• Anonym (Miss Amin)

Niqab, slöja mm

Kristdemokraterna har öppnat upp en diskussion kring Niqab vilket omdiskuterats En del.

En del menar på att det bara är å ena sidan ett vanligt plagg som man frivilligt bär på sig å beskriver det som ett vanligt plagg. En del beskriver det oxå som att det är en symbol för förtryck men man vet inte vad man ska tro.

man vet själv inte vad man ska tro om det då man inte känner någon som går i dessa huvudbobader.

Vad vet vi/ni och vad tycker vi/ni?

• Svar på tråden Niqab, slöja mm
  • Xenia
    Anonym (Anna) skrev 2025-10-20 20:24:59 följande:

Det är ingen som blir tvingad om det skulle bli ett förbud. Det finns som sagt massor av länder där det är tillåtet att bära dylika plagg där man kan välja att bo om det är ett bekymmer. 

Tycker du samma om personer som identifierar sej som nazizter och vill klä sej i kläder med hakkors? I Sverige är sån klädsel olaglig. Om dom här personerna inte får bära sina kläder är det lika synd om dom enligt sej? Dom känner sej säker nakna och förtryckta utan sina nazikläder. 

Så de kvinnor som bär plagg du ogillar, de ska helst skickas ut.

Om du ömmar så om förtryckta kvinnor borde du vilja att de får stanna. Stor risk att de och deras döttrar blir mer förtryckta utomlands. Men du bryr dig inte, du ville bara slippa se dem för att du ogillar islam och muslimer.

Nazismliknelsen är ju bara löjlig. Det är hets mot folkgrupp att bära sådana kläder och symboler pga Förintelsen. Judar ska slippa att se sådant, det är ett bevis på hot mot dem
  • Xenia
    Anonym (Mango) skrev 2025-10-20 21:03:55 följande:

En sann liberal vill inte förbjuda kvinnor att klä sig som de vill. Men när de inte kan välja fritt? När de väljer heltäckande kläder för att inte bli bortstötta av män och familjer, när de känner grupptryck? När någon imam sagt att de hamnar i helvetet om de inte täcker sig? Hur fritt är då egentligen valet?

Hur ändrar man trycket dessa kvinnor har? Kanske hjälper det med nolltolerans från samhället, förbud mot burkha och ett försök till normalisering av att inte täcka sig. Om imamer kunde fås att inte kräva detta av församlingen, om kvinnor kunde tvingas ut i samhället (arbete eller utbildning) där de inte fick bära burkha, kanske de en dag kan göra ett fritt val om hur de klär sig även i privata sammanhang. 

Har du några belägg för att imamer i Sverige kräver att kvinnor bär burka/nikab?

Om en vanlig svensk icke-muslimsk kvinna alltid undviker kortärmat, barbent, urringat, åtsittande,hur  vet du att det inte är hennes svartsjuke man som tvingat henne? Hur fritt är då hennes val? Men ingen skulle ifrågasätta hennes klädsel.

Nej, vi vet inte varför kvinnan bär burka/nkab, men troligen är det av tradition (alla kvinnor bar dessa kläder i hemlandet), eller av religiösa skäl (de tolkar koranen som att detta är det anständiga). De kan också göra det pga att de blir pressade av sina föräldrar eller makar.

Men jag tycker det är något konstigt med att rädda kvinnor från förtryck genom att förbjuda dem att bära vissa kläder. "Hemma var det förtryck, kvinnor fick inte klä sig som de ville. Här får inte heller kvinnor klä sig som de vill, men här räknas det frihet."

Nej, låt kvinnor klä sig som de vill på gator och torg, i butiker och på bussar.

Vill man uppfostra nästa generation till större frihet, så börjar man i förskolor och skolor. Inga burkor/nikab eller hijab på (för)skolan, däremot vad de vill utomhus.
  • Xenia
    Anonym (Anna) skrev 2025-10-21 14:44:58 följande:

Ja, risken är att dessa kvinnor inte får gå ut om det förbjuds. Eller får dom det med en hijab. Det vet vi inte. Oavsett förstår jag inte hur man kan tycka det är ok med det som argument. Hur fria tror du förresten dom är i dagsläget att röra sej fritt i samhället? Hur ofta ser man ensamma kvinnor ute själva som bär hijab eller burka? 

Det du du uttrycker i sista stycket säger tyvärr vilken låg nivå du ligger på. Skärp till dej och prestera bättre i dina inlägg än argumentera med härskarteknik! 

Mina åsikter om muslimska seder och bruk har för övrigt kommit till av mina egna empiriska studier där läsandet av Koranen samt umgänge med  en nära väninna och hennes familj som är djupt troende muslimer. Var kommer dina åsikter ifrån? 

Skäms själv du!

