• Spucks

Dotter trivs inte hemma pga lillebror

Förutom att hon är 16 år och därmed i en ålder där det är helt normalt att inte vilja vara med sina föräldrar särskilt oftast, tycker jag det är absolut förståelig att hon inte vill vara med sin bror. Jag har ett barn med ADHD och oftast skulle jag själv vilja fly.
    Däremot är det absolut inte okej att hon kallar honom för elaka saker, detta måste ni sätta stop på.

Det som också lyser igenom i dina inlägg är att ni som föräldrar verkar vara rätt daltande med barnen. Ni föröker avleda sonen när han bankar på hennes dörr och skriker? Ursäkta, men vid ett inakzeptabelt beteende ingriper man mer bestämd än med ett försök till avledning. Okej, ni kan inte sätta munkavel på honom (eller jo, ni skulle KUNNA det, men ni FÅR nog inte enligt lagen), men ni kan absolut använda er kroppsstyrka till att avlägsna honom från dörren. Speciellt ett barn med ADHD behöver man ju vara extra tydlig med.

Sedan skriver du även hur ni gjorde allt din dotter ville när hon var yngre. Ja, då är det inte märkligt att hon hatar sin lillebror, när hon plötsligt inte regerar familjen längre.

Det jag tycker ni behöver göra, är att sätta er ner med henne, prata om vad ni alla vill och hitta kompromisser. Och så får man ställa krav på varandra. Detta inkluderar att man inte kallar familjemedlemmar "demon". Hon kan få berätta för er hur hon vill spendera sin tid med er föräldrar och så kan ni göra upp planer längre i förväg. Och som 16 åring - även om hon ur utvecklingssynpunkt kanske är bara 13 - är hon gammal nog att förstå hon hennes agerande påverkar hennes lillebror, så detta behöver ni också prata om och sätta tydliga gränser. De behöver inte spenderar mycket tid tillsammans, däremot ska de kunna befinna sig i samma hem utan drama. Hitta något som båda gillar och försök att få de att bygga upp en relation med varandra. Det kan vara enkla saker som att åka till simhallen och gör en tävling om vem som är snabbast i rutschkanan.

• Spucks
    Anonym (TS) skrev 2025-10-22 12:35:08 följande:
    Vi har verkligen inte varit curlande föräldrar på något sätt, men innan småsyskonen hade vi såklart större möjligheter att anpassa oss efter henne. 
    Som du skrev det i ditt tidigare inlägg, har ni dock gjort exakt som hon ville.
  • Spucks
    Anonym (TS) skrev 2025-10-22 14:06:04 följande:
    När hon kommit hem från skolan och jag t ex vabbat så är första reaktionen "Varför är han hemma?" [...]
    Hon tycker han är irriterande för att han pratar eller leker. Hon hör honom till sitt rum när han leker på nedervåningen, även om han inte skriker eller låter illa. När man frågar vad hon tycker är jobbigt är svaret bara "att han existerar".
    [...]
    Vi har försökt uppmuntra henne att göra saker tillsammans med lillebror. Men hon "tar hellre livet av sig" säger hon för "han är så jävla irriterande och en demon". Kompisar och pojkvännen har reagerat på hur hon beter sig mot honom och pratar om honom och frågat "Leker du aldrig med din lillebror?" Hennes svar "Nä, han är den mest irriterande människan i världen". 

[...] hon irriterar sig bara på stt han låter och finns.

Alltså vilket jäkla beteende! Om det har varit mitt barn, hade jag inte lockat för att hon ska spendera tid hemma/med oss, utan jag hade rytit ifrån ordentligt och gjort det klart för henne att detta är helt oacceptabelt och att beteendet slutar NU. Annars får hon leta eget boende.
    Detta är värsta mobbningen och svår psykisk våld hon håller på med, och aldrig i livet skulle acceptera det.

