• Anonym (Stockholm78)

Kan jag be min syster betala för badhus om jag tar med hennes barn?

Mina syskonbarn tjatar om att åka å.bada. jag kan absolut ta med dom men det är ganska ska dyrt för oss 3. Har haft mycket räkningar m.m kan jag be min syrra betala för barnen eller är det oschysst? 

• Svar på tråden Kan jag be min syster betala för badhus om jag tar med hennes barn?
  • Anonym (M)

Klart du kan fråga. Varför går hon inte själv med barnen ?

• Dexter dot com

Självklart ska du be att hon betalar för sina barn när du är gulligt och ställer upp och tar med dom på aktiviteter. Det mest rimliga vore ju att hon erbjöd sig att betala utan att du behöver föra det på tal.

• Jimmy75

Det är fullt rimligt att tala om för din syster att du absolut har tid och möjlighet att ta med hennes barn till badhuset men att du däremot inte har råd att betala för dem. Så du kan gärna ta dem men då behöver din syster betala deras inträde.

• Anonym (Lovis)

Så länge ni gör upp om det i förväg så är det helt okej. De gånger det blir konflikter kring sådant brukar vara när någon bjuder med ett barn på en aktivitet och sedan kräver föräldrarna på pengar i efterhand.

• Anonym (Absolut!)

Så klart du kan säga till din syster att du kan med barnen till badhuset men att hon får betala, 
    Däremot vore det inte schysst att åka till badhuset utan att säga till syrran och sen kräva betalning, man frågar först.

Eller har du barn som hon betalar för om hon tar dom? så att ni betalar för varandras barn om ni har hand om dom?

• Anonym (M)
    Anonym (Absolut!) skrev 2025-11-01 12:54:46 följande:

Så klart du kan säga till din syster att du kan med barnen till badhuset men att hon får betala, 
    Däremot vore det inte schysst att åka till badhuset utan att säga till syrran och sen kräva betalning, man frågar först.

Eller har du barn som hon betalar för om hon tar dom? så att ni betalar för varandras barn om ni har hand om dom?

Hur menar du att TS syster inte skulle märka att barnen åker till badhuset med TS? 
  • Anonym (Absolut!)
    Anonym (M) skrev 2025-11-01 13:05:38 följande:
    Hur menar du att TS syster inte skulle märka att barnen åker till badhuset med TS? 
    Vilken konstig fråga?????

Om ts är barnvakt till sina syskonbarn en dag är det väl inte självklart att systern vet vad dom gör??

Jag har varit tagit hand om mina syskonbarn under helger och haft hand om barnens kompisar och vice versa. 
    Både vi och våra syskon liksom kompisars föräldrar har åkt iväg på olika saker då men då har vi eller dom andra som tagit med barnen betalat för barnen.
    Men det har ju också varit dagar när både vi och barnens kompisars föräldrar hört av oss till varandra om det är ok att åka iväg på saker och då om det kostat mycket bestämt hur vi gjort med betalning.
    Men om vi åkte iväg på något som kostat har vi alltså betalat eller hört innan om det är ok att vi tar med kompisen och hur mycket det kostar och om det är ok med föräldrarna

Det finns absolut personer som tar med barn på saker utan att fråga föräldrarna och sen ber om betalning och då är det klart att föräldrarna betalar men det kan ju vara så att föräldrarna inte egentligen hade råd men inte säger det därför ska man alltid fråga innan om man vill ha betalat.
    Inget konstigt alls!
  • Anonym (Ville)

Jag tycker absolut att du kan be syrran betala men viktigt att du är tydlig med det innan du bestämmer med barnen. Det är taskigt att kräva pengar i efterhand och nästan lika illa att lova barnen att du ska ta med dem utan att stämma av det ekonomiska först. 

• Anonym (P)

Alternativt så ger du badhusbesök som julklapp. 

• Anonym (M)
    Anonym (Absolut!) skrev 2025-11-01 13:23:00 följande:
    Vilken konstig fråga?????

Om ts är barnvakt till sina syskonbarn en dag är det väl inte självklart att systern vet vad dom gör??

Jag har varit tagit hand om mina syskonbarn under helger och haft hand om barnens kompisar och vice versa. 
    Både vi och våra syskon liksom kompisars föräldrar har åkt iväg på olika saker då men då har vi eller dom andra som tagit med barnen betalat för barnen.
    Men det har ju också varit dagar när både vi och barnens kompisars föräldrar hört av oss till varandra om det är ok att åka iväg på saker och då om det kostat mycket bestämt hur vi gjort med betalning.
    Men om vi åkte iväg på något som kostat har vi alltså betalat eller hört innan om det är ok att vi tar med kompisen och hur mycket det kostar och om det är ok med föräldrarna

Det finns absolut personer som tar med barn på saker utan att fråga föräldrarna och sen ber om betalning och då är det klart att föräldrarna betalar men det kan ju vara så att föräldrarna inte egentligen hade råd men inte säger det därför ska man alltid fråga innan om man vill ha betalat.
    Inget konstigt alls!
    Nej men föräldern vet väl att barnen packat med badkläder, eller?
  • Anonym (Absolut!)
    Anonym (M) skrev 2025-11-01 17:55:53 följande:

vi har då lånat ut badkläder och våra barn lånat av andra! 
    Men det är ju inte just det som det handlar om utan som jag andra tagit upp att man säger till innan om en kostnad vad det än gäller. 
    Nu frågade ts om hon kunde fråga om pengar och ja jag tror att hon skulle göra det innan hon åkte dit men även bra innan hon säger ja till syskon barnen! 

Men de flesta kommunicerar med föräldrar om kostnader men alla gör inte det även om jag tror att ts gör det. 

• Anonym (Ville)
    Anonym (M) skrev 2025-11-01 17:55:53 följande:
    Det är väl inte säkert att föräldrarna är hemma när barnen packar badkläder och åker iväg? Det är ganska vanligt att barnvakten passar barnen i hemma hos barnen där deras grejer är. Tyvärr finns det de som bestämmer sig att dra iväg barnen på något kul och lämnar räkningen till föräldrarna utan att pratat om det i förväg. 
Svar på tråden Kan jag be min syster betala för badhus om jag tar med hennes barn?