• Anonym (Anonym)

Skriva examensarbete själv?

Jag är en kurs ifrån att skriva mitt examensarbete inom förskollärarutbildningen. Kortfattat så tog jag ett uppehåll då jag fick mitt och hoppade in nu i slutet. Jag har hela tiden varit inställd på att det innebär att skriva c-uppsatsen själv. Jag märker dock att min lärare försöker peppa mig att skriva med någon, tom bett mig vänta då en student ska hoppa in till den kursen. Man behöver även skriva in anledning till valet att skriva själv och få det godkänt.

Ni som skrivit examensarbeten, berätta gärna era erfarenheter, speciellt ni som skrivit själva. Skulle vara värdefullt att få bolla lite.

Jag har hög arbetsmoral, gått igenom utbildningen med högsta betyg på inprincip alla uppsatser då jag gillar att skriva. Även småbarnsmamma till 2 barn så jag kommer ju ha rutin på att börja skriva tidigt på dagarna osv. Vilket kanske inte går ihop med den som inte har barn.

Ändå börjar jag bli sjukt nervös att skriva själv eftersom vissa jag möter tycker det är helt sjukt att skriva den ensam och när tom lärarna inte precis är stöttande och förstående i att det är svårt att hitta en partner i en ny grupp, dels för att alla som jag skulle kunna tänka mig att skriva med redan har en partner, dels för att jag inte vill riskera att hamna med någon som jag inte klickar

• Svar på tråden Skriva examensarbete själv?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-10-16 21:38:10 följande:

Jag är en kurs ifrån att skriva mitt examensarbete inom förskollärarutbildningen. Kortfattat så tog jag ett uppehåll då jag fick mitt och hoppade in nu i slutet. Jag har hela tiden varit inställd på att det innebär att skriva c-uppsatsen själv. Jag märker dock att min lärare försöker peppa mig att skriva med någon, tom bett mig vänta då en student ska hoppa in till den kursen. Man behöver även skriva in anledning till valet att skriva själv och få det godkänt.

Ni som skrivit examensarbeten, berätta gärna era erfarenheter, speciellt ni som skrivit själva. Skulle vara värdefullt att få bolla lite.

Jag har hög arbetsmoral, gått igenom utbildningen med högsta betyg på inprincip alla uppsatser då jag gillar att skriva. Även småbarnsmamma till 2 barn så jag kommer ju ha rutin på att börja skriva tidigt på dagarna osv. Vilket kanske inte går ihop med den som inte har barn.

Ändå börjar jag bli sjukt nervös att skriva själv eftersom vissa jag möter tycker det är helt sjukt att skriva den ensam och när tom lärarna inte precis är stöttande och förstående i att det är svårt att hitta en partner i en ny grupp, dels för att alla som jag skulle kunna tänka mig att skriva med redan har en partner, dels för att jag inte vill riskera att hamna med någon som jag inte klickar

Jag tog uppehåll då jag fick barn ska det så. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-10-16 21:38:10 följande:

Vill också tillägga min nervositet för att skriva ensam är att jag är helt slut just nu. Har flera utmaningssymtom och kämpar dagligen med att hålla mig flytande.
  • Anonym (Klara)

När jag pluggade (20 år sen) var utgångspunkten att att alla skulle skriva ensamma. Bara om det var något alldeles särskilt kunde man få specialtillåtelse att skriva ihop. Jag har skrivit både kandidat- och magisteruppsats (som det hette då) och tyckte att det var väldigt roligt. Jag hade en huvudhandledare och en bihandledare, som var en yrkesverksam person som jobbat mycket med det jag skrev om. Vi hade också seminarier där man träffade andra som skrev, så det fanns många att bolla ideer med. Jag hade inte velat vara utan bollplank. 

• Anonym (Klara)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-10-16 21:48:05 följande:
    Vill också tillägga min nervositet för att skriva ensam är att jag är helt slut just nu. Har flera utmaningssymtom och kämpar dagligen med att hålla mig flytande.
    Du kanske borde sjukskriva dig istället? Eller kolla om du kan skriva på halvfart och vara sjukskriven 50%. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Klara) skrev 2025-10-16 21:54:27 följande:
    Du kanske borde sjukskriva dig istället? Eller kolla om du kan skriva på halvfart och vara sjukskriven 50%. 
    Tveksamt om det går. Jag tror detta är tillfälligt och sitter i mitt huvud. Kombinationen av småbarnsliv, sambo som arbetar mycket, jag själv med höga krav på mig själv och hem och på det mycket tankar kring om jag valt rätt yrke, tankar om framtiden osv. 
  • Anonym (studier)

sänk kraven, jag tror absolut att det kan vara en fördel för dig att skriva själv om du behöver inte anpassa dina tider efter någon annan. Att skolan vill att ni är två och två är för att dom sparar pengar....mindre handledning kostar innebär mindre kostnader.....det har dom varit tydliga med att det var anledningen där jag pluggade.
    En utbildning är alltid bra att ha bättre än halvfärdig, även om du är osäker på var du vill jobba. Det är en status att ha pluggat till fil kand....bra och ha i cv t....
    Kan rekommendera kurator, samtal med diakon eller liknande för att prata om hur du kan sänka dina krav....det är viktigt för din hälsa...
    Du kan även kontakta studievägledaren...

Svar på tråden Skriva examensarbete själv?