Inlägg från: Anonym (Mango) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mango)

Niqab, slöja mm

Niqab och burka på offentliga platser har varit förbjudna i Frankrike sen 2011, även förbjudet i 22 andra länder, BE, NL, IT, ES AT etc. Livet fungerar ändå för muslimer i de länderna. Orsakerna är att underlätta kommunikation och säkerhet, böter utdöms om man inte följer detta. Att koppla detta till kvinnoförtryck skulle vara svårt att påvisa, även om det stämmer. 

Så varför inte i Sverige? 

European countries 

Austria: Banned face-covering garments in public spaces in 2017. 

Belgium: Has a ban on face coverings in public areas. 

France: Banned face-covering headgear in public spaces in 2011. 

Luxembourg: Banned face coverings in 2018. 

The Netherlands: Banned face-covering clothing in public buildings and on public transport in 2019. 

Switzerland: Has a nationwide ban, with some cantons implementing it earlier. 

Bulgaria: Has a ban on face-covering garments. 

Denmark: Banned face-covering headgear in 2018. 

Other countries 

China: Has banned the niqab in some areas. 

Kyrgyzstan: Banned the niqab in 2025. 

Sri Lanka: Banned face-covering clothing in 2019. 

Tajikistan: Banned face coverings in 2017. 

Tunisia: Banned face coverings in 2019. 

Turkmenistan: Has banned the niqab. 

Uzbekistan: Has banned face coverings. 

Chad: Banned the burqa and niqab in 2015 for security reasons. 

Gabon: Banned the wearing of burqas and niqabs. 

Republic of the Congo: Banned the niqab and burqa in public places in 2015

• Anonym (Mango)
    Tow2Mater skrev 2025-10-13 22:07:27 följande:
    Ja det fungerar, de kvinnor som av sina familjer förbjöds gå ut utan dessa plagg får nu inte gå ut alls. Det fungerar fint.
    Visst, den risken finns ju, så förbud borde väl stödjas av uttalanden från muslimska ledare om att det räcker med att täcka håret. Vilket kan vara svårt att få, fast i många kretsar anses hijab räcka. 
  • Anonym (Mango)
    Anonym (Mej) skrev 2025-10-14 07:06:01 följande:

Det måste väl i så fall bli ett maskeringsförbud för att det ska funka juridiskt. Så då ryker tomtemasker, halloweenutklädnader mm också. Trist för furries. lisebergskaniner och sportmaskotar. 

I de länder som förbjuder att täcka ansiktet finns undantag för tex motorcykelhjälmar, clowner, maskeradfester. 
  • Anonym (Mango)
    Xenia skrev 2025-10-13 23:07:11 följande:
    Jag tycker det är ett populistiskt förslag av Ebba Busch att förbjuda niqab och burqa. 

Just på gator och torg borde man få ha vilket ytterplagg man vill. I skolor, på univeristet och på jobb däremot så borde de förbjudas eftersom de försvårar kommunikationen.

Hur stort är f ö problemet, hur många kvinnor går omkring i burqa/niqab?

Har inte polisen viktigare saker att göra än att jaga kvinnor i dessa kläder?

Slöja/hijab täcker ju bara håret så det vill väl inte ens Ebba Busch förbjuda.
    I en del länder är burka tillåtet ute på stan, men inte i offentliga byggnader såsom skolor, myndigheter, sjukhus.  Finns även de som försöker införa förbud mot hijab i skolor, men det har ju inte med kommunikation och säkerhet att göra så stöter på mycket motstånd. Förbud mot hijab låter vansinnigt.
  • Anonym (Mango)
    Xenia skrev 2025-10-20 14:54:45 följande:
    Vilka är "vi"? Islamofober?

En sann liberal vill inte förbjuda kvinnor att klä sig som de vill. Men det tycks inte finnas så många liberaler längre. Partiet Liberalerna hänger på Ebbas förslag.

En sann liberal vill inte förbjuda kvinnor att klä sig som de vill. Men när de inte kan välja fritt? När de väljer heltäckande kläder för att inte bli bortstötta av män och familjer, när de känner grupptryck? När någon imam sagt att de hamnar i helvetet om de inte täcker sig? Hur fritt är då egentligen valet?

