Inlägg från: Anonym (M.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M.)

Rånad på möjligheten till sen abort

Anonym (Lisa) skrev 2025-10-27 16:44:54 följande:

Du pratar om att man ska välja en skola som möjliggör att man själv ska kunna fortsätta gå på försörjningsstöd. Det låter verkligen som någon som har levt eller planerar att leva hela sitt liv på skattebetalarnas bekostnad ja.

Varför skulle man inte kunna jobba när barnen har kommit upp i skolåldern? Och om det bara är en kort period när man är ?mellan jobb? som man behöver få försörjningsstöd borde man ju inte behöva anpassa var barnet går i skola efter det. Med den inställningen du har borde man inte ha barn alls.

Och att någon som lever på andras pengar ska sitta och se ner på någon som jobbar på strippklubb och tjänar sina egna pengar och betalar skatt.. vet inte om man ska skratta eller gråta men hemsk människosyn är det tycker jag. 

Jag jobbar alltså inte med det längre. Just nu är jag mammaledig och innan det gick jag en högskoleutbildng som jag ska fortsätta med sen. Men jag gjorde det en period när jag var ensamstående efter en våldsam relation. Jag skäms inte ett dugg för det. Dottern som jag var ensamstående med då har hunnit bli vuxen och hon tycker inte det är pinsamt att jag jobbade med det, hon förstår att jag försökte göra det bästa av situationen som vi var i. Vi kunde resa och göra roliga saker som vi inte hade kunnat om jag hade gått på försörjningsstöd. Och jag kunde inte bry mig mindre om något socfall ser ner på mig för att försöka må bättre själv :) 

Jag tipsade bara om hur man skulle kunna göra om man gick på socialbidrag även när barnen var i skolåldern. Detta är viktigt om någon går i tankarna på en sen - eller kanske rentav olagligt sen - abort. Huvudsaken är att det barnet får leva. Jag sa aldrig att jag själv hade gjort så. Men nu tar vi upp den här tråden med gnabb, fast det är TS vi bör hjälpa. 
  • Anonym (M.)
    Anonym (M) skrev 2025-10-27 21:12:12 följande:
    Inte nödvändigtvis. Beror på hur barnet ligger i magen. Ligger barnet långt bak så är det inte säkert det syns på magen. Och moderkakan ligger framför så behöver man inte känna några sparkar. 
    Spelar roll? Det är lika stort och sparkar lika kraftigt ändå. Tåget har gått för abort och så ska det vara. 

Mina råd till TS är som följer:

- babbla inte på om ovilja och problem hos MVC, det kan sluta i en socanmälning och ta ifrån dig din bestämmanderätt. Uppträd normalt och neutralt där, och tänk i stället färdigt själv. 
    - om du inte kommer fram till att du vill ha barnet, så ge ändå dig själv mer tid, för man kan känna annorlunda när barnet väl är fött och graviditetshormonerna är ute ur kroppen, och man blir sig själv igen. Bara det att man får sin kropp tillbaka och blir stark och rörlig igen, kan göra att man känner att man orkar med mycket mer än man trodde under graviditeten. Kontakta soc (i det läget kan det ju inte hjälpas) och säg att du vill börja med en fosterhemsplacering. Hur du uttrycker dig avgör hur mycket de kommer att ta över sedan, och kräva dig på vistelser på utredningshem och liknande om du vill ha barnet tillbaka. Uppträd så rationellt som möjligt, använd logiska argument till varför du inte vill ta hem barnet från sjukhuset på en gång. 

- hälsa på barnet i fosterhemmet, ge det tid, ordna upp det övriga i ditt liv under tiden. Det är aldrig för sent att dra igång en adoptionsprocess, men när papperen väl är påskrivna är det för sent att ångra sig. Så vinn tid! Och även om barnet blir kvar i fosterhemmet, så har du tre år på dig innan den juridiska vårdnaden förs över till fosterföräldrarna. Fram till dess har du föräldrarättigheterna kvar. Det finns ingen anledning att avsäga sig dem förrän du är säker på att det är vad du vill. 

