Inlägg från: ClumsySmurf |Visa alla inlägg
  • ClumsySmurf

    Sluta blunda för halva verkligheten – våld i nära relation drabbar också män

    Rudbeckius skrev 2025-10-25 10:59:22 följande:
    [...]
    Vänsterns könsideologi har gått före rättvisan: I årtionden har svensk jämställdhetspolitik byggt på den felaktiga föreställningen att män nästan uteslutande är förövare. Det var en gång för länge sedan ett nödvändigt motperspektiv ? men idag är det en blind fläck som skapar orättvisor, lidande och rättsövergrepp.
    När statliga mångmiljonbidrag fortfarande uteslutande går till kvinnojourer, när mansjourer inte får en krona, och när polis och socialtjänst saknar utbildning i att känna igen våld mot män ? då handlar problemet inte om resurser, utan om modet att se verkligheten som den är.
    Vägen framåt
    1. Likvärdigt stöd. Inför könsneutral finansiering av stödverksamheter, där resurser följer behov ? inte ideologi.
    2. Rättssäkerhet i familjerätten. Gör umgängessabotage och falska anklagelser till prioriterade utredningsfrågor.
    3. Utbilda rättsväsendet. Polis, åklagare och socialtjänst måste lära sig känna igen psykiskt våld, kontroll, falska anklagelser och könsneutrala riskmönster.
    4. Synliggör stödlinjen för män. Den måste bli lika känd som kvinnojourernas, med nationell kampanj och långsiktig finansiering.
    5. Räkna allt våld. Inkludera även självmord, psykiskt våld och social exkludering i den officiella statistiken över våld i nära relationer.
    Våld i nära relationer är inte ett kvinnoproblem ? det är ett mänskligt problem.
    Och just nu betalar både män, kvinnor och barn priset för att vi låtsas något annat. Mot bättre vetande.
    Ett jämställt samhälle skyddar alla ? även de som inte passar in i den gamla bilden av ett offer.
    Det är inte radikalt. Det är bara rätt.
    det är fler och fler forskare som inte är ideologer som forskar om våld i nära relationer, Elizabeth A. Bates är en av dem.

    jag tror att första steget framåt är att ta del den forskningen.

    www.cumbria.ac.uk/study/academic-staff/all-staff-members/dr-elizabeth-a-bates.php

    elizabethbates.co.uk/
  • ClumsySmurf
    Anonym (Vänsterfeminist) skrev 2025-10-25 11:56:37 följande:

    Håller med om att det här behöver mer uppmärksamhet. Det handlar om könsroller och att män inte tillåts vara hjälpbehövande på samma sätt som kvinnor. Men också att många av dagens vuxna män inte fått lära sig att vårda nära relationer. Kvinnor faller vid en separation ofta i armarna på ett socialt nätverk hon vårdat under alla år, medan mannen står ensam. Har han dessutom jobbat mycket, aldrig tagit ut vab eller föräldraledighet kan mamman anses vara mer lämplig som boendeförälder. Är barnen äldre kanske de själva väljer att bo hos mamman eftersom de har närmare relation till henne. Pappan, som gjorde det han kände att samhället förväntade sig av honom, står ensam kvar. Många män saknar en nära vän. 


    Det är ett stort skithål av förväntningar på hur människor ska känna och bete sig som baseras på kön. Vi måste komma bort från det. Nu är det ganska tyst om det, men genuspedagogik i förskolorna handlar ju till stor del om att lära även pojkar att prata om känslor och vårda relationer. 


    Min uppfattning är att unga män idag har lättare att prata om känslor än äldre generationer, och psykisk ohälsa är inte längre riktigt lika tabubelagt. Men, som du skriver, när det kommer till våld i nära relationer har vi väldigt mycket att jobba med. Vi måste se att även kvinnor kan vara förrövare. 


    kvinnor är offer, män är förövare
    Könsroller som vänsterfeminister aktivt kämpar för att upprätthålla, offerskapet är viktigast
    feministiska teorier inkl genuspedagogik är ett stort skithål av ideologisk pseudovetenskap.

    Vänsterfeminism:

    Män misshandlar kvinnor relationer
    Lösning: vi måste sluta lära pojkar slå och sluta socialisera dem med toxiska patriarkala maskulinitetsnormer.

    Kvinnor misshandlar män relationer
    Lösning: Vi måste lära pojkar att prata om känslor och sluta socialisera dem med toxiska patriarkala maskulinitetsnormer.