Hur ändrar man trycket dessa kvinnor har? Kanske hjälper det med nolltolerans från samhället, förbud mot burkha och ett försök till normalisering av att inte täcka sig. Om imamer kunde fås att inte kräva detta av församlingen, om kvinnor kunde tvingas ut i samhället (arbete eller utbildning) där de inte fick bära burkha, kanske de en dag kan göra ett fritt val om hur de klär sig även i privata sammanhang. 

• Anonym (Mango)
    Anonym (T) skrev 2025-10-21 07:58:22 följande:
    Det finns fyra muslimska länder enbart i Europa: Turkiet, Kosovo, Albanien och Bosnien om man vill leva i ett samhälle som domineras av islam.

I Albanien och Kosovo är det sällsynt med niqab, en del muslimska kvinnor bär hijabs men väldigt många har ingenting. I Kosovo är det förbjudet på offentliga skolor. Så Kosovo är mer emot religiösa symboler än Sverige.

Dessutom följer de flesta muslimer där inte alla andra religiösa påbud om antal böner, alkohol etc heller utan följer bara några traditioner. Vad jag har hört, är samhällena väldigt integrerade och ingen bryr sig riktigt om vilken religion någon tillhör för det finns få extremister. 

• Anonym (Mango)
    Goneril skrev 2025-10-21 21:46:07 följande:
    Stämmer inte. Sura 24:31 Dölja sin skönhet och slöja endast över bysten. 

Ja hur man täcker vad är ju en kulturell tolkning

The Quran instructs women to wear a covering, often referred to as a hijab, in two main verses: Surah An-Nur (24:31) and Surah Al-Ahzab (33:59). These verses direct believing women to lower their gaze, guard their chastity, and draw their veils over their chests and not reveal their ornaments except to certain male relatives and women.  

Surah An-Nur (24:31): 
    This verse contains the most detailed instructions, telling believing women to not "display their beauty and ornaments except what must ordinarily appear thereof; that they should draw their veils over their bosoms". The verse specifies certain individuals to whom women can reveal their beauty, such as their husbands, fathers, brothers, and sons, and also states that they should not stamp their feet to draw attention to hidden adornments. 

Surah Al-Ahzab (33:59): 
    This verse asks the Prophet to tell believing women to draw their outer garments (jilbabs) around them when they go out. The purpose is to be recognized as respectable women and not be harassed

• Anonym (Mango)
    KillBill skrev 2025-10-22 18:35:57 följande:

Skillnaden är att det inte är själva klädesplagget som är förbjudet när det gäller hakkors, utan symbolen, eftersom den står för hat, våld och folkmord.
    Det handlar alltså inte om tyg eller kläder, utan om vad symbolen uttrycker.

Burka och niqab är däremot inte symboler för hat eller våld, utan religiösa och kulturella plagg som kvinnor kan bära av egen övertygelse. Sverige har flera hundra kristna nunnor. Ska de också förnbudas att verka in samhället om de exempelvis behöver bära ansiktsmask som under pandemin så att alölt utom ögonen döljs? 

Jag tycker att lagen ska fokusera på dem som tvingar andra att jklä sig på ett speciellt sätt, inte de som bär kläder av egen fri vilja. 

Att vara nunna är ett slags yrke och doket är en uniform. Inte samma sak som burka som kan bäras av vem som helst. 
  • Anonym (Mango)
    Anonym (Thor) skrev 2025-10-22 21:15:41 följande:
    Vad som skapar rädsla och otrygghet är väldigt individuellt. Jag är inte alls rädd för kvinnor särskilld inte de som har en slöja. Jag har aldrig varit med om att de atackerat någon varken verbalt eller fysiskt. 

Tänk så här:
    Fyra invandrarkillar som slår någon och ropar "Allahu akbar". Det skulle bli nationellt undantagstillstånd. Politiker skulle tävla om att fördöma, talkshower fyllda av "experter" skulle analysera islamismens hot mot svenska värderingar, och nyhetsrubrikerna skulle blinka rött i dagar.

Men när fyra svenska nazister gör samma sak, går runt och attackerar människor medan de skriker "Sieg heil" då händer ingenting. Ingen regeringskris, ingen panik i tv-studiorna, inget krav på massutvisning eller lagändring. Bara tystnad.

