• Anonym (knäckt)

Mitt ex barn berättade om hennes nya

Separerade från mitt ex för knappt ett halvår sen. Tyckte det var skitjobbigt. Hon sa att hon behövde få egentid, kunna rå om sig själv ett tag, att jag också behövde få lite andrum då det varit mycket jobbiga saker för båda två.

Hon hade nämnt vid tillfällen sen dess att det börjat lugna sig, att jag verkade mer lättad och att det såg lite ljusare ut. Hintade om att det kanske skulle gå att flytta ihop igen. Uttryckte själv önskan om det och hon var inte främmande för tanken.

Sen här för några veckor sen berättade ett av mina barn att det sovit över en man hos mamma när de var där. Blev som ett hugg i magen när jag fick höra.

Skrev och frågade och hon berättade att hon faktiskt träffat en kille, men vågade inte berätta nånting för att hon var rädd att barnen skulle ta skada om jag blev ledsen.

Vet fan inte hur jag ska kunna tackla det här. Mått skitdåligt. Inte sovit på flera dagar. Varit hemma från jobbet. Hon vill inte låta barnen komma hit för att jag sagt att jag mår dåligt.

Blir en fruktansvärd omställning i livet. Förvisso skulle jag väl inte ha förväntat mig att flytta ihop alls. Men känner mig väldigt fast här då den enda anknytning jag har är mina barn. De vänner jag hade var gemensamma med henne då jag flyttade hit från min hemstad, och i samma veva bröt många av mina tidigare vänner kontakten.

Känns jävligt hopplöst. Ska jag behöva tvingas bo kvar här och pina mig igenom det här? En släkting där jag bodde förut tyckte jag skulle flytta tillbaka hem igen. Täfffa barnen nån helg i månaden, eller bara lämna dem åt henne att sköta. Men det känns inte helt rätt.

• Svar på tråden Mitt ex barn berättade om hennes nya
  • Anonym (Sara)

Så du vill inte bo där dina barn bor och ta del av deras uppväxt och liv?

Väx upp och ta ditt föräldraansvar, istället för att tjura för att hon träffat en annan. Nu är det ännu viktigare att du är en bra och närvarande förälder. 

• MsM84

Du behöver ta tag i ditt liv och ta kontroll över ditt liv och ditt mående. Ställ in dig på att du är ensamstående nu. Vad ska du göra för att skapa dig ett umgänge där du bor? Vad behöver du fr att må bra? det är väl bättre att försöka skapa en situation där du är välmående och engagerad i dina barns liv än att ge upp dina barn?

• Anonym (Lika för alla)
    Anonym (knäckt) skrev 2025-10-31 10:47:12 följande:
    Mitt ex barn berättade om hennes nya

Separerade från mitt ex för knappt ett halvår sen. Tyckte det var skitjobbigt. Hon sa att hon behövde få egentid, kunna rå om sig själv ett tag, att jag också behövde få lite andrum då det varit mycket jobbiga saker för båda två.

Hon hade nämnt vid tillfällen sen dess att det börjat lugna sig, att jag verkade mer lättad och att det såg lite ljusare ut. Hintade om att det kanske skulle gå att flytta ihop igen. Uttryckte själv önskan om det och hon var inte främmande för tanken.

Sen här för några veckor sen berättade ett av mina barn att det sovit över en man hos mamma när de var där. Blev som ett hugg i magen när jag fick höra.

Skrev och frågade och hon berättade att hon faktiskt träffat en kille, men vågade inte berätta nånting för att hon var rädd att barnen skulle ta skada om jag blev ledsen.

Vet fan inte hur jag ska kunna tackla det här. Mått skitdåligt. Inte sovit på flera dagar. Varit hemma från jobbet. Hon vill inte låta barnen komma hit för att jag sagt att jag mår dåligt.

Blir en fruktansvärd omställning i livet. Förvisso skulle jag väl inte ha förväntat mig att flytta ihop alls. Men känner mig väldigt fast här då den enda anknytning jag har är mina barn. De vänner jag hade var gemensamma med henne då jag flyttade hit från min hemstad, och i samma veva bröt många av mina tidigare vänner kontakten.

Känns jävligt hopplöst. Ska jag behöva tvingas bo kvar här och pina mig igenom det här? En släkting där jag bodde förut tyckte jag skulle flytta tillbaka hem igen. Täfffa barnen nån helg i månaden, eller bara lämna dem åt henne att sköta. Men det känns inte helt rätt.

Du blev utbytt, och hon klarade inte av att säja som det var.

Flytta tillbaka och gör likadant som hon gjort, låt barnen berätta att du har en ny.

Hon har lika mycket ansvar som du, så dela 50/50 på umgänge, resor, och allt.
  • Anonym (knäckt)
    Anonym (Lika för alla) skrev 2025-10-31 17:23:39 följande:
    Du blev utbytt, och hon klarade inte av att säja som det var.

