Inlägg från: Xenia |Visa alla inlägg
  • Xenia

Noel eller Henry

Jag tycker båda namnen är fina.

Men osäker på hur Noel ska uttalas. På franskt vis "no-EL"? På engelskt vis "nöel"? Eller som NOO-el? Jag skulle nog valt Henry.

• Xenia
    Anonym (OO) skrev 2025-10-17 23:35:14 följande:

forts
    Jag råkar också känna till en Kevin som ännu inte bytt sitt namn men som verkligen funderar på det. I hans fall känner jag också föräldrarna och de har numera rätt svårt att förstå sitt namnval för sonen.

Men Kevin är ju rätt vanligt, varför duger inte det? Vi har ju redan många namn som importerats från Storbritannien: Henry, Harry, Robin, William, Kenneth, Kent, John, Oliver, Oscar, Ossian, Patrik m fl.
  • Xenia
    Anonym (Kela) skrev 2025-10-18 00:15:26 följande:

Noel är fint. Inte svårare att säga än Joel.

Skillnaden är att Joel är ett gammalt bibliskt namn som alla vet hur det uttalas.

Jag har ännu inte träffat på en svensk Noel, därför associerar jag namnet med Noel Coward, Noel Gallagher och "Joyeux Noël".
  • Xenia
    Anonym (qwerty) skrev 2025-10-19 19:54:17 följande:
    Skitfila WT namn allesammans som sitter på bänken utanför AA
    Du har noll koll. Två svenska kungar hette Oscar, det var därför det blev populärt i Sverige. Patrik kom in från skotska invandrare. William är otroligt populärt och ses snarare som ett klassiskt och internationellt namn (t ex eng kronprinsen).

Om något namn bärs av AA-lagare så bärs det av mångdubbelt fler vanliga hederliga svenssons. Inkl gamla svenska namn som Anders, Erik, Johan, Stefan etc.

Undrar vad du har för kriterer för "skilfula". Namn som du fått för dig är "slödder-namn" antar jag.
  • Xenia

Som sagt, "kåkfararnamn" är vanliga namn, ofta från arbetarklassen. Just eftersom de är så vanliga så har många kåkfarare de namnen också. Det är inte som att man är dömd att bli kåkfarare bara för att man har ett visst namn.

Willam är vanligt i alla samhällsklasser, alltså inget WT-namn.

Apropå kåkfararnamn misstänker jag att de nuförtiden är Muhammed, Ali, Abdullah,  Ahmed,  Mustafa etc. Du hänger inte med.

• Xenia

Den som använder uttryck som "arbetarklassslödder" är minst sagt fördomsfull och ingen vars åsikter man bör fästa sig vid.

Henry är ett klassiskt namn, ett namn för kungar, författare, nobelpristagare, vetenskapsmän, ministrar, skådespelare m m.

Prins Harry är egentligen döpt till Henry.

Svar på tråden Noel eller Henry