    Kvinnor misshandlar kvinnor relationer
    Lösning:?

    Män misshandlar män i relationer
    Lösning:?


  • ClumsySmurf
    Anonym (Majoriteten) skrev 2025-10-25 14:18:42 följande:
    Ditt inlägg andas klar misogyni!
    vad bra, då blir det lätt för dej att förklara vad som misogyni i mitt inlägg.
  • ClumsySmurf
    Förövare av våld i nära relationer

    Kopplingen mellan våldsutövande och maskulinitetsnormer har lyfts både i forskning, av globala aktörer som FN och bland praktiker som på olika sätt arbetar med att förebygga våld. Ett viktigt begrepp inom maskulinitetsforskningen är teorin om hegemonisk maskulinitet, där en viss typ av maskulinitet görs till norm och ideal. Våld kan vara ett centralt inslag i hegemonisk maskulinitet. Att som man utöva olika former av våld kan vara ett sätt att öka sin status bland män.
    ...
    Teorin om hegemonisk maskulinitet har framför allt använts för att förklara mäns våld mot andra män. Men den kan också användas för att öka förståelsen kring mäns utövande av våld mot kvinnor. Det kan till exempel handla om att män genom våld och hot mot kvinnor kan trygga den hegemoniska, överordnade positionen.

    https://www.uu.se/centrum/nck/kunskapsbank-om-vald/fakta-och-forskning-om-vald/forovare-av-vald-i-nara-relationer
    TYSTNADENS PRIS
    Kartläggning av mäns utsatthet för våld i nära relationer

    Tillsammans kan vi motverka skadliga maskulinitetsnormer så att pojkar och män lär sig att sätta ord på känslor, vågar visa sig sårbara och berätta om sin våldsutsatthet. På så sätt kan de få det stöd och skydd de är i behov av och har rätt till.
    [...]
    Globalt och i vårt samhälle finns en kulturellt idealiserad bild av vad manlighet är och bör vara, den så kallade hegemoniska maskuliniteten13 som för många män är eftersträvansvärd. 
    Den hegemoniska maskuliniteten beskrivs i sociologiska studier som viktig för män, oavsett om de uppfyller den eller inte. De män som utövar våld är en liten grupp och representerar inte alla män, men kopplingen mellan våld och skadliga maskulinitetsnormer är viktig att förstå för att på bästa sätt förebygga våldet. Mäns erfarenhet av att utsättas för våld i nära relationer bör ses i ljuset av de patriarkala strukturer som finns i vårt samhälle. Kvinnors våld mot män, som främst är psykiskt, kan bidra till att reproducera hierarkin män emellan.14

    [...]
    Uppdrag till Socialstyrelsen:

    * Ta fram ändamålsenliga utbildningar riktade till verksamheter inom socialtjänst som möter våldsutsatta män och kvinnor, liksom våldsutövare. Utbildningarna ska innehålla fördjupad kunskap om området mäns våld mot kvinnor och bygga på en förståelse om att våldet är ett uttryck för strukturell ojämställdhet
    [...]
    jamstalldhetsmyndigheten.se/media/ggolfjht/rapport-2025-19-mans-utsatthet-f%C3%B6r-vald-2025-09-26.pdf
    Toxic masculinity

    The concept of toxic masculinity is used in academic and media discussions to refer to those aspects of hegemonic masculinity that are socially destructive, such as misogyny, homophobia, and violent domination. These traits are considered "toxic" due in part to their promotion of violence, including sexual assault and domestic violence. Socialization of boys sometimes also normalizes violence, such as in the saying "boys will be boys" about bullying and aggression.

    en.wikipedia.org/wiki/Toxic_masculinity
    Marxist cultural analysis

    The original theory behind this form of analysis is commonly associated with Georg Lukács, Antonio Gramsci, and the Frankfurt School. It represents an important current within Western Marxism, observing that societies maintain cohesion and stability by reproducing a dominant culture.[5] Marxist cultural analysis has commonly considered the industrialization, mass-production, and mechanical reproduction of culture by the "culture industry" as having an overall negative effect on society, an effect which reifies the self-conception of the individual.[2][6]

    [..,]

    The tradition of Marxist cultural analysis has also been referred to as "cultural Marxism" and "Marxist cultural theory", in reference to Marxist ideas about culture.[7][8][9][10][11][12] However, since the 1990s, the term "Cultural Marxism" has largely referred to the Cultural Marxism conspiracy theory, a conspiracy theory popular among the far right without any clear relationship to Marxist cultural analysis.[9]

    en.wikipedia.org/wiki/Marxist_cultural_analysis
    What Is Hegemonic Masculinity?

