Inlägg från: Anonym (Teamis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Teamis)

Julledigt? Nä.

Jag förstår dig ts, hos oss har jag eliminerat detta problem genom att inte anställa en viss kategori av människor.

Den kategorin anställda är mest till  problem och problem vill jag inte ha.

Jag har arbetat  med sådana kollegor och vet precis hur de är, de tänker bara på sig själva och maxar ledigheter så mycket de bara kan. Och om inte det var nog så vill de gärna byta till sig bättre pass/dagar emellanåt. Då var det en fröjd att säga nej.

Så förstå att när jag väl fick makten att bestämma vilka som ska vara på företaget så såg jag till att slippa detta problem.

• Anonym (Teamis)
    Anonym (M) skrev 2025-11-06 07:35:35 följande:
    Passa så du inte får DO på dig. 
    Man får ju agera smart.
    Hittills har det gått alldeles utmärkt.

Äldre är redan diskriminerade så det räcker och blir över, dock inte hos mig. Äldre är avsevärt bättre att anställa på många sätt.

En barnproducerande ung kvinna? Dock aldrig att jag skulle anställa henne. Jag ber liksom inte om bekymmer.

Och skulle jag få DO på mig så är det ändå en bättre affär i längden än att anställa dem jag inte önskar ha i företaget.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (M) skrev 2025-11-06 18:38:19 följande:
    Nej, diskriminering för att man inte anställer yngre kvinnor som är i fruktsam ålder och har rätt kvalifikationer för jobbet. 
    Det går att komma runt så länge det finns en äldre kandidat med liknande kvalifikationer.
    Annars omfördelar jag internt och ser till att det rullar på, även om jag själv får hoppa in emellanåt.

Sedan efter ett tag kan jag kontakta personer som mer överensstämmer med mina krav.

Kvinnor i fruktsam ålder är bara problem. Stora problem för både mig och resten av staben samt kringpersonal.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (M) skrev 2025-11-06 19:45:10 följande:
    Då risken stor du anmäls. 

Vad är för problem som kvinnor i fruktsam ålder har? 

Btw, kvinnor i klimakteriet är ännu mera problem, som kan ställa till rejäla problem för dig som arbetsgivare. Men det är du tydligen beredd att ta. 
    Anmäls det så anmäls det. Läs det jag skrivit tidigare.

Beträffande kvinnor i 50-årsåldern och äldre har det aldrig varit något problem. Vad menar du skulle vara det "rejäla probem" du antyder som jag aldrig stött på?
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (M) skrev 2025-11-06 21:56:39 följande:
    Hört talas om klimakteriet? 
    Jadå, har själv genomgått det också.
    Innebar inga större problem och absolut inget som gick ut över arbetet.

Inget som heller tvingar fram en massa krav på ledighet som drabbar kollegor.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Familj) skrev 2025-11-07 17:48:47 följande:
    Trist syn du har. Jag och en kvinna rekryterades till min nuvarande arbetsplats för drygt 16 år sedan. Hon var höggravid och jag meddelade att jag kommer vilja vara föräldraledig mycket snart. Att jag kunde vara kvar på min dåvarande arbetsplats och återkomma efter föräldraledigheten.

De anställde oss båda direkt ändå och vi fick börja med föräldraledighet. Det har aldrig varit något problem med ledighet av familjeskäl, VAB eller liknande. Det gör att vi anstränger oss det yttersta att hjälpa arbetsgivaren och vara flexibla med våra ledigheter när vi kan vara flexibla. Genom att arbetsgivaren verkligen ser till att man kan kombinera föräldraskap och jobb utan problem har vi blivit kvar i 16 år. De har fått två mycket kompetenta personer som båda gjort intern karriär och bidrar enormt mycket.

Hade arbetsgivaren haft din inställning hade denne tappat oss för länge sedan - troligtvis inte ens anställt oss -  och kanske fått nöja sig med någon som inte gör ett lika bra jobb. Det går nämligen åt två håll. Bjuder inte arbetsgivaren till, varför ska då den anställde göra det? Dessutom kostar rekryteringar. Att slippa rekrytera ersättare för oss är också värt pengar. Vi kommer högst troligt bli kvar till pension. Mycket på grund av arbetsmiljön, vilket även inkluderar arbetsgivarens inställning till att kunna kombinera familjeliv och arbetsliv.
    Trist?
    För att jag anställer efter våra behov?

Om jag rekryterar någon så är det för att personen behövs nu och inte om ett år eller två. Då anställer jag givetvis någon som uppfyller just det, mitt behov.

Hade jag anställt dig så hade jag fått börja med att leta vikare, då är det bättre att välja någon som är beredd att ta sig an arbetet utan dröjsmål, mer än att avsluta en ev tidigare anställning.

Mina anställda har mycket bra villkor utan att kräva en massa långledigheter. Det är så jag vill ha det.

Men vilken tur för dig då, grattis.
Svar på tråden Julledigt? Nä.