Har vi skapat ett göra-slut-samhälle?
Anonym (Solar) skrev 2025-11-01 08:21:29 följande:
Har vi skapat ett göra-slut-samhälle?Visst är det bra att man inte längre behöver gå i destruktiva förhållanden där både fysiskt och psykiskt våld utövas. Om man är utled på varandra efter många år där man växt ifrån varandra.
Men idag tycker jag mig ana en kultur där man gör slut så fort det inte passar, man stör sig på en sak, man tycker den andre är tråkig, man får inte samma bekräftelse som innan?
Att göra slut för att man stör sig på en sak, att den andre är tråkig tror jag inte alls att skäl till att förhållanden tar slut. Sen är det ju jättestor skillnad på om man är barnlös och inte bor ihop mot gemensamma barn och hus osv.
Att man känner att man slänger bort sitt liv på nån som bara vill gå hemma i sjaskiga kläder, inte vill göra saker som man själv vill, nån som är grinig för jämnan och inte värdesätter en. Nån som låter en dra hela lasset själv, dom här exemplen däremot är skäl som finns och borde vara skäl till uppbrott oftare imo. Såklart när man tydligt påtalat det och ingen vilja till förändring visar sig.
Beskrivningarna på FL är när det finns tydliga problem, att då råden kommer om uppbrott är troligen för att vi är många här som upplevt det och vet att det inte kommer att bli bättre. Att man inte kan få till förändring med någon som inte har intresse av det. Att separera är ju inget universalknep liksom, men ofta har man gått för länge innan man avslutar, det är onödigt.