Du skrev
     "visa en enda kvinna som utan krav från sin kultur, religion eller män självmant valt att ta på sej burka eller niqab. Och här gillas inte någon som burit det sedan urminnes tider, någon som valt att ta på sej set av egen vilja för att dom tycker det är ett bra eller snyggt plagg. "

Som om de bara är dessa kvinnor som styrs av kultur eller religion. Som om inte svenska kvinnor också styrs av kultur, tradition eller sina män. Jag anser att det är nedlåtande mot muslimska kvinnor.

Jag har då sett många kvinnor som burit hijab utan några övervakande män. Och en del med både hijab och abaya som gått med sina väninnor eller systrar.

Jag har läst på om islam. Även om du känner en muslimsk kvinna väl så betyder det inte att du vet vad alla muslimska kvinnor tycker.
  • Xenia
    Anonym (Anna) skrev 2025-10-21 14:54:22 följande:

Nej, det står ingenstans i Koranen att kvinnan ska ikläda sej burka eller niqab.  Har du läst Koranen? 

Spelar det för roll om var traditionen att bära baklava kommer ifrån? Det som spelar roll om man ska argumentera för att folk ska få klä sej hur dom vill är väl att det finns dom som vill ha det på sej?  

Kan du inte läsa innantill? Jag skrev att en del tolkar koranen så.

Vad jag vet finns det inget förbud mot balaklava aka rånarluva. Men om de anses olämpligt så går det lätta att förbjuda av sälerhetsskäl. Däremot bärs burka/nikab av religiösa skäl. Även här kan de förbjudas av säkerhetsskäl, men det är inte därför Ebba Busch vill förbjuda dem. Det är av valfläsk för att locka till sig röster från islamofober.
  • Anonym (Mango)
    Xenia skrev 2025-10-23 01:26:26 följande:
    Har du några belägg för att imamer i Sverige kräver att kvinnor bär burka/nikab?

Om en vanlig svensk icke-muslimsk kvinna alltid undviker kortärmat, barbent, urringat, åtsittande,hur  vet du att det inte är hennes svartsjuke man som tvingat henne? Hur fritt är då hennes val? Men ingen skulle ifrågasätta hennes klädsel.

Nej, vi vet inte varför kvinnan bär burka/nkab, men troligen är det av tradition (alla kvinnor bar dessa kläder i hemlandet), eller av religiösa skäl (de tolkar koranen som att detta är det anständiga). De kan också göra det pga att de blir pressade av sina föräldrar eller makar.

Men jag tycker det är något konstigt med att rädda kvinnor från förtryck genom att förbjuda dem att bära vissa kläder. "Hemma var det förtryck, kvinnor fick inte klä sig som de ville. Här får inte heller kvinnor klä sig som de vill, men här räknas det frihet."

Nej, låt kvinnor klä sig som de vill på gator och torg, i butiker och på bussar.

Vill man uppfostra nästa generation till större frihet, så börjar man i förskolor och skolor. Inga burkor/nikab eller hijab på (för)skolan, däremot vad de vill utomhus.

Kräver, nej. Olika imamer säger olika saker, många säger kvinnor ska bestämma själva men då blir de ofta pressade av någon att ?välja? slöja, för det har anständiga kvinnor. 

Intressant text av muslimsk kvinna. 

https://timbro.se/smedjan/darfor-tog-jag-av-mig-slojan/

Men ju mer jag tittade på slöjan med kritisk blick, desto fler problem upptäckte jag. Jag tänkte på alla de barn som hade på sig den från lågstadiet, och aldrig riktigt fick göra ett självständigt beslut. Jag tänkte på alla de män jag hörde kalla kvinnor utan slöja för slampor. Jag tänkte på alla de kvinnor som valde att ta på sig slöjan på ett unikt sätt, och hur de blev attackerade för att ha uttryckt sin individualitet. Och jag kom fram till slutsatsen att det omöjligt kunde vara deras självständiga val. För om det var det, så skulle den inte innebära så många begränsningar och krav.

En släkting tog mig åt sidan och frågade om jag visste att kvinnor utan slöja hamnar i helvetet.

• Anonym (Allt är tillåtet)
    Anonym (Thor) skrev 2025-10-22 23:01:38 följande:
    Muslimska män använder också huvudbonader. Rasister hatar sanningen, för sanningen blottar deras största rädsla, att deras idéer bygger på lögner. Fakta visar att människor inte delas upp i värdiga och ovärdiga, att hudfärg inte avgör intelligens, moral eller värde. Men rasisterna behöver sin lögn för att känna sig överlägsna, utan den faller hela deras värld samman.

