Inlägg från: Agda90 |Visa alla inlägg
  • Agda90

Villrådig

Anonym (Mamma) skrev 2025-11-04 08:41:20 följande:
    Villrådig

mina tonåringar är uppe hela nätterna. jag får inte sova och kan inte sköta mitt jobb. de är 18 och 14

Och vad är det som har gjort att det har blivit så här?
    Har de haft tider när de ska vara i säng tidigare? 

Skicka ungarna i säng! Efter en viss tid ska det vara tyst i huset PUNKT!
    14 åringen går ju fortfarande i grundskolan! Det kanske 18 åringen också gör, sista året gymnasiet?
    De behöver ju båda två sin sömn!
  • Agda90
    Anonym (Mamma) skrev 2025-11-04 09:15:39 följande:

Den äldre har svår ADHD den yngre under utredning. Vi har kontakt med SOc då det är konstantA bråk hemma då barnen inte gör som de är tillsagdA. De struntar även i skolan. 

Varför tog du inte med den informationen i din trådstart?? Det är ganska viktigt. 

Att vända på dygnet på det viset är inte bra för kroppen! Våra kroppar har en biologisk klocka som den behöver följa för att alla funktioner ska fungera optimalt. Ta levern t.ex. den har ett tajt "schema" där den ska utföra saker och ting efter vissa tider på dygnet. Därför är sömnen oerhört viktig för att levern ska kunna återhämta sig för att kunna påbörja ett nytt arbete nästföljande dag. 

Vad gör dina barn på nätterna? Spelar spel?
    Sånt är oerhört beroende framkallande och barn med NPF är extra känsliga. 

Ta hjälp där du kan för att komma tillrätta med problemet. Under tiden så får du som förälder sätta gränser! Förändringar är inget som uppskattas av barn med NPF men ska du komma tillrätta med problemet så får du ta den fighten. 
Svar på tråden Villrådig