• Skölden89

Har ni andra åsikter idag om vilket parti ni röstar på?

Har ni någon gång ändrat er åsikt om ett Parti att ni till och med har röstar på någonting annorlunda?

Kommer du att rösta på annorlunda partier under nästa år?

• Svar på tråden Har ni andra åsikter idag om vilket parti ni röstar på?
  • Anonym (Helew)

Jag har bytt många gånger . 

Jag röstar utifrån den verklighet jag lever I och vad som jag de facto "tjänar" mest på under kommande åren.  Jag är just nu sjukskriven och ensamstående mamma så jag vill ju givetvis rösta på en politik som är hållbar för mig och min plånbok just nu och det som är bäst utifrån det perspektivet.  

För i slutändan är dwt ju faktiskt matpriser, bensin, skatter och direkta order till myndigheter som tydligt kommer påverka min vardag framöver.   Att tjafsa om klimatmål , Israel och mjölk till skolbarn känns oerhört världsfrånvänt just nu .  Jag kan inte betala hyran med att hänvisa till vad Hamas gör eller inte gör liksom... 

• Anonym (Abc)

Jag var hardcoresosse ganska länge. 
    Sen gick S ut och anammade SDs politik men fortsatte att kalla SD för rasister. Men själva var de helt oskyldiga.

Då bytte jag block.

Jag räknar med att det kommer ske fler gånger under min levnad.

• Anonym (M)
    Anonym (Helew) skrev 2025-10-31 11:16:47 följande:

Jag röstar utifrån den verklighet jag lever I och vad som jag de facto "tjänar" mest på under kommande åren.  Jag är just nu sjukskriven och ensamstående mamma så jag vill ju givetvis rösta på en politik som är hållbar för mig och min plånbok just nu och det som är bäst utifrån det perspektivet.  

För i slutändan är dwt ju faktiskt matpriser, bensin, skatter och direkta order till myndigheter som tydligt kommer påverka min vardag framöver.   Att tjafsa om klimatmål , Israel och mjölk till skolbarn känns oerhört världsfrånvänt just nu .  Jag kan inte betala hyran med att hänvisa till vad Hamas gör eller inte gör liksom... 

Ja, så ser verkligheten ut för många. De har inte råd att rösta efter ideal, uran måste rösta med fötterna. 
  • Anonym (Helew)
    Anonym (M) skrev 2025-10-31 11:30:33 följande:
    Ja, så ser verkligheten ut för många. De har inte råd att rösta efter ideal, uran måste rösta med fötterna. 
    Så borde alla göra så kanske resultatet skulle  bli betydligt mer annorlunda .. och faktiskt göra nytta på riktigt.. 

Att taktikrösta funkar bara på valdagen ...sen ska vi leva 4 år med konsekvenserna....
  • Anonym (M)
    Anonym (Helew) skrev 2025-10-31 11:44:21 följande:
    Så borde alla göra så kanske resultatet skulle  bli betydligt mer annorlunda .. och faktiskt göra nytta på riktigt.. 

Att taktikrösta funkar bara på valdagen ...sen ska vi leva 4 år med konsekvenserna....
    Att taktikrösta innebär att man hjälper den sida man vill ska vinna. Om man anser att t ex M har den politik som gynnar en själv bäst så kan man taktikrösta så att M:sida vinner.
    Samma på andra hållet. Inga partier i Sverige har egna mandat för att regera. 
  • Anonym (Pälle)

Självklart. Förutsätter att var och en är så pass med i matchen att man kan ändra åsikt och även är öppen för andras syn på saker.
    Kan även ändras genom livet, utifrån erfarenheter mm. 

• Anonym (Abc)
    Anonym (Pälle) skrev 2025-10-31 11:55:54 följande:

Självklart. Förutsätter att var och en är så pass med i matchen att man kan ändra åsikt och även är öppen för andras syn på saker.
    Kan även ändras genom livet, utifrån erfarenheter mm. 

Det verkar tyvärr förhålla sig helt tvärtom. 
  • Anonym (Richard)
    Anonym (Helew) skrev 2025-10-31 11:16:47 följande:

Du som har barn, och dessutom ensamstående och sjukskriven. Borde väl tämligen tycka att skolan är en stor fråga. Men dina barn kanske inte äter lunch i skolan. Vad vet jag. Annars kan det ju handla om ett system som utvecklar sig likt USA. Du får betala för lunchen eller göra lunch som dina barn får ta med sig.

Jag beklagar, måste vara ett helvete att vara sjukskriven och ensamstående med denna regering. Samma sak för arbetslöshet. Dom har ju dragit in rejält på både sjukpenning och akassa/, aktivitetsstöd.  Regeringens nya lag som tillåter FK att polisanmäla läkare som inte skriver sjukintyg enligt det dom vill ha. Låter ju som rena mardrömmen.

För övrigt röstar en majoritet av kvinnor rött. Eftersom den politiken gynnar typiska kvinno dominerade yrken. Snarare än blå som är till för höginkomsttagare.

Blir rött för min del, vill inte ha någon högerextremism l detta land. Tack gode gud verkar flera länder vara inne på samma spår. Som Nederländerna. Mardröm om Sverige blir som USA. Fy fan.
  • Fjäril kär

Det är väl pga insnöade ideologier och att folk alltid håller på "sitt" parti som det ser ut som det gör idag med politiken.. man låter en färg gå före sunt förnuft...

Att gamla morfar röstade rött för att det minsann ska vara så och förväntar sig att sonen gör likadant håller inte i dagens samhälle.. 

Jag har bytt färg många gånger och det hoppas jag att folk är vakna nog att också göra. 

• Anonym (Abc)
    Anonym (Richard) skrev 2025-10-31 12:58:15 följande:
    Blir rött för min del, vill inte ha någon högerextremism l detta land. Tack gode gud verkar flera länder vara inne på samma spår. Som Nederländerna. Mardröm om Sverige blir som USA. Fy fan.
    Kan du ge mig något exempel på vad för högerextremism du är rädd för? Alltså konkreta exempel på förslag från högern som är att likställa med högerextremism.
Svar på tråden Har ni andra åsikter idag om vilket parti ni röstar på?