Anonym (Sila) skrev 2025-10-15 19:42:01 följande:
Jag tycker inte man gör så. Visst att man behöver prata av sig med någon ibland eller få ur sig litet frustration, gärna med någon annan som bryr sig om barnen eller en nära vän, men ni är en familj och barnen är försvarslösa. De ska väl kunna vara de de är och lita på att ingen som borde stå dem närmast i världen och beskydda dem snackar skit bakom ryggen på dem? Jag fick lära mig av min egen mamma att man säger inte kränkande saker om barn bakom deras ryggar. Och av mina lärare fick jag lära mig att pratar med människor, inte om. Visst att man kan smågnälla litet eller som sagt ventilera något som varit extra tufft eller få råd från andra, så länge man är den första att prisa sina barn vid andra tillfällen! Det blir ju aldrig rättvist heller att jämföra med vad andra säger om sina barn för de flesta ser sina barn med kärleksglasögonen på. Allt handlar om perspektiv. Tänker alltid det om min sambo berättar något som någon kollega sagt om sitt barn, att det är 90% perspektiv eller dagsform. Jag ser mina barn i ett rosa skimmer 90% av tiden och frågar någon då så är de det bästa som finns. Försöker inte prata om barnen för mycket på jobbet för skulle bara skryta. och alla barn borde få bli betraktade så.
Precis så tänker jag. Man ska inte häva hur sog för mycket om sitt privatliv. Givetvis får man prata men det finns gränser. Jag känner fortfarande att det är någon sorts tävling.
Igår skulle barnen fixa lite mellanmål i form av nudlar till sig själva. Detta har dem gjort förut men det var ett tag sedan och dem frågade om det skulle bubbla mycket eller lite och om man lade i kryddan direkt eller efter att nudlarna kokat. Då får dem ett spydigt svar att det borde dem ha lärt sig nu.
På kvällen fick jag höra saker om kollegans barn som gör si och så. Vad hen är intresserad av osv.
Jag tänkte att det är väl bra att dem frågar om dem blir osäkra?!
Idag blev det suck och pust för att ena dottern råkade spilla soppa på duken som jag sa att vi kunde ta bort nör vi ska äta middag. Men den ska tydligen kunna ligga kvar...
Fick påminna om en sak vid middagsbordet och då sa andra dottern att hon inte hade hört men då var det fel på dem om del inte kunde komma ihåg.
Jag har så ont i mammahjärtat just nu. Barnen har lagt sig nu så får höra vad han har att säga om koölegans barn idag.
Funderar på att säga att han kan flytta dit om det är så mycket bättre där.