min uppväxt och ingen kvinna borde behöva känna sig osäker på grund av hur hon klär sig. De har rätt när de påpekar att en tygbit kan betyda mer än en sak, men glömmer samtidigt vad den enligt min mening är: ett verktyg för kontroll. När de ska göra patriarkala analyser av omvärlden hittar de det i språk, populärkultur, ja snart sagt i allt, bortsett från i en religion.

Den andra sidan har ögonen öppna för förtrycket och hederskulturen, men missar viktiga nyanser. Mammas val att inte bära slöja gjorde henne inte fri, eftersom hon samtidigt levde i en miljö präglad av normer som begränsade henne på så många andra sätt. Slöjan kan vara en konsekvens av förtryck, men utgör inte förtrycket i sig, och att ignorera detta är att missförstå hederskulturen. Malala är inte begränsad för att hon väljer att täcka sitt hår. Vi kan ändå kritisera de strukturer som har lett henne till att känna behovet att ha på sig slöjan, utan att förminska hennes egen handlingskraft.

timbro.se/smedjan/darfor-tog-jag-av-mig-slojan/
  • ClumsySmurf
    ClumsySmurf skrev 2025-10-25 11:43:42 följande:
    Burka och niqab är inte religiösa plagg de är en konsekvens av kyskhetslagar

Är det vanligt att 9 åriga tjejer blir rvingade att bli nunnor så att män inte ska bli upphetsade?
    KillBill skrev 2025-10-25 11:53:15 följande:
    Vi fortsätter diskussionen när du gett mig ett exempel på en 9 årig tjel som bär Burka eller Niqab. 

KillBill skrev 2025-10-25 14:25:58 följande:
    PS. Källan du hämtar din information från, en.alukah.net, är strikt konservativ och ger en ensidig bild av islam. Det är ungefär som att vi skulle bedöma alla kristna utifrån reglerna i fundamentalistiska församlingar som Livets Ord eller Plymouthrörelsen.
    1. Det gällde hiqab. Det är strikt konservativa muslimer som tvingar barn att hiqab.
    2. Att sidan jag länkade till inte var tänkt att representerar alla muslimer

• ClumsySmurf
    KillBill skrev 2025-10-25 15:54:30 följande:

Tack för att du länkar till den här texten (timbro.se/smedjan/darfor-tog-jag-av-mig-slojan/), som till stor del bekräftar min uppfattning. Skribenten är, förutom att hon är kritisk till slöjan i vissa sociala och patriarkala sammanhang, tydlig med att de som vill förbjuda eller begränsa slöjan riskerar att missa nyanserna. Ett förbud skulle i praktiken inskränka friheten för de kvinnor som faktiskt väljer att bära slöja av egen vilja.

KillBill skrev 2025-10-25 16:04:20 följande:

ClumsySmurf, varför svara du inte på mitt inlägg?

KillBill skrev 2025-10-25 14:17:22 följande:
    Kan du tydliggöra skillnadnen mellan en kristen kvinnas klädel och en chardor så att det blir begripligt? 

Svensk kristen nunna

Chardor

när du har bekräftat att du läst #181 har du ju bekräftat att du har fått svaret
    det som är markerat i gult

Tack för att du länkar till den här texten
    Anonym (Mango) skrev 2025-10-23 05:23:47 följande:

Kräver, nej. Olika imamer säger olika saker, många säger kvinnor ska bestämma själva men då blir de ofta pressade av någon att ?välja? slöja, för det har anständiga kvinnor. 

Intressant text av muslimsk kvinna. 

https://timbro.se/smedjan/darfor-tog-jag-av-mig-slojan/

Men ju mer jag tittade på slöjan med kritisk blick, desto fler problem upptäckte jag. Jag tänkte på alla de barn som hade på sig den från lågstadiet, och aldrig riktigt fick göra ett självständigt beslut. Jag tänkte på alla de män jag hörde kalla kvinnor utan slöja för slampor. Jag tänkte på alla de kvinnor som valde att ta på sig slöjan på ett unikt sätt, och hur de blev attackerade för att ha uttryckt sin individualitet. Och jag kom fram till slutsatsen att det omöjligt kunde vara deras självständiga val. För om det var det, så skulle den inte innebära så många begränsningar och krav.

En släkting tog mig åt sidan och frågade om jag visste att kvinnor utan slöja hamnar i helvetet.