• Spucks
    Anonym (TS) skrev 2025-10-22 19:43:49 följande:
    Vi pratar med henne HELA tiden om detta. Vi säger åt henne direkt det sker. Precis som vi säger åt lillebror direkt han gör något som stör eller något han inte får.
    Anonym (Fiona) skrev 2025-10-22 19:24:44 följande:
    Eh, jo, klart det är extremt. Det handlar ju inte bara om en tonåring som vill slå sig fri, hänga med kompisar och börja bli vuxen. Hon säger ju själv att hon inte klarar av att vara hemma. Det är extremt och TS borde vara orolig och jobba hårdare för att hennes barn faktiskt känner att hon kan vara hemma ibland.Hans beteende är inte okej och ingen, allra minst han själv, tjänar på att inte ge honom ordentligt stöd i vardagen. Det är inte rimligt att han beter sig som han gör, och med tanke på att det troligtvis varit sådär i flera år, förstår man att flickan tröttnat. Väldigt sorgligt alltihop.
    Sen är det såklart skönare att vara hos pojkvännen som är ensambarn med en ensamstående mamma. Inga syskon alls. Fullt fokus på henne. Mamman lagar den maten de vill ha. Jag tänker att hon mår väldigt bra av det. Vi kan inte anpassa ALLT efter henne. Vi kan inte laga hennes favoritmat varje dag, vi har fler barn att ta hänsyn till också. 
    Hon förväntar sig att alla ska lyda hennes minsta vink. När hon vill se TV då ska alla lämna rummet t ex med motiveringen att hon ser TV så sällan hemma och syskonen har massa tid att se när hon åkt iväg. När hon vill duscha då får ingen annan gå på toaletten före. När vi pottränade lillebror fick vi börja ha en potta utanför toaletten då hon ständigt var inlåst på toaletten och duschade, fönade håret, lockade håret, sminkade sig osv och vägrade lämna för att lillebror skulle kunna kissa. 

Vi stöttar lillebror HELA tiden. Vi har scheman, bildstöd, tidhjälpmedel, gör aktiviteter med honom varje dag. Men man kan inte avsätta en förälder som hela tiden ska vara med honom, ibland behöver han också få göra det han känner för och hitta på saker själv. Hon irriterar sig på att han ens existerar. I hennes drömvärld så skulle han inte finnas.
    Att vi gjort det vi kan för henne samt haft mer tid för henne innan småsyskonen betyder inte att vi gjort exakt som hon velat. Alla som har fler än ett barn har haft ett ensambarn någon gång innan syskon kommit (om man inte fått tvillingar). Då har det inte funnits syskon att anpassa sig efter utan man har gjort det barnet velat göra. Gå till lekpark t ex. Direkt det kommer in syskon i bilden behöver man kunna kompromissa. Gunga först, sen lekpark. Nu försöker du bara hitta fel och brister att peka på. 

Att bara prata med henne räcker tydligen inte, när hon inte ändrar beteendet.

Och nej, jag letar inte fel. Jag utgår från det du skriver, och det du skriver är att hon har fått styra och ställa och bestämma som hon vill under en längre tid. Du har ju även nu här skrivit hur hon kontrollerar er (det jag markerade fet). Och så skriver du hur hon trakasserar sin lillebror åt det grövsta. Till en sån grad att tom hennes kompisar reagerar. Detta är helt sjukt och komma sätta ordentliga spår på pojken.
    Och i ditt senaste inlägg skriver du hur hon även är elak mot sina andra syskon. 

Men tydligen skrev du bara tråden för att få medhåll hur duktiga ni är och att ni gör allt rätt. För du tar inte till dig något som kan klassas som negativ kritik.

