Anonym (Familj) skrev 2025-11-07 17:48:47 följande:
Trist syn du har. Jag och en kvinna rekryterades till min nuvarande arbetsplats för drygt 16 år sedan. Hon var höggravid och jag meddelade att jag kommer vilja vara föräldraledig mycket snart. Att jag kunde vara kvar på min dåvarande arbetsplats och återkomma efter föräldraledigheten.
De anställde oss båda direkt ändå och vi fick börja med föräldraledighet. Det har aldrig varit något problem med ledighet av familjeskäl, VAB eller liknande. Det gör att vi anstränger oss det yttersta att hjälpa arbetsgivaren och vara flexibla med våra ledigheter när vi kan vara flexibla. Genom att arbetsgivaren verkligen ser till att man kan kombinera föräldraskap och jobb utan problem har vi blivit kvar i 16 år. De har fått två mycket kompetenta personer som båda gjort intern karriär och bidrar enormt mycket.
Hade arbetsgivaren haft din inställning hade denne tappat oss för länge sedan - troligtvis inte ens anställt oss - och kanske fått nöja sig med någon som inte gör ett lika bra jobb. Det går nämligen åt två håll. Bjuder inte arbetsgivaren till, varför ska då den anställde göra det? Dessutom kostar rekryteringar. Att slippa rekrytera ersättare för oss är också värt pengar. Vi kommer högst troligt bli kvar till pension. Mycket på grund av arbetsmiljön, vilket även inkluderar arbetsgivarens inställning till att kunna kombinera familjeliv och arbetsliv.
Trist?
För att jag anställer efter våra behov?
Om jag rekryterar någon så är det för att personen behövs nu och inte om ett år eller två. Då anställer jag givetvis någon som uppfyller just det, mitt behov.
Hade jag anställt dig så hade jag fått börja med att leta vikare, då är det bättre att välja någon som är beredd att ta sig an arbetet utan dröjsmål, mer än att avsluta en ev tidigare anställning.
Mina anställda har mycket bra villkor utan att kräva en massa långledigheter. Det är så jag vill ha det.
Men vilken tur för dig då, grattis.