• Anonym (Miss Amin)

Niqab, slöja mm

Kristdemokraterna har öppnat upp en diskussion kring Niqab vilket omdiskuterats En del.

En del menar på att det bara är å ena sidan ett vanligt plagg som man frivilligt bär på sig å beskriver det som ett vanligt plagg. En del beskriver det oxå som att det är en symbol för förtryck men man vet inte vad man ska tro.

man vet själv inte vad man ska tro om det då man inte känner någon som går i dessa huvudbobader.

Vad vet vi/ni och vad tycker vi/ni?

• Svar på tråden Niqab, slöja mm
  • Jemp
    Jemp skrev 2025-10-21 17:24:06 följande:

Olika sidor diskuterar olika saker i tråden verkar det som. 

Det handlar inte om att acceptera förtryck eller ej utan om ifall man anser att det ökar eller minskar av förslaget. 

Idag kom sd förresten med följdförslag om burkaförbud för poliser. En yrkesgrupp som både saknar folk och där man vet att representation är otroligt viktigt. 

Förlåt, slöj/hijabförbud menar jag.
  • Anonym (Anna)

Med slöjan kommer också förbud på att inte visa underarmar eller blotta annan hud. Är nog svårt att kombinera med polistjänst i yttre tjänst. Gissar också att slöjan i en sån tjänst kan utgöra ett hinder vid insatser då den riskerar att kunna hamna över ögonen eller utgöra någonting för en förövare att utöva våld på polisen med slöja. 

• Anonym (Adde)

Även om jag gärna skulle slippa se det i stadsbilden så tror jag att det kommer göra det svårare för de kvinnor som redan har låg rörelsefrihet pga förtryck. De kvinnorna kommer troligtvis inte ens få lämna bostaden och bli ännu mera isolerade.

• Postman
    Jemp skrev 2025-10-21 08:39:12 följande:
    Gör nåt åt männen istället då.
    Att dölja ett förtryck (slippa se kvinnor i burka) är inte samma sak som att minska det.
    Har inga problem med att göra något åt männen. Ser man behov av lagar för att förändra för dessa så kör på. Stenålderskulturer eller stenålderstänk hör inte hemma i ett modernt samhälle. 
  • Goneril
    Anonym (obehagligt) skrev 2025-10-21 16:31:17 följande:
    Det stämmer. Koranen påtalar bara hijab. Allt annat är en egen tolkning av män.
    Stämmer inte. Sura 24:31 Dölja sin skönhet och slöja endast över bysten. 
  • Anonym (Mango)
    Goneril skrev 2025-10-21 21:46:07 följande:
    Stämmer inte. Sura 24:31 Dölja sin skönhet och slöja endast över bysten. 

Ja hur man täcker vad är ju en kulturell tolkning

The Quran instructs women to wear a covering, often referred to as a hijab, in two main verses: Surah An-Nur (24:31) and Surah Al-Ahzab (33:59). These verses direct believing women to lower their gaze, guard their chastity, and draw their veils over their chests and not reveal their ornaments except to certain male relatives and women.  

Surah An-Nur (24:31): 
    This verse contains the most detailed instructions, telling believing women to not "display their beauty and ornaments except what must ordinarily appear thereof; that they should draw their veils over their bosoms". The verse specifies certain individuals to whom women can reveal their beauty, such as their husbands, fathers, brothers, and sons, and also states that they should not stamp their feet to draw attention to hidden adornments. 

Surah Al-Ahzab (33:59): 
    This verse asks the Prophet to tell believing women to draw their outer garments (jilbabs) around them when they go out. The purpose is to be recognized as respectable women and not be harassed

• Anonym (Miss Amin)

intressant denna vers.

Vem avses trakassera vem eftersom det verkar samtidigt finnas en utopi om att alla ska vara muslimer. 

Samtidigt blir det extra intressant när de som vill leva såhär flyttar till kristna och ateistiska länder.

Hur kan man tänka kring förväntningar till denna text eller ramsa eller om man kallar det för vers Samt vad är egentligen realistiskt ur ett modernt samhällsperspekti kopplat till mångfald och jämställdhetsperspektive?

Surah Al-Ahzab (33:59): 
    This verse asks the Prophet to tell believing women to draw their outer garments (jilbabs) around them when they go out. The purpose is to be recognized as respectable women and not be harassed
  • Anonym (Så klart)
    Anonym (Adde) skrev 2025-10-21 21:01:08 följande:

Även om jag gärna skulle slippa se det i stadsbilden så tror jag att det kommer göra det svårare för de kvinnor som redan har låg rörelsefrihet pga förtryck. De kvinnorna kommer troligtvis inte ens få lämna bostaden och bli ännu mera isolerade.

Det är ett vanligt argument, men att acceptera niqab och burka i stadsbilden skrämmer också folk. Jag blir rädd av att se ett spöke under heltäckande tält glida runt. Man ser knappt ögonen. Vad är det hör en människa under? I vissa länder har det varit förklädda män som begår terrorbrott.  Men självklart oftast inte. Men jag blir otrygghet av sådan muslimsk klädsel. Den är skrämmande.

Dessa muslimliner som ändå är fundamentalister går helt vara hemma om de tvunget ska bo i Sverige. För det måste de inte. Mannen får helt enkelt försörja sin kvinna och barnen själv. Handla på mötet och åka och hämta sina leveranser själv för hon fpr absolut inte synas. De vill leva så och de får de ta ansvar för.
Svar på tråden Niqab, slöja mm