    Hegemony and masculinity

    Twenty years ago, Patricia Sexton suggested that "male norms stress values such as courage, inner direction, certain forms of aggression, autonomy. mastery, technological skill, group solidarity, adventure and considerable amounts of toughness in mind and body." (7) It is only relatively recently that social scientists have sought to link that insight with the concept of hegemony, a notion as slippery and difficult as the idea of masculinity itself. 

    Hegemony, a pivotal concept in Gramsci's Prison Notebooks and his most significant contribution to Marxist thinking, is about the winning and holding of power and the formation (and destruction) of social groups in that process. In this sense, it is importantly about the ways in which the ruling class establishes and maintains its domination. The ability to impose a definition of the situation, to set the terms in which events are understood and issues discussed, to formulate ideals and define morality is an essential part of this process. Hegemony involves persuasion of the greater part of the population, particularly through the media, and the organization of social institutions in ways that appear "natural," "ordinary:' "normal." The state, through punishment for non-conformity, is crucially involved in this negotiation and enforcement.(8) 
    [...]
    More than fifty books have appeared in the English language in the last decade or so on men and masculinity. What is hegemonic masculinity as it is presented in this growing literature? Hegemonic masculinity, particularly as it appears in the works of Carrigan, Connell, and Lee. Chapman, Cockburn, Connell, Lichterman, Messner, and Rutherford, involves a specific strategy for the subordination of women. In their view, hegemonic masculinity concerns the dread of and the flight from women. A culturally idealized form, it is both a personal and a collective project, and is the common sense about breadwinning and man- hood. It is exclusive, anxiety-provoking, internally and hierarchically differentiated, brutal, and violent. It is pseudo-natural, tough, contradictory, crisis-prone, rich, and socially sustained. While centrally  connected with the institutions of male dominance, not all men practice it. though most benefit from it. Although cross-class. it often excludes working-class and black men. It is a lived experience, and an economic and cultural force, and dependent on social arrangements. It is constructed through difficult negotiation over a life-time. Fragile it may be, but it constructs the most dangerous things we live with. Resilient, it incorporates its own critiques, but it is, nonetheless, "unravelling." (10) 

    [...]
    Hegemonic masculinity is "a question of how particular groups of men inhabit positions of power and wealth, and how they legitimate and reproduce the social relationships that generate their dominance." (45) 
    Through hegemonic masculinity most men benefit from the control of women. For a very few men, it delivers control of other men. To put it another way, the crucial difference between hegemonic masculinity and other masculinities is not the control of women, but the control of men and the representation of this as "universal social advancement," to paraphrase Gramsci. Patriarchal capitalism delivers the sense, before a man of whatever masculinity even climbs out of bed in the morning, that he is "better" than half of humankind. But what is the nature of the masculinity confirming not only that, but also delivering power over most men as well? And what are its attractions? A sociology of ruling-class men is long overdue

    s3-ap-southeast-2.amazonaws.com/figshare-production-eu-uow-storage8395-ap-southeast-2/50540142/artspapers_141_1.pdf&X-Amz-Credential=AKIARRFKZQ25DCRFWQQZ/20251025/ap-southeast-2/s3/aws4_request&X-Amz-Date=20251025T150844Z&X-Amz-Expires=10&X-Amz-SignedHeaders=host&X-Amz-Signature=0fd0d2576be0e094b51acac270dbc2b9f1d262cf683cacd9f610883e75701f2a
  • ClumsySmurf
    Core skrev 2025-10-26 14:41:43 följande:
    Anonym (Alve) skrev 2025-10-26 12:58:34 följande:
    Ja, i grunden är det en rättighetsfåga. Könet på offret ska inte påverka brottsoffrets rätt till stöd av samhället.

    Det som i de flesta sammanhang ses som självklart, nämligen lika rätt oavsett kön tummar man på i denna fråga.

    Att ens kalla fenomenet för mäns våld mot kvinnor istället för våld i nära relationer är en diskriminering i sig.

    Ja precis. Problemet med hela den retoriken, att män som samhällsmedborgare är ett problem trots att de allra flesta män inte är det, gör att man sluta lyssna i samma andetag som generaliseringen kommer in i meningen.