De kämpar därför inte mot människor, utan mot verkligheten själv. De blundar för forskning, fakta och historia, för allt som påminner dem om att den mänskliga värdigheten inte kan graderas. Sanningen är deras fiende. Därför har de svårt att tro på den.
    Så du tycker att en kufi är jämförbar med burka/niquab? Hur är det faktum att muslimska män använder mössa relevant i en diskussion kring att kvinnor tvingas bära heltäckande maskering?
  • Anonym (Så klart)
    Anonym (Thor) skrev 2025-10-22 23:57:03 följande:
    Nej, jag nämnde inget sådant och du hittar på.

Men jag kan säga vad jag tycker om det: Rasisten sitter hemma och varnar för kvinnor i slöja medan salafisten sitter hemma och skriker om västerländska värderingar där kvinnor går halvnakna. Båda blir rasande om någon säger att kvinnor får göra som de vill.Kort sagt: två olika uniformer, samma skräck för kvinnors rättigheter.

Om de någonsin skulle mötas på en öde ö utan internet, skulle de nog börja bygga varsin mur, för säkerhets skull. Sen skulle de kanske upptäcka att de har så mycket gemensamt att de nästan kunde grunda ett gemensamt parti: KD, SD eller Partiet för renhet och förbud.
    Ja, du beskrev nyss att salafister ser ner på kvinnor utan niqab/burka/heltäckande presenning över sig. 

Situationen på en öde Ö är en fiktiv situation som inte är realistisk eller kommer hända. Så det var krystat.

Det du vill beskriva är att vi kvinnor är lika innerst inne. Men du vet ju att värderingarna skiljer sig åt. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Thor) skrev 2025-10-22 20:13:27 följande:
    Rasister/islamofober säger att de vill försvara kvinnors frihet. Ändå är deras första krav att begränsa den. Med högljudda röster kräver de förbud mot slöjan, som om kvinnors frigörelse handlade om tyg på huvudet, inte rätten att bestämma över sig själv.
    Det är vare sig rasism eller "islamofobi" att inte vilja ha avarterna av islam i det svenska samhället. Burqa är starkt förknippat med dessa avarter.

Ett förbud skickar en tydlig signal om vad som är, och inte är ok, hos oss.

Vi förbjuder kusinäktenskap nu av samma anledning.
  • Xenia
    Anonym (T) skrev 2025-10-23 08:45:27 följande:
    Det är vare sig rasism eller "islamofobi" att inte vilja ha avarterna av islam i det svenska samhället. Burqa är starkt förknippat med dessa avarter.

Ett förbud skickar en tydlig signal om vad som är, och inte är ok, hos oss.

Vi förbjuder kusinäktenskap nu av samma anledning.
    Är detta förbud genomfört?

Kusinäktenskap i flera generationer är illa. Dessutom har de ofta ingåtts som tvångsäktenskap.

Men risken är att kusinerna gifter sig via någon religiös ceremoni men inte registrerats. Då räknas inte äktenskapet officiellt samtidigt som det räknas i kulturen/religionen, och det fortfarande föds inavlade barn.
  • Xenia
    Anonym (Mango) skrev 2025-10-23 05:23:47 följande:

Kräver, nej. Olika imamer säger olika saker, många säger kvinnor ska bestämma själva men då blir de ofta pressade av någon att ?välja? slöja, för det har anständiga kvinnor. 

Intressant text av muslimsk kvinna. 

https://timbro.se/smedjan/darfor-tog-jag-av-mig-slojan/

Men ju mer jag tittade på slöjan med kritisk blick, desto fler problem upptäckte jag. Jag tänkte på alla de barn som hade på sig den från lågstadiet, och aldrig riktigt fick göra ett självständigt beslut. Jag tänkte på alla de män jag hörde kalla kvinnor utan slöja för slampor. Jag tänkte på alla de kvinnor som valde att ta på sig slöjan på ett unikt sätt, och hur de blev attackerade för att ha uttryckt sin individualitet. Och jag kom fram till slutsatsen att det omöjligt kunde vara deras självständiga val. För om det var det, så skulle den inte innebära så många begränsningar och krav.

En släkting tog mig åt sidan och frågade om jag visste att kvinnor utan slöja hamnar i helvetet.

En imam från Afghanistan, Pakistan, Saudiaraben etc kan förorda burka/nikab men knappast en från Turkiet. Det finns ju även imamer som är svenskfödda.

Det är ju just när barnen är små som det svenska samhället har möjlighet att påverka. T ex att förbjuda inte bara burkor/nikaber för alla barn (under 15 år) utan även hijab. Men vad gör skolan om en trotslig tonårstjej absolut vill ha hijab på sig i skolan?

Bara för att en del män har synpunkter på hijabens utseende, så är det inget bevis för att ingen vuxen kvinna frivilligt bär hijab. Hur får du ihop den logiken?

Jag tycker att det rimliga är att utgå från att kvinnorna väljer själva. Och har de sluppit hijab som barn är det troligare att det är deras eget val.
Svar på tråden Niqab, slöja mm