Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Julledigt? Nä.

Ja man är olika.

Jag har inte tagit ledigt mer än de redan röda dagarna för att jag tänker att de med smått behöver dagarna emellan mer än jag som har äldre barn.

Men du kanske inte jobbar på ett jobb där du är ledig röda dagar? 
    Visst kan man bli ledsen men samtidigt är det ju inte företagets fel att lagarna ser ut som de gör.
    Chefen kan ju inte neka om de ansökt i tid och i övrigt följt reglerna.

Jag blir ju på ett sätt glad att höra om så många med yngre barn, det är ju kris i barnafödandet och själv är jag djupt oroad för vilka som ska jobba och betala skatt den dagen man själv inte kan arbeta/blir sjuk.

• Anonym (S)
    Anonym (Richard) skrev 2025-11-04 07:25:08 följande:
    Du har läst ett inlägg där TS nämner några personer och anser att det är mycket? Bättre att kolla statistik direkt istället .

Dessutom skaffar man väl inte barn enbart för syfte att betala skatt och jobba. Folk har verkliga blivit hjärntvättade i detta land. Tänk om folk började ifrågasätta saker lite mer istället. Vad kommer till politiker och staten. Dom älskar " duktiga idioter ' klappar er på huvudet. Det här landet står inför en kollaps i alla fall. Ca 600.000  arbetslösa på,ca 150.000 lediga jobb.
    Då kan en del människor och politiker skrika att det bara är att ta ett jobb, att folk är lata. När kommentaren år lat i sig själv och bekväm..Sådan statistik trollar man inte bort så lätt .

Till TS, det är din arbetsplats som är förlegad. Har ju kommit nya regler från regeringen om att det ska bli svårare att ta ut så mycket föräldraledigt och att mam nu inte längre får betalt för röda dagar 

Vet många arbetsplatser nu som gjort det mer rättvist. Och ger dom utan barn ledigt med, rättvist precis som det ska vara.  

Finns ingen mer egoistisk grupp än folk med barn. Ironiskt nog. Dessutom väljer dom ju själva att ta jobb/utbilda sig i yrken där man jobbar kväll och helger. Bara att anpassa sig efter arbetsgivaren eller söka ett mer lämpligt arbete.
    Nu var jag väl inte gravallvarlig men måste ju ändå vara många om ett så stort antal människor aldrig får vara lediga över jul eller får någon semester i juli någonsin?
    Jag är dock fullkomligt medveten om att det föds få barn så detta var skrivet med lite ironi...

Självklart skaffar man inte barn för att fostra framtida skattebetalare men det förändrar ju inte det faktum att samhället för att gå runt behöver att det föds barn. Och samhället behöver i detta vara anpassat på olika sätt så att människor upplever det som möjligt att skaffa barn, ekonomiskt, tidsmässigt och orkesmässigt. 
    Man får tycka att föräldrar är egocentriska/egoistiska men samtidigt behöver man ju se dem och deras funktion i ett större sammanhang och inte bara hur det blir för en själv i ett här och nu (annars blir man ju själv ganska egocentrisk).

Jag valde inte att ta ut föräldraledighet på detta sätt, men känner faktiskt ändå att jag unnar de som behöver det. 
    Jag har som sagt inte tagit ut några dagar ledigt i år fadt jag nog hade kunnat utan kommer bara vara ledig de röda dagarna plus helgerna. Blir ju ändå sammanlagt 12 dagar ledigt vilket känns jättelyxigt.
  • Anonym (S)
    Core skrev 2025-11-08 08:52:25 följande:
    I de fallen det är så är ju isåfall den springande punkten cheferna? Att beklaga sig över föräldrar som grupp är ju ändå inte legitimerat på något vis?

Precis som en förälder får uppdatera sig om sina rättigheter måste alla andra ta eget ansvar och skydda sina egna intressen. Det är inte småbarnsföräldrarnas sak att göra bara för att ett fåtal utnyttjar systemet?

Den här tråden är en sån där whataboutism tråd, där ni ändrar narrativet löpande när ni får slut på argument. Läs om trådstarten och kärnfrågan och se att det handlar isolerat om föräldrar som utnyttjar sin lagliga rätt. Nu har det kommit att handla om bidragsfuskare, just för att alla argument föll platt.

Till syvende och sist är det chefens ansvar att du som anställd kan vara ledig i den mån du bör ha rätt till, inte Lisa, Lotta, Fia, Pia, Mias (copy paste från trådstarten)
    Väldigt bra skrivet!

I TS handlar det dessutom om rätten att få långledigt över jul, vilket absolut inte är en självklarhet eller rättighet. 
    TS verkar ha rätt till de röda dagarna och helgerna som i år ger 12 dagars ledighet (med helgen före jul medräknad) och 6 dagars arbete däremellan. 
    Det är en inte dålig ledighet.
  • Anonym (S)
    Anonym (Utarbetad) skrev 2025-11-08 13:26:52 följande:
    Har jag påstått att det är dåligt?
    Men, vi kanske hade tänkt resa utomlands vilket nu inte går på grund av vissa egoister.

Jag hade inte tänkt kommentera mer men kände att detta var viktigt att klargöra.  Och med det sagt tackar jag för mig. 
    Nu får du ju det att låta som att långledigt över jul är en rättighet som du nu går miste om.
    Men det är ju inte sant. Du har ingen lagstadgad rätt till dessa mellandagar.
    Semesterlagen ger dig rätt till sammanhållen ledighet under sommaren men inte övrig tid.
  • Anonym (S)
    molly50 skrev 2025-11-10 23:07:12 följande:
    Nej,det är det inte. Men sen finns ju de som utnyttjar det faktum att cheferna inte har koll och slänger in om FL när de inte får ta ut semester.
    Och jag tror att det är det som många irriterar sig på.

Ja,men samma sak borde ju gälla ju småbarnsföräldrar då. Att vill man inte jobba röda dagar så får man söka ett jobb som inte har öppet sådana dagar.
    Men alla har kanske inte den möjligheten beroende på den utbildning man har osv.
    Jag fattar hur du tänker men samtidigt inte.
    För det känns väldigt kortsiktigt tänkt.

Vad många  i tråden verkar glömma bort är att vi behöver att människor känner att de kan skaffa barn och samtidigt kunna jobba.
    Vi står inför en superkris.
    Om vi försvårar för barnfamiljer ytterligare så kommer det födas ännu färre barn....

Alla reformer kring förskola, föräldraförsäkringar, barnbidrag etc etc som kommit sen tidigt 1900-tal har haft detta som ett viktigt fokus.
    Läs historia.
    Tänk makarna Myrdals Kris i befolkningsfrågan, tänk 70-talets "Ropen skalla" etc...
    Vi behöver göra mycket för att vända denna negativa trend som vi är inne i.
    De som klagar på att inte få en långledighet runt jul kan mycket väl få se att pensionsåldern höjs till 75....eller att vi står med en slimbantad välfärd för att vi saknar människor i arbetsför ålder..  
Svar på tråden Julledigt? Nä.