• Spucks
    Anonym (TS) skrev 2025-10-22 21:48:38 följande:

Det du fetade betyder inte att hon fått som hon velat, utan uttrycker det. T ex att hon tycker att hon kan få ha TV då hon är hemma så sällan. Det innebär inte att det blivit så i praktiken. Däremot med pottan utanför toaletten, där var vi tvungen ta till den lösningen då lillebror inte kunde vänta på att man skulle diskutera med henne kring vad som är lämpligt eller inte. Att duscha ok, då förstår man att hon inte vill släppa in någon. Men att sminka sig, då får man lämna för att lillebror ska kunna kissa. Men precis i början kunde han ju inte hålla sig utan när han var kissnödig så var han tvungen kissa direkt. Det finns tillfällen när jag stått och borstat tänderna och hon helt sonika gått in i badrummet och nästan smällt upp badrumsskåpsdörren i ansiktet på mig och sagt att "Jag ska sminka mig". Det innebär inte att jag gått ut ur badrummet och tillåtit det. 

Men ja, till viss del försöker vi foga oss efter henne. Hon får välja mat oftare än syskonen, välja aktiviteter, film osv oftare. Undermedvetet gör vi nog generellt mer för henne. Hämtar henne från kompis t ex medan syskonen kan få ta bussen när de ska hem. Men de frågar inte heller om skjuts i samma utsträckning, men vi säger nog nej oftare till dem än henne generellt. Förmodligen för att det finns en undermedveten rädsla om att hon ska dra sig bort från familjen än mer. 

Och det blir ett svårt dilemma också. Vi kan såklart sitta ner med henne och ta ett ordentligt snack kring uppförande, hur man pratar med sina syskon osv trots att vi punktmarkerar också. Men det finns en rädsla om att hon ska misstrivas ännu mer om vi blir strängare. 

Hon är genrellt elak mot alla inom familjen. När vi tog ett ordentligt snack om en väldigt allvarlig grej hon gjort blev hon väldigt upprörd. Sa att detta är droppen för vad hon klarar av hemma hos oss, att hon valt bort oss som föräldrar för längesen och att hon väntar tills hon blir 18 år så hon kan flytta. Sen åkte hon hemifrån till pojkvännen i tre dagar och pratade inte med oss när hon kom hem.

Hon är generellt otrevlig. Säger sällan hej fast man hälsar på henne när hon kommer, dumpar sin disk på köksbordet för oss att plocka bort. När man säger att hon får sätta i diskmaskinen så hinner hon inte för hon ska iväg och springer ut genom dörren. När vi pratar om sånt här med henne sitter hon mest tyst. 

Vi försöker trots detta uppmuntra henne. Säga att vi älskar henne, att vi saknar henne när hon är borta, visa stolthet över henne osv för att hon ska känna sig älskad. Vi har ju trots allt fler barn i tonåren som blivit väluppfostrade, trevliga, hjälpsamma, tacksamma och snälla individer trots sina svårigheter och att de alla har samma lillebror och vuxit upp under samma tak. Därför har jag svårt att se att detta endast skulle handla om brister hos oss som föräldrar. Men något gör vi uppenbarligen fel eftersom hon verkligen avskyr oss.
    Jaha, då har jag missförstod hur du menade, du får vara tydligare. Men bra att ni inte ger efter för henne hela tiden.

Men sedan skriver du ju också att ni oftast gör som hon vill. Jag tänker såhär: visst älskar man sina barn och vill att de ska trivas hemma och spenderar lite tid med en. MEN sedan behöver man också funderar på vilket pris man är villig att betala för det. Nu är priset för att dottern är hos er i alla fall ibland att hon är elak mot alla i familjen (om jag har förstått det rätt är ni totalt 6 personer i familjen?) och trakasserar den yngsta. Ni har försökt att få till en ändring, men det funkar uppenbarligen inte. Så nu får ni fundera om att locka en elak 16 åring att vara med er är värt att förstöra den psykiska hälsan hos en 7 åring.
    Om jag hade varit i er sits, skulle hon få en - EN - chans att ändra sitt beteende, annars hade jag kontaktat socialen och förklarat att hon inte kan bo hos er längre. Om valet står mellan att dalta med mitt 16 åriga barn som utöver upprepad psykisk våld mot min 7 åring, skulle jag välja att skydda offret.
Svar på tråden Dotter trivs inte hemma pga lillebror