Hur få 6-åriga sonen att ta adhd medicinen?
Men HUUUR ska vi lyckas?
BUP kommer inte med några direkta råd eller tips.
Har han provat den och mår dåligt av den? I så fall kan det finnas en möjlighet att byta den.
Har han blivit utredd privat? Hade han några ytterligare svårigheter enl. den utredningen? Som skulle kunna förklara svårigheten han har med att prova en ny medicin.
När det gäller ADHD har forskningsstudker visat att det balanserar energin lite grand och förbättrar koncentrationen om man motionerar en gång per dygn. Så att man blir lite svettig och anfådd. Det behöver inte vara några maratonlopp, 30 minuter kan räcka.
När det gäller att ta medicin, under förutsättning att han inte mår dåligt av den, så tycker jag att man kan pröva mutor. Kanske det bästa är att ge mindre mutor, så att belöningen kommer snabbt efter att han har varit duktig.
Smakar den illa, eller kan ni bara smyga in den i annan mat han äter?
Vet han VARFÖR han ska ta den? Kan ju vara enklare att motivera då och förklara att detta är en medicin som kommer hjälpa hjärnan att må bättre.
Ett par saker ni kan testa:
Träna på att svälja piller genom att svälja tex ärtor eller små bitar godis hela. Gör det till en rolig lek, gärna med ett tävlingsmoment (som sonen förstås lätt kan vinna) och introducera sedan medicinen i leken efter att den är väl etablerad.
Koppla medicinen till en aktivitet han verkligen gillar. Att ta medicinen startar aktiviteten. Vilken aktivitet det är beror helt på vad just er son gillar, men tex att sparka en fotboll i mål, hoppa på studsmatta, titta på ett barnprogram på paddan, gunga, spela ett spel på datorn, gå ut och leka, etc.
Ska han ta medicinen på morgonen? Då kan du testa att ge medicinen innan han går upp ur sängen. Smyg ner i sängen till honom och gosa med honom i sängen när du väcker honom. Ta med en kopp varm choklad och medicinen och se om den kan slinka ner där och då. Se till att ha tid på dig så att du inte känner dig stressad. Vad du har till din fördel här är att det är en väldigt lung, avslappnad miljö utan distraktioner och du kan ha fullt fokus på honom. Det här är en förvånansvärt effektiv metod i min erfarenhet.
Testa lite lekterapi hemma. Lek med nallar eller dockor som är sjuka och behöver ta medicin. Låt sonen ta på sig olika roller, som doktor, pillergivare, pillertagare, truligt barn, samarbetsvilligt barn, orolig förälder, bossig förälder etc, vad helt han behöver och vill. Gör detta när den verkliga medicinen inte är närvarande och observera och lyssna bara på sonen. Det här är ett sätt för barn att bearbeta vad som händer och för er att föra en konversation med honom på hans nivå.
Gör en liten bok eller serie om hur han tar sin medicin. Att få ner det i bokform som ni kan läsa som godnattsaga eller när som, kan göra under för vissa barn. Man kan läsa den om och om igen. Det finns färdiga böcker för barn om att ta medicin (fråga på bibblan) men det krävs inga särskilda talanger för att göra en egen. Rita lite streckgubbar, eller låt sonen stå för illustrationerna, och skriv kort och tydligt ner de steg ni tar för att ta medicinen. Ni kan inkludera förklaringar om hur medicinen funkar och varför han tar medicinen, om ni tror att han är intresserad av det, men det viktiga är just stegen runt hur han tar medicinen.
Han kan ta sin medicin på lite olika sätt, eller? I så fall kan det ge honom en känsla av kontroll att låta honom välja hur. Gör en liten meny och låt honom peka på hur han vill ha sin medicin idag.
Ok, det här var lite brainstorming om hur olika saker som har funkat hos oss kanske kan funka för er. Ni känner givetvis er son bäst och vet vad som kanska kan tänkas fungera och vad som absolut inte kommer att göra det. Jag skickar tålamod och lugn i er riktning och hoppas att det löser sig snabbt!
Om han tar annan medicin utan alltför mycket bekymmer så kanske han fick kraftiga biverkningar av ADHD-medicinen? Försök att få tala med en erfaren läkare på BUP om det kan vara så.
Den som gick att hälla ut på sylt, går den inte att hälla ut på något annat?
Då måste ni ju byta medicin.
Om det är så att han mådde dålig de två gånger han testade medicinen: byt medicin.
Om det är bara det att han tycker den smakar äckligt eller vill inte ta den bara för att: jag är av den åsikten att medicin - oavsett vad det handlar om - är ingenting barn har något att säga till om. Det är mitt ansvar som förälder att bestämma och om jag anser att barnet behöver den medicinen, tar barnet medicinen. Det blir inga diskussioner, inget motiverande, inga belöningar, det är bara att ta. Om det är nödvändig så håller jag i huvudet med armen och håller samtidigt för näsan med samma hand, så barnet öppnar munnen.
Det är ett "lidande" som varar i några sekunder, tills medicinen är svalt, och därmed betydligt kortare än evigt långt trugande och diskussioner eller - ännu värre - konsekvenserna som uppstår när den nödvändiga medcinen inte tas.
Om barnet nu tycker den smakar så hemsk, kan han ju ha något direkt bredvid sig eller i handen som han gillar och kan stoppa i munnen direkt efter medicinen, som en klunk saft, en bit choklad, osv.