Varför är våld en nationell katastrof i ena fallet, men en notis i det andra? Varför skriker regeringen om trygghet när gärningsmannen heter Ahmed, men tittar bort när han heter Erik?

Det handlar inte om trygghet. Det handlar om vem som får kallas hot. Om vilka liv som räknas när svenskt våld ska bortförklaras som "ungdomligt" medan varje invandrares slag politiseras till samhällshot.

Den dagen högern reagerar lika starkt mot nazister som mot muslimer, då kanske vi kan tala om rättvisa. Tills dess lever vi i ett land där moral mäts i hudton och efternamn.

www.expressen.se/nyheter/sverige/nazisternas-valdsnatt-gar-till-attack-i-t-banan/

www.aftonbladet.se/ledare/a/Vz0wM1/aktivklubbar-tranar-nazister-i-misshandel
    I länder som förbjuder burka är ofta skälet försvårad kommunikation inte rädsla. 
  • Anonym (Mango)
    Xenia skrev 2025-10-23 01:26:26 följande:
    Har du några belägg för att imamer i Sverige kräver att kvinnor bär burka/nikab?

Om en vanlig svensk icke-muslimsk kvinna alltid undviker kortärmat, barbent, urringat, åtsittande,hur  vet du att det inte är hennes svartsjuke man som tvingat henne? Hur fritt är då hennes val? Men ingen skulle ifrågasätta hennes klädsel.

Nej, vi vet inte varför kvinnan bär burka/nkab, men troligen är det av tradition (alla kvinnor bar dessa kläder i hemlandet), eller av religiösa skäl (de tolkar koranen som att detta är det anständiga). De kan också göra det pga att de blir pressade av sina föräldrar eller makar.

Men jag tycker det är något konstigt med att rädda kvinnor från förtryck genom att förbjuda dem att bära vissa kläder. "Hemma var det förtryck, kvinnor fick inte klä sig som de ville. Här får inte heller kvinnor klä sig som de vill, men här räknas det frihet."

Nej, låt kvinnor klä sig som de vill på gator och torg, i butiker och på bussar.

Vill man uppfostra nästa generation till större frihet, så börjar man i förskolor och skolor. Inga burkor/nikab eller hijab på (för)skolan, däremot vad de vill utomhus.

Kräver, nej. Olika imamer säger olika saker, många säger kvinnor ska bestämma själva men då blir de ofta pressade av någon att ?välja? slöja, för det har anständiga kvinnor. 

Intressant text av muslimsk kvinna. 

https://timbro.se/smedjan/darfor-tog-jag-av-mig-slojan/

Men ju mer jag tittade på slöjan med kritisk blick, desto fler problem upptäckte jag. Jag tänkte på alla de barn som hade på sig den från lågstadiet, och aldrig riktigt fick göra ett självständigt beslut. Jag tänkte på alla de män jag hörde kalla kvinnor utan slöja för slampor. Jag tänkte på alla de kvinnor som valde att ta på sig slöjan på ett unikt sätt, och hur de blev attackerade för att ha uttryckt sin individualitet. Och jag kom fram till slutsatsen att det omöjligt kunde vara deras självständiga val. För om det var det, så skulle den inte innebära så många begränsningar och krav.

En släkting tog mig åt sidan och frågade om jag visste att kvinnor utan slöja hamnar i helvetet.

• Anonym (Mango)
    Anonym (Allt är tillåtet) skrev 2025-10-25 22:29:38 följande:
    Finns det hundratals nunnor? Kan du ge mig en källa på det? Jag hittar någon uppgift att det finns 200 nunnor och munkar, dvs. hundra eller färre nunnor troligtvis.

Hittar ingen exakt info om detta, 8-12 i Birgittaordern, 13 i ett av två Benediktinkloster och så finns det några fler kloster. Men inte en chans att det finns hundratals. 

Nunnedoket är en slags uniform som väljs av dessa 50?? nunnor i Sverige. Personerna utövar sin religion fritt även innan de blir nunnor, doket symboliserar bara att de flyttar in på klostret och deltar i livet och arbetet där. Att vara nunna är ett slags yrke. Ingen tvingar dem direkt eller indirekt att bära detta plagg, ingen påstår att de är slampor som hamnar i helvetet om de inte tar på sig doket. 

Svar på tråden Niqab, slöja mm