Flytta tillbaka och gör likadant som hon gjort, låt barnen berätta att du har en ny.

Hon har lika mycket ansvar som du, så dela 50/50 på umgänge, resor, och allt.
    Känns inte som det bara är att flytta tillbaka. Det är liksom 20 mil härifrån. Barnen är ju skrivna hos mamman och har skola/förskola här i stan. Om jag envisas med att köra 50/50 på umgänge kommer ju bli ganska knepigt? Kan ju inte köra 40 mil om dagen för att lämna/hämta barnen. Och risk att hon tar till juridisk hjälp.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (knäckt) skrev 2025-11-01 12:13:58 följande:
    Känns inte som det bara är att flytta tillbaka. Det är liksom 20 mil härifrån. Barnen är ju skrivna hos mamman och har skola/förskola här i stan. Om jag envisas med att köra 50/50 på umgänge kommer ju bli ganska knepigt? Kan ju inte köra 40 mil om dagen för att lämna/hämta barnen. Och risk att hon tar till juridisk hjälp.

Det är därför du inte ska flytta, du ska bo kvar där dina barn bor, för barnens skull. 

• Anonym (knäckt)
    Anonym (Sara) skrev 2025-11-01 12:16:17 följande:

Det är därför du inte ska flytta, du ska bo kvar där dina barn bor, för barnens skull. 

Jag vet bara inte hur det ska gå till. Gav liksom upp allt när jag flyttade hit. Har liksom bara umgåtts med hennes familj och de vänner hon haft under alla år. Har ju själv försökt skaffa ett annat umgänge i flera år men det är en för liten stad och svårt att komma in som utomstående.

Är liksom därför jag går i tankarna att flytta. Tycker inte barnen ska behöva växa upp med en pappa som går ner sig.
  • Anonym (knäckt)
    Anonym (Sara) skrev 2025-11-01 12:16:17 följande:

Så jag ska sitta och våndas och få livet förstört för att hon har gått och träffat en ny? Tycker hon borde få skämmas och ta smällen av barnen som kommer få ett helsike med en pappa som mår dåligt.
  • Jimmy75
    Anonym (knäckt) skrev 2025-11-01 12:40:23 följande:
    Så jag ska sitta och våndas och få livet förstört för att hon har gått och träffat en ny? Tycker hon borde få skämmas och ta smällen av barnen som kommer få ett helsike med en pappa som mår dåligt.

Nej, pappan borde ta sig i kragen istället och inse att det är han som satt sina barn till världen. De ska inte ta smällen för någonting. Det finns två vuxna föräldrar som ska ta ansvar och eventuella smällar genom att vara just vuxna.

Varför ska hon skämmas? Hon har väl typ NOLL ansvar för ditt mående....eller?

Vem har ansvar för hur du mår - DU....100% du och ingen annan. Kan det vara tufft i perioder - you bet! Förändrar det vems ansvaret är? Nope!

Två personer blir strandsatta i varsin ände på en öde ö. Den ena börjar fundera på vad hen behöver göra för att förbättra sin situation. Den andre sätter sig och tänker på hur orättvist livet är och undrar varför hen har sån otur. Vem av dem tror du har bäst liv och minst bekymmer en vecka senare och tror du att skillnaden mellan hur de har det beror på deras egna insatser, eller för att livet bara fortsatte vara orättvist mot den ena stackaren?

• Anonym (Sara)
    Anonym (knäckt) skrev 2025-11-01 12:37:51 följande:
    Jag vet bara inte hur det ska gå till. Gav liksom upp allt när jag flyttade hit. Har liksom bara umgåtts med hennes familj och de vänner hon haft under alla år. Har ju själv försökt skaffa ett annat umgänge i flera år men det är en för liten stad och svårt att komma in som utomstående.

Är liksom därför jag går i tankarna att flytta. Tycker inte barnen ska behöva växa upp med en pappa som går ner sig.

Då får du rycka upp dig, och ta tag i ditt liv. Du kan åka och hälsa på din familj på helgerna. 

Varför ska dina barn betala priset för att du gjorde ett dåligt val?

• Anonym (knäckt)
    Anonym (Sara) skrev 2025-11-01 13:15:08 följande:

Då får du rycka upp dig, och ta tag i ditt liv. Du kan åka och hälsa på din familj på helgerna. 

Varför ska dina barn betala priset för att du gjorde ett dåligt val?

Det var inte JAG som gjorde ett dåligt val. Det var mamman som ville att vi skulle sära på oss, och som träffade nån ny. Misstänker att hon redan hade något på gång sen länge. VI har liksom inte bråkat eller nånting. Hon ville bara ha andrum då det varit mycket med jobb och fritid och annat i hennes liv. Sen bara pang så får man en bomb i ansiktet.

Kan ju omöjligt veta att den jag träffar kommer gå och prassla bakom ryggen. Eller?
Svar på tråden Mitt ex barn berättade om hennes nya