• GabyGreen

Rädd att hon ska dö

Jag hade en första bra förlossningsupplevelse med min son som föddes för 2,5 år sedan. Nu ska jag föda min dotter om ca 2 veckor och känner mig orolig. Orolig att det ska gå för fort, göra jätteont eller att hon inte ska må bra när hon kommer ut. Tror det beror på att jag hade två tidigare missfall före min graviditet. Jag går och tänker på hur jag ska berätta för min son att hans lillasyster är död. Jag vet att det är hemskt och osannolikt men jag känner mig så skör och som att jag inte vågar vara glad och stark. Kan någon hjälpa mig?

• Svar på tråden Rädd att hon ska dö
  • GabyGreen

Tack! Ja jag tror det är läskigare nu för jag vet hur mycket man älskar sitt barn när man väl har fått det och jag vill att hon ska må bra. Sedan tror jag att jag blev tagen på sängen vid missfallen också, vilket gör att jag är rädd att jag ska bli snuvad på glädjen igen. Även om jag vet att det är mycket vanligare med ett tidigt missfall än att barnet dör vid förlossningen så är jag rädd för sorgen och chocken om något skulle gå fel. Samt att min barnmorska har pratat mycket om att det kommer gå så fort den här gången så jag är rädd att jag ska bli överrumplad av smärta jättesnabbt och att sonen ska behöva vara med om det 

• GabyGreen

Tack till alla för era svar - det betyder så mycket att få ert stöd! 

Astrid12: Jag har börjat våga känna mig förväntansfull och glad nu. Min kropp är så tung och har så ont i lederna att jag bara vill att hon ska komma och det är ju motiverande. sen hade jag ju faktiskt en väldigt bra upplevelse med min son där jag inte kände någon rädsla så egentligen konstigt att jag plötsligt är orolig nu. Hursomhelst är det i alla fall bättre. Tack för dina kloka ord 

Anonym (Db): Tack för detta tips! Idag tog jag ?snacket?
    med sonen medan jag gungade honom i parken. Detta eftersom jag börjat få molvärk och dålig mage det senaste dygnet vilket vad var som hände innan slemproppen gick förra gången. Han frågade lugnt om jag skulle få blod på magen och där var det skönt att kunna säga nej. När jag tänker efter var han ju sonen med när jag fick mitt missfall senast och var nog betydligt mer skärrad då än vad jag kommer vara när detta sätter igång eftersom det, trots smärta, inte kommer att komma som en chock.

Anonym (Poppy): Vad underbart att höra att du hade en bra upplevelse av din andra förlossning trots, eller kanske därför att, den gick fort! Har egentligen ett drömscenario när det gäller barnvakt då både pappa, bror och bästa vän bor varsitt stenkast bort. Dessutom bor vi innanför tullarna i Stockholm och har ingen resväg till sjukhuset att tala om. Det enda är att min kille ska höra när jag ringer. han jobbar som kock på ett hotell men i värsta fall, om han inte skulle höra eller känna signalen, så får jag ringa receptionen som ligger en meter från köket. Vill bara INTE ha en förlossning i bilen eller hallen. Dock så tycker jag, när man ser förlossningsvideos på Youtube, att de som föder sitt andra barn oftast brukar ha en period hemma där de tar en del värkar så vi får se hur fort det egentligen går. Tack för dina delade erfarenheter! 

Svar på tråden Rädd att hon ska dö