Anonym (Q) skrev 2025-11-01 14:42:00 följande:
Vad juste att svara på frågor! Svara bara förstås vad du känner för, och jag ber om ursäkt i förväg ifall några skulle vara oförskämda, men det finns mycket jag vill veta:
Har du fått jobba för att kunna äta dina 12 livsmedel?
Skulle du vilja kunna äta fler typer av mat eller är du nöjd?
Tycker du att det påverkar din hälsa? Alltså, tror du att du skulle kunna vara friskare/starkare/piggare om du kunde äta mer?
Har du försökt bredda din repertoar av livsmedel, och i så fall hur?
Vad är det som främst avgör om du kan äta ett livsmedel? Jag menar, är det smaken, konsistensen, dina tankar om livsmedlet, eller något annat som förhindrar dig ...
Hur skulle du vilja bli bemött av din omgivning? Som bekant eller som vän, hur skulle jag kunna göra livet lättare för dig?
Jag har fått jobba för gurkan, löken och kycklingen som tonåring. Det andra kämpade mina föräldrar med att få mig att åta men jag minns det inte själv. De sakerna har jag "alltid" ätit I mina ögon.
Jag skulle verkligen vilja åta fler saker. Dels är det svårt socialt och dels, som du frågar nästa, så går det ut över hälsan. Jag ser ofta på mat klipp på Youtube och tänker att jag skulle vilja äta det de lagar, men inte kan.
Jag försöker då och då att äta fler livsmedel. Jag har dock fått rådet att ta det i små omgångar så att det inte går ut över min mentala hälsa, fastna i en spiral eller dyl. Det gjorde jag några gånger i tonåren. Just nu vilar jag men jag ska testa lite nytt igen om ett par veckor.
När jag testar nya livsmedel väljer jag tre, ett med liknande konsistens som något jag äter, ett med liknande utseende och ett helt slumpmässigt. Sen testar jag 5 olika sätt att äta sakerna. Jag för dagbok över hur det gick och om de kan vara kandidater att pröva igen senare.
Det är en kombination av olika saker som avgör om jag kan äta något. Jag har svårt att peka på en enskild sak. Till exempel gurka och röd lök, båda är krispiga, men har inte så mycket annat gemensamt, men jag kan äta båda. Men jag kan inte äta paprika, som också är krispig. Paprika klickar inte i mitt huvud.
Socialt är det lite svårt. Jag undviker ofta sociala matsiruationer. Jag tänker att det bästa du skulle kunna göra ät att prata positivt om både min och din egna mat om vi skulle sitta tillsammans i lunchrummet, utan att påpeka /ifrågasätta att jag äter samma som alltid eller försöka truga på mig din. Mer "Ditt är gott, mitt är gott" än "Äter du bara x/du måste smaka y."