Lycka till! Det är inte lätt nu, men om några år tror jag att du kommer att vara glad att du inte fick den sena aborten. Den hade nämligen blivit en starkt negativ livshändelse. 
  • Anonym (M.)
    Anonym (M) skrev 2025-10-28 15:48:35 följande:
    Sluta kom med lögner. Ts blir inte av med sin bestämmande rätt om mvc gör en orosanmälan. 

Efter att barnet varit två år i samma familjelhem (det heter faniljehem numera) ska Socialtjänsten utreda om vårdnadsöverflyttning kan vara akutell. Är den aktuell skickas en ansökan till tingsrätten som tar beslut. Så där hade du också fel. 
    Det vet man aldrig när soc en gång har blivit inblandade, och att hon har ansökt om sen abort samt detta med våldet från (förmodligen) barnets far är saker som de kommer att se som röda flaggor. Så det bästa är att de aldrig blir inblandade, men om TS inte vill ta hem barnet från BB så måste de ju bli det. 

Vissa källor säger två år och vissa tre, här är en som säger tre:

www.verahill.se/ordlista/vardnadsoverflyttning/

Om det är två eller tre år hinner TS få reda på när och om hon hamnar i ett samarbete med soc..Det viktiga är att hon inte avsäger sig alla rättigheter till barnet de första veckorna efter födelsen. 
  • Anonym (M.)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-10-28 23:10:50 följande:

Är detta någon form av antiaborttråd egentligen?

Jag börjar faktiskt tro det, TS trollar oss för att väcka vrede mot abortsökande kvinnor överlag, för ingen kan vara så här kall i verkligheten.

De enda jag vet som har åkt utomlands och gjort abort efter vår slutgiltiga gräns (som är för hög även den enligt mig), har varit ogifta muslimska tjejer. Familjerna anser att detta är nödvändigt och att alternativet skulle vara att döda hela flickan med barn i magen och allt, för att inte klanen ska förlora sin heder.

När underlivet har läkt får en gynekolog från deras egen kultur sätta ett par stygn på ett strategiskt ställe, och sedan gifts flickan bort som jungfrubrud, till en intet ont anande brudgum... Dessa brukar åka till Spanien för övrigt. (Eller i alla fall var det så för tio år sedan när jag fick veta sådana här saker i mitt arbete.)
  • Anonym (M.)
    Anonym (M) skrev 2025-10-29 16:05:46 följande:
    Lite märkligt att de åker till Spanien då de har ännu strängare gränser än Sverige. I Spanien är det fri abort til v 14. Mellan v 14-22 får abort endast göras om det finns en allvarlig risk för moderns eller ofarrwta liv och hälsa (ditt räknas tyvärr inte hedersmord) ocj det krävs en medicinsk bedömning av en läkare. Efter v 22 är det enbart tillåtet med abort om fostret har fel som inte är förenat med liv utanför livmodern. 

Så att se åker till Spanien kan inte stämma. 
    Jaha, då är det ändrat. När jag arbetade med sådant här (eller fick insyn i sådana här ärenden rättare sagt) så var gränsen 28 veckor med två läkares godkännande. Och de kunde ge godkännande även för sociala skäl, det måste inte vara sjukdom hos mamman eller fostret.
  • Anonym (M.)
    Krocko skrev 2025-10-29 16:24:42 följande:
    Ja det vet jag, så fungerar det omvänt också, att patienter kan få vård i Sverige som hemlandet inte kan erbjuda men däremot betala för.

Men TS skriver att hon inväntar svar om ekonomiskt stöd, det undrar man ju vem som ska betala för det, det handlar som du skriver om väldigt stora summor. 
    Skulle ju kunna vara någon extrem vänsterliberal organisation. Men jag tror att hela tråden är hitte-på. 
  • Anonym (M.)
    Anonym (M) skrev 2025-10-29 16:05:46 följande:
    Lite märkligt att de åker till Spanien då de har ännu strängare gränser än Sverige. I Spanien är det fri abort til v 14. Mellan v 14-22 får abort endast göras om det finns en allvarlig risk för moderns eller ofarrwta liv och hälsa (ditt räknas tyvärr inte hedersmord) ocj det krävs en medicinsk bedömning av en läkare. Efter v 22 är det enbart tillåtet med abort om fostret har fel som inte är förenat med liv utanför livmodern. 

