våldtog mitt ex mig?
I sak, en fruktansvärd historia, dels givet utkomsten av själva handlingen samt att du (TS) nu verkar högst osäker på hur du själv ställer dig till vad som utspelats...
Som förälder så känns det oerhört sorgligt, på så många sätt...
Anser du själv att du blivit utsatt för ett sexuellt övergrepp, då kan du gå till polisen och göra en anmälan och där få förklarat om du möjligen har utsatts för något brott. Alternativt ta kontakt med en kvinnojour som har mycket erfarenhet av denna typ av händelser (inte minst i nära relationer).
Med det sagt. Ja, det är givetvis lätt att anse att detta låter som ett solklart fall av våldtäkt. För historien är fruktansvärd, ord som att "han tog med mig in...", den sexuella handlingen i sak (oförberett anal-sex), hur det fick TS att må.
Men som i alla dessa händelser så kommer det att bli "ord mot ord". TS historia vet vi, men vi vet inte exakt hur TS ex-pojkvän har uppfattat allt som hände.
Vad menas med "tog med mig in". Det kan låta som en form av tvång. Det kan leda till vanmakt. Vilket har en juridisk aspekt när det handlar om sexuella övergrepp.
Sen har vi hela samtyckesbiten. Som kan yttras verbalt, kroppsligt. Ett samtycke som skall gälla under hela handlingen, inte bara i en "inledning". Men den skall också grundas på situationen i sin helhet.
Det som sedan rent juridiskt skall fastställas. Det görs i en domstol f ö. Och det ligger på åklagarsidan att leda det i bevisning. Dvs, uppsåt (!). Med 100% sannolikhet så kommer TS ex-pojkvän att neka till anklagelse, samt neka till att ha haft i uppsåt att utsätta TS för en våldtäkt. Så brukar det vara...
Men, då finns det sedan ett antal år något som heter "oaktsam våldtäkt". Vilket i sak innebär att en misstänkt person har agerat vårdslöst. Personen borde ha förstått. Den delen kan även delas in i "medveten oaktsamhet" - dvs pojkvännen "chansar" och hoppas på samtycke fast han förstår att det finns en risk att TS inte går med på detta (TS har ju "uppskattat" hårt sex tidigare - resonerar pojkvännen).
Den andra delen är "omedveten oaktsamhet" - dvs pojkvännen har inte förstått (sin oaktsamhet, sin vårdslöshet) men han borde ha förstått...
Så, det kan mycket väl vara så att rekvisiten för en oaktsam våldtäkt uppfylles och då ligger möjligen ex-pojkvännen risigt till... OM TS vänder sig till polis och åklagare, som väljer att väcka åtal... Men sedan skall det fortfarande ledas i bevis, en tingsrätt skall lyssna på både TS och misstänkt gärningsman, en åklagare och en försvarsadvokat... och det kan gå either way...
Men en oaktsam våldtäkt, det kan möjligen vara en brottsrubricering som kan vara aktuell...
Sorglig historia...