    Så är det med alla ämnen där man vill peka ut mannen, eller kvinnan för den delen, som en problemgrupp. Ingen kommer att lyssna på vad du har att säga, alla skiter i dig och grundproblemet flyger över alla huvuden.


    Kvinnor utövar sexuell makt. Alltså får sin vilja igenom genom att styra mannen som har ett större behov av samlag med sexvägran och belöningar. Även om det främst är kvinnor som har det som medel, skulle det vara legitimt att peka ut kvinnan som en problemgrupp, på grund av vad ett fåtal gör? Nej.


    Ska vi leva i ett jämställt samhälle på riktigt behöver vi väga in alla perspektiv. Tillräckligt länge nu har gemene man fått bära en börda en mindre skara män egentliten står bakom, i flera avseenden 


    "Problemet med hela den retoriken, att män som samhällsmedborgare är ett problem trots att de allra flesta män inte är det, gör att man sluta lyssna i samma andetag som generaliseringen kommer in i meningen."

    feministiska teorier/genusforskning är ett stort skithål av ideologisk pseudovetenskap, problemet är större än att folk generaliserar.
    Bråket om våldet - Forskning & Framsteg

    ?Den dominerande manligheten är en våldsideologi, en livsfarlig logik, en kollektiv sinnessjukdom och en evig tävlan där kvinnor bara är statister?, menar författaren Stephen Mendel-Enk.


    ?Våldet är en del av dagens mansroll?, hävdar författarna Moa Elf Karlén och Johanna Palmström.


    Detta är inga marginella röster från extrema grupper utan skribenter i stora medier. Även inom forskningen är mannens roll och ansvar i fokus. De samhällsvetenskapliga genusforskare vid Uppsala universitet som har skrivit utredningen Slag i luften. En utredning om myndigheter, mansvåld och makt (SOU 2004:121) betonar mäns kollektiva ansvar för våldet mot kvinnor. De efterlyser ett könsmaktsperspektiv, vilket innebär att manligheten i sig sägs förklara våldet mot kvinnor.


    Våldet handlar alltså främst om brist på jämställdhet. Andra förklaringsmodeller, som går ut på att försöka hitta nyanser och mönster, exempelvis klass, kultur, bostadsort, bakgrund, psykisk hälsa och så vidare (vilket brukar vara det vanliga i vetenskapliga sammanhang) förkastas som en ?avvikelseförståelse? av våldet. Gärningsmannen betraktas då som ?onormal?, vilket utredarna är kritiska till:


    ? Det handlar om att våldet inte kan ses som isolerade saker, utan måste förstås som en del av diskrimineringen av kvinnor i samhället, säger Åsa Eldén, fil.dr i sociologi vid Uppsala universitet och medförfattare till utredningen.


    Anne Maria Berggren, fil.dr i historia och under perioden 1991-2001 sekreterare i Forskningsrådsnämndens genuskommitté (föregångaren till Vetenskapsrådets kommitté för genusforskning), skriver i tidskriften Axess att ?alla män häftar i skuld för kvinnomisshandel?. Och på samma sätt som det tyska folket sägs ha en kollektiv skuld för judeförföljelserna under andra världskriget så ?är alla män skyldiga till kvinnomisshandel?, menar hon.


    Samtidigt kan man läsa vad Vetenskapsrådets kommitté för genusforskning skriver i Genusforskning i korta drag hösten 2004: ?Föreställningen att det finns just två från varandra tydligt åtskilda kön ? utan överlappningar och utan rest ? som kan definieras som varandras motsats är ett västerländskt tankemönster snarare än ett biologiskt faktum.? Men om det inte är ett biologiskt faktum att de två könen är ?åtskilda? ? hur kan man då säga att det ena har en så entydig kollektiv skuld?


    ? Det handlar om hur de kulturella konstruktionerna kring kön ser ut, svarar Åsa Eldén. Kopplingen våld och maskulinitet är tydlig i vårt samhälle, och alla män är en del av detta, säger hon. Men vi kan protestera mot denna struktur. Det är ungefär så vi ska förstå dessa uttalanden, säger hon.

    fof.se/artikel/2005/6/braket-om-valdet/



    generaliseringen
  • ClumsySmurf
    Anonym (Måste dela diskussionen.) skrev 2025-10-27 16:13:39 följande:

    Eftersom diskussioner om relationsvåld blir könskrig och jämförelser så tror jag att diskussionen måste delas, inte jämföras och ses som två olika saker.