Så att se åker till Spanien kan inte stämma. 
    www.expressen.se/nyheter/danska-kvinnor-gor-abort-i-spanien/

Nu förstår jag. Kvinnorna åkte till Spanien för att det fanns kliniker som gjorde ingreppet där vid denna tid... men det var en olaglig verksamhet.
  • Anonym (M.)
    Anonym (M) skrev 2025-10-29 17:51:44 följande:
    Finns även sådana kliniker i Sverige och andra länder. Men då är det olagligt. 
    Jag har svårt att tro att det finns sådana kliniker i Sverige. VET du det? Du borde polisanmäla i så fall, det är ju hemska saker. 
  • Anonym (M.)
    Krocko skrev 2025-10-29 18:08:39 följande:
    Vad är ASN? Försökte googla men blev inte klokare Obestämd
    www.asn.org.uk

Folk donerar tydligen dit. Hemskt. Men det står inget om svenska patienter, det står: "ASN supports people who need to travel from Ireland, Northern Ireland, the Isle of Man, Malta, Gibraltar and Poland to have a safe, legal abortion." Alltså länder som har strikta abortlagar.

Men de kanske tar emot patienter från andra länder också med liberala abortlagar... men inte TILLRÄCKLIGT liberala för de kvinnorna som åker dit. Vilken fruktansvärd verksamhet att donera pengar till och ägna sitt liv åt! :( Är det inte bättre att volontärarbeta på ett barnhem..?
  • Anonym (M.)
    Anonym (Men snälla någon...) skrev 2025-10-29 20:02:34 följande:

" with an initial focus on Romania, Hungary, Czech Republic, France, and Spain, but with a policy to help people from anywhere in Europe on a case by case basis."

Jag ser inget fel i att jobba för och donera till säkra aborter för alla men detta "fall" är inte rimligt. 

OK. Ja, då undrar man ju var de sätter den övre gränsen? Jag hittade ingen gräns alls på den där sajten nämligen och det är ju skumt. Om en kvinna lever i ett land som sätter gränsen vid 28 fullgångna veckor, kan hon då komma dit och få det gjort i vecka 30? Någon borde wallraffa där och hänga ut dem...
  • Anonym (M.)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-10-29 22:38:48 följande:

Andra i tråden säger dessutom att TS ska låta bli att blanda in soc och försöka undvika orosanmälningar om hon behåller barnet. Kvinnor och barn blir mördade av våldsamma män, hur kan ni inte förstå allvaret? 

Det fattar jag - men det gäller att själv söka hjälp och få soc på sin sida från början. Stor skillnad mot om soc får in en anmälan MOT TS ifrån MVC-barnmorskan, och börjar utreda HENNE med en förutfattad negativ inställning till HENNE. En sådan grej kan till och med sluta med att den hotfulla pappan får ensam vårdnad, för utfallet av en sådan utredning är helt slumpmässigt. 
  • Anonym (M.)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-10-29 23:53:41 följande:

Mot TS? Vet du ens vad du pratar om. En orosanmälan gäller ett barn. Den är inte för eller emot någon. Du har skrivit att det bästa är om soc inte blir inblandade alls om TS vill ha kvar barnet. Att du ens säger en sån sak när det finns hot och våld inblandat, det är riktigt läskigt. 

Och vadå börjar utreda henne. Blir det en utredning så utreds båda föräldrar, iallafall om barnet bor hos dem. Självklart utreds mamman om barnet bor hos henne även om det inte är hon som har gjort fel. De utreder om hon kan skydda barnet från den våldsamma pappan (eller om det är någon annan som är våldsam). Det handlar bokstavligen om liv och död och du pratar om det som att det är någon tävling mellan mamman och pappan. 

