• Anonym (Miss Amin)

Niqab, slöja mm

Kristdemokraterna har öppnat upp en diskussion kring Niqab vilket omdiskuterats En del.

En del menar på att det bara är å ena sidan ett vanligt plagg som man frivilligt bär på sig å beskriver det som ett vanligt plagg. En del beskriver det oxå som att det är en symbol för förtryck men man vet inte vad man ska tro.

man vet själv inte vad man ska tro om det då man inte känner någon som går i dessa huvudbobader.

Vad vet vi/ni och vad tycker vi/ni?

• Svar på tråden Niqab, slöja mm
  • Anonym (T)
    Anonym (Snögubben) skrev 2025-10-21 12:11:25 följande:

Om täckande klädsel bärs av förtryck är det inte bra, men risken om det förbjuds är att den förtryckta inte får lämna hemmet överhuvudtaget. Då missar man målet, tycker jag!

Det är inte så mycket för dagens bärare som lagen kommer till utan för de barn som i framtiden skall slippa.

En 40+ man och hans 40+ hustru sitter nog för fast i det kulturellt för att helt ställa om sitt mind-set men deras 6-åriga dotter kommer att växa upp i en kontext där den typen av kulturella uttryck är förbjudna.

Precis som föräldrar år 1979 inte slutade slå sina barn med en gång men en 5-10 år senare visste barnen att det var fel och började säga ifrån och dessa barn har nu vuxit upp, själva blivit föräldrar och agar sina barn i långt mindre omfattning.
  • Xenia
    Anonym (Så klart) skrev 2025-10-20 16:26:21 följande:

Är inte kristdemokrat men tycker inte att burka och niqab är plagg som är lämpliga i Sverige. 

Man måste kunna se folk. Det är en säkerhetsfrågor och samtidigt en trygghetsdråga för övriga.

Hijab är däremot helt okej.

Ja, självklart ska arbetsgivare kunna kräva att kunder och kolleger ska kunna se ansiktena. Är det inte så redan, så borde det införas. Likaså att lärare och elever ska visa sina ansikten.

Men säkerhetsfråga för kvinnor på gator, torg, butiker och i kollektivtrafiken? Har det varit några problem tidigare?
  • Xenia
    Anonym (Allt är tillåtet) skrev 2025-10-20 18:04:24 följande:

Antar att det ok med ett gäng svartklädda män i kängor och balaklava att gå in hos juveleraren också, allt annat vore ju diskriminering.

Skitsnack! Kängor och balaklava har inte religiösa orsaker.
  • Anonym (Anna)
    Xenia skrev 2025-10-21 13:55:54 följande:
    Det har inte burka och niqab heller. 
  • Xenia
    Anonym (Anna) skrev 2025-10-21 14:04:10 följande:
    Det har inte burka och niqab heller. 
    Jo, det har det. Det är en strikt tolkning av koranens krav om "anständig klädsel".

Eller så är det helt enkelt vana och tradition. Men var har man traditionen med balaklava förutom när det gäller vintersport eller i det militära?
  • Anonym (Allt är tillåtet)
    Xenia skrev 2025-10-21 13:55:54 följande:
    Så frihet att klä sig som man vill (maskera sig) är bara förunnat religiösa människor?
  • Anonym (Anna)
    Xenia skrev 2025-10-21 13:15:19 följande:
    Du kan inte bevisa något och inte jag heller. Ingen av oss är tankeläsare. Men jag gör att försök att förstå dessa kvinnor, det gör inte du.

Om någon skulle försöka bestämma över hur jag ska klä mig så skulle jag blir rasande, vare sig det var staten eller min man. Om dessa kvinnor klär sig så pga sina förtryckande makar, så är förstås risken att de inte alls får gå ut om dessa kläder förbjuds.

Vi är alla påverkade av vår familj, kultur (eller religion om vi har någon). Inbillar du dig att du är helt fristående, och har kommit på alla dina tankar alldeles själv?

Ja, risken är att dessa kvinnor inte får gå ut om det förbjuds. Eller får dom det med en hijab. Det vet vi inte. Oavsett förstår jag inte hur man kan tycka det är ok med det som argument. Hur fria tror du förresten dom är i dagsläget att röra sej fritt i samhället? Hur ofta ser man ensamma kvinnor ute själva som bär hijab eller burka? 

Det du du uttrycker i sista stycket säger tyvärr vilken låg nivå du ligger på. Skärp till dej och prestera bättre i dina inlägg än argumentera med härskarteknik! 

Mina åsikter om muslimska seder och bruk har för övrigt kommit till av mina egna empiriska studier där läsandet av Koranen samt umgänge med  en nära väninna och hennes familj som är djupt troende muslimer. Var kommer dina åsikter ifrån? 

• Anonym (Anna)
    Xenia skrev 2025-10-21 14:19:16 följande:
    Jo, det har det. Det är en strikt tolkning av koranens krav om "anständig klädsel".

Eller så är det helt enkelt vana och tradition. Men var har man traditionen med balaklava förutom när det gäller vintersport eller i det militära?

Nej, det står ingenstans i Koranen att kvinnan ska ikläda sej burka eller niqab.  Har du läst Koranen? 

Spelar det för roll om var traditionen att bära baklava kommer ifrån? Det som spelar roll om man ska argumentera för att folk ska få klä sej hur dom vill är väl att det finns dom som vill ha det på sej?  

• Anonym (obehagligt)
    Anonym (Anna) skrev 2025-10-21 14:54:22 följande:

Nej, det står ingenstans i Koranen att kvinnan ska ikläda sej burka eller niqab.  Har du läst Koranen? 

Spelar det för roll om var traditionen att bära baklava kommer ifrån? Det som spelar roll om man ska argumentera för att folk ska få klä sej hur dom vill är väl att det finns dom som vill ha det på sej?  

Det stämmer. Koranen påtalar bara hijab. Allt annat är en egen tolkning av män.
  • Jemp
    Anonym (Anna) skrev 2025-10-21 10:09:33 följande:

Och att inte säga nej till det är att acceptera förtrycket. 

Olika sidor diskuterar olika saker i tråden verkar det som. 

Det handlar inte om att acceptera förtryck eller ej utan om ifall man anser att det ökar eller minskar av förslaget. 

Idag kom sd förresten med följdförslag om burkaförbud för poliser. En yrkesgrupp som både saknar folk och där man vet att representation är otroligt viktigt. 

Svar på tråden Niqab, slöja mm