KillBill skrev 2025-10-25 15:54:30 följande:

Tack för att du länkar till den här texten (timbro.se/smedjan/darfor-tog-jag-av-mig-slojan/), som till stor del bekräftar min uppfattning. Skribenten är, förutom att hon är kritisk till slöjan i vissa sociala och patriarkala sammanhang, tydlig med att de som vill förbjuda eller begränsa slöjan riskerar att missa nyanserna. Ett förbud skulle i praktiken inskränka friheten för de kvinnor som faktiskt väljer att bära slöja av egen vilja.

• ClumsySmurf
    KillBill skrev 2025-10-26 12:27:35 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-10-25 16:21:32 följande:

Du citerar på ett sätt som gör det svårt att förstå vad du vill säga.

Jag bad dig visa exempel på när 9?åriga flickor tvingas bära burka eller niqab, men i inlägg #172 länkar du till en text om en kvinna i Mellanöstern som tvingats bära chador från nio års ålder alltså inte burka eller niqab. Betyder det att du saknar exempel på att barn från nio år tvingas bära burka ell'er niqab?

Sedan kan jag inte se att du har svarat mig på vad det är för skillnaden mellan chador och en nunnedräkt (se bilder nedan). tacksam om du svarar med egna ord och inte gåänom att hänvisa tillo tidigare inlägg. 

PS. Min utgångspunkt är klar: Det är tvång kring kvinnors och flickors klädsel  både förbud mot vissa plagg och krav på att bära andra  som ska bestraffas 

Du har fått ett svar.

personligen tycker jag att religion är korkat och att kvinnor blir nunnor för att de tror på korkade sagor men du vet att det är stor skillnad på att ha nunnedräkt och tvingas slöja, burka, niqab p.g.a kollektivt hedersförtryck och kyskhetslagar men det är som att du måse låtsas att det är själva plagget det handlar om och inte orsaken till varför man bär dem.

"PS. Min utgångspunkt är klar: Det är tvång kring kvinnors och flickors klädsel  både förbud mot vissa plagg och krav på att bära andra  som ska bestraffas "

Jag tycker inte att det låter inte särskilt trovärdigt när du försöker finta bort att vissa har krav på sej att bära viss klädsel.

"Betyder det att du saknar exempel på att barn från nio år tvingas bära burka ell'er niqab?"

Är det något med texten jag citerade du inte förstår?
    tror du att något med Islamic Shariah i rubriken bara är tomma ord?

ClumsySmurf skrev 2025-10-25 14:12:09 följande:
    What Age Must a Female Wear Niqab? - Morals and Advocacy - Islamic Shariah - Alukah.net

It is unquestionable that a female must begin covering by the age of puberty. What is not agreed upon is what exact age that is. Some say that covering commences the day of her first menstrual cycle, others say at the first sign of pubic hairs. Those weak in iman (faith) will look at the kafir system's designation of "teenager" as the age of puberty, i.e. they use the age 13. In all situations, Muslims are to use the Prophet's example for guidance. The Prophet married 'Aisha before she had reached puberty and consummated the marriage when she was approximately 9 years old. We do not know precisely what he used to determine that she reached puberty, and we don't even know the exact age that he consummates the marriage, so the issue of puberty is not necessarily a clear cut age to be applied universally to all, but a recognition of the change to woman from child. The earliest pregnancy recorded was that of a seven year old girl, and we know that a menstrual cycle does not have to start before some are capable of becoming pregnant. May Allah Subhanahu wa Ta?ala, guide each parent to adequately prepare the daughter in time. Amin.

------

Some Guidelines for Preparing a Child for Hijaab:

It is encouraged that as soon as the child is able to walk, she does not wear clothes that resemble the kafr, and that she should always have her knees and as much as possible of the arms and legs covered when leaving the house or having guests over.

She should be taught modesty in behavior and dress from the cradle.

It is ideal to sew small jilbabs (light overcoats) and khimaar (head/neck/chest covering) for the young Muslimah, properly preparing her for full coverage at puberty. It is actually less fitnah on the parent to dress her in the simple attire of a Muslim, as compared to looking for fashionable clothes in a shopping mall.

At the age of 7, the parent should order her to pray Salah, and of course, she must be wearing Hijaab (the entire head and body covering) for the Salah.

By the age of 10, her parents may and should punish her for missing fard (obligatory) Salah, and once again, she must be wearing Hijaab to perform Salah.

When she reaches puberty, insha'Allah, she will wear niqab (literally: draw the khimaar over her face).

By the age of puberty, she should already be used to wearing Hijaab (which is in her fitrah [natural state] to be covered).

en.alukah.net/Shariah/0/5778/

Svar på tråden Niqab, slöja mm