Den som anmäler skriver ju ner sina skäl till oron. Och då ser det inte bra ut med beskrivningar av hur TS är mycket olycklig över graviditeten, gråter, vill döda barnet o.s.v..

För övrigt är soc inte EN enhet, utan det finns olika avdelningar för ekonomiskt bistånd, barn- och ungdom (det är de som utreder orosanmälningar) och skydd av våldsutsatta kvinnor. Vilket du borde veta om du nu har varit utsatt. Det är till och med så att sekretess råder mellan avdelningarna, så egentligen får inte en socialsekreterare på ekonomiskt bistånd t.ex. gå in i datorsystemet och se om det finns något annat pågående ärende kring klienten på det socialkontoret. Sedan är det en annan sak att de kanske gör det ändå, bara för att de kan.
  • Anonym (M.)
    Anonym (M) skrev 2025-10-31 10:50:46 följande:
    Ka  du sluta komma med dina lögner? 

Ja, självklart är det bäst att ts själv tar kontakt med Socialtjänsten för att få hjälp. Men om hon inte skulle hinna göra det så är det positivt att mcv uppnärksammar och gör en orosanmälan. Detta är positivt för ts. Det våldsamma pappan kommer aldrig att få vårdnaden om barnet, pga att denne är våldsam. 

Nej, utfallet är inte "helt slumpmässigt". Så länge ts samarbetar i en utredning om en orosanmälan så går det bra. 

Och ja, jag har själv blivit orosanmäld pga en våldsam partner och pappa till mina barn så vet vad jag talar om. 
    Och jag vet fall där det har gått åt andra hållet. Pappan fick umgängesrätt, mamman vågade inte släppa dit sitt barn ensamt, då anmälde pappan henne för "umgängessabotage" och det slutade med att hon förlorade vårdnaden till honom helt och hållet. Och det var inte det enda fallet i Sverige heller. Googla får du se!

Tänk Tintin-fallet t.ex. - där fick pappan bara två timmars umgängesrätt, men det räckte ju för att döda pojken. 

Jag hävdar att LVU- och vårdnadsärenden avgörs slumpmässigt. Det beror helt och hållet på vilka socialsekreterare du får (de skriver ju rapporten som domstolen sedan har som grund för sitt beslut) och vilka domare du får just den dagen du ska upp i rätten.

Tänk Esmeralda-fallet t.ex.. Kammarrätten bestämde att flickan skulle tillbaka till de missbrukande och allmänt märkliga föräldrarna, som senare mördade henne efter en lång tid av misshandel. Fostermamman kunde inte göra ett skit, fast hon försökte allt. 
  • Anonym (M.)
    Anonym (M) skrev 2025-10-31 10:54:09 följande:
    En orosanmälan som kan göras av mvc innan barnet är född är pga oro äver att ts inte kommer att kunna ta hand om barnet. Man kan uttrycka sig att den är "mot ts", mdn inte i en negativt sammanhang utan för ts är set positivt. 
    Resultatet kan ju bli "mot TS" eftersom hon inte kommer att kunna bestämma över sitt eget liv längre, när soc väl har blivit inblandade. De kan besluta om hur invasiva åtgärder som helst i hennes privatliv, med hotet om LVU ifall hon vägrar. Detta är inget någon mamma vill vara med om. 
  • Anonym (M.)
    Anonym (M) skrev 2025-10-31 13:43:33 följande:
    Man förlorar inte sin bestämmande rätt bara för att man är under utredning av socialen. 

Sluta kom med dina lögner. Det hjälper inte ts eller någon annan ett skit. 
    Det gör man väl, om de t.ex. säger att "nu får du välja mellan att flytta in på det här utredningshemmet tillsammans med våldsamma, kriminella och psykiskt sjuka mammor i 12 veckor, och att vi LVU:ar ditt barn direkt". 
Svar på tråden Rånad på möjligheten till sen abort