    Diskutera utsatta män för sig, utan att jämföra med utsatta kvinnor och vice versa.


    Enligt vissa könskrigare ska man hålla käften om utsatta män, enligt vissa andra får våldsutsatta kvinnor skylla sej själva.

    Jag tycker inte man ska låta könskrigare styra diskussionen.


  • ClumsySmurf
    Rudbeckius skrev 2025-10-28 11:05:42 följande:
    Jag håller med om att vi behöver lära pojkar att prata om känslor och bygga nätverk så de inte står ensamma vid svåra separationer. Många män har faktiskt få nära vänner och stöd kvar när relationer tar slut, vilket ökar deras sårbarhet.

    Genuspedagogik i förskolan som du nämner är en god idé: om pojkar uppmuntras att uttrycka sig och ta hand om relationer kan det minska problem senare.

    Samtidigt måste vi vara försiktiga med att inte fastna i schabloner. Att erkänna att kvinnor också kan utöva våld är klokt, men det behöver inte dras med i samma diskussion som våld mot kvinnor. I praktiken är våld som begås av kvinnor ofta annorlunda (oftast psykiskt) än det allvarligaste partnervåldet mot kvinnor. Det betyder inte att det är oviktigt - bara att vi ibland behöver fokusera på olika aspekter.

    Överlag kan vi hålla med om att det är "skithål" med rigida könsnormer som gör allt svårare för alla. Vi måste få bort den stereotypa bilden av mannen som alltid stark och kvinnan som alltid svag.
    "I praktiken är våld som begås av kvinnor ofta annorlunda (oftast psykiskt) än det allvarligaste partnervåldet mot kvinnor."

    Psykiskt våld och lindrigare fysiskt våld är mer lika.
    Det grövsta våldet skiljer och kvinnor blir utsatta för sexuellt våld, i heterosexuella relationer, bögar blir också utsatta för sexuellt våld.

    Det är också ganska vanligt att det är båda som misshandlar.

    elizabethbates.co.uk/uncategorized/why-we-need-to-investigate-experiences-of-bidirectional-intimate-partner-violence/

    Jag tycker det är bätre att prata om våld i nära relationer men man behöver lägga till de skillnader som finns.

    "Genuspedagogik i förskolan som du nämner är en god idé: om pojkar uppmuntras att uttrycka sig och ta hand om relationer kan det minska problem senare."

    Det är Jämställdhetsmyndigheten som bestämmer över detta så det blir samma ideologi

    "Överlag kan vi hålla med om att det är "skithål" med rigida könsnormer som gör allt svårare för alla. Vi måste få bort den stereotypa bilden av mannen som alltid stark och kvinnan som alltid svag."

    Vi kanske behöver lära oss att ifråga sätta den stereotypa bilderna vi har, 
    för ofta är det så, att det inte är något man själv tror på, det är ju bara alla andra.
    När de våldsutsatta männen har sökt hjälp har de ofta fått bättre bemötande än de förväntat sej.

    Sen tror jag vissa behöver lära sej att offra sej lite, hur stor roll spelar det egentligen om någon skulle tycka att man är omanlig/okvinnlig någon gång?

    Att feminister och genus"forskare" ofta går efter en överdriven maskulinitetsnorm som inte stämmer på män generellt gör det inte bättre.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Alve) skrev 2025-10-29 00:49:09 följande:
    Att utreda och forska för att få mer kunskap varför samhället ser ut som det gör är en sak. 

    Att däremot ge kvinnor eller män mer rättigheter är motsatsen till jämställdhet oavsett vad du hävdar. Definitionen av jämställdhet är lika rättigheter oavsett kön.

    Fast det är på sätt och vis tacksamt att feministerna i tråden är öppna med att ni baserat på hur samhället ser ut anser att kvinnor ska ha mer rättigheter än män. 
    Man kan dribbla med dessa ord hur mycket som helst

    Lika betyder inte samma så man kan göra ett argument för att en värre utsatt grupp ska få olika behandling och ändå kalla det jämställd lika behandling eftersom man anser att det jämnar ut skillnaderna.

    Frågan är ju om det är rätt eller inte i denna situation.

Svar på tråden Sluta blunda för halva verkligheten – våld i nära relation drabbar också män