• Anonym (A)

Frisk & fri-föreningen

Någon som kontaktat frisk & fri för stöd? Hjälpte det eller blev du bara mer triggad?

Upplever att all självhjälp hittils bara triggar mig mer, mitt instagramflöde är fullt med vettigt "recovery"-material, jag har försökt lyssna på poddar, läst om ätstörning osv. Antingen börjar jag hetsäta av det så jag mår sämre eller så blir jag övertygad om att jag gör rätt, svårt att förklara men jag har inte lyckats hjälpa mig själv i vart fall... ser att deras chatt öppnar kl 19 idag.. 

• Svar på tråden Frisk & fri-föreningen
  • Anonym (Fri)

Det där med att du blir triggad av att läsa om ätstörningar är nog inte så ovanligt och antagligen något du kan fråga om förhållningssätt till i Frisk och fris chat. De som svarar har ju själva erfarenhet av ätstörningar så de kommer sannolikt att förstå dig.
    Var försiktig med det du kallar recoverymaterial på nätet. Det som lägger ut det kan ju mycket väl ha en pågående ätstörning själva.
    Bli inte besviken om det tar lång tid att bli av med hetsätningen. Det kommer att ta lång tid men varje timme du låter bli så har du lyckats. Det gör inget om du faller igenom ett par gånger heller. Målet är att det ska bli mer och mer sällan och till slut kommer du att ha glömt när det hände sist.
    Lycka till! 

• Anonym (A)
    Anonym (Fri) skrev 2025-11-06 18:54:33 följande:

Det där med att du blir triggad av att läsa om ätstörningar är nog inte så ovanligt och antagligen något du kan fråga om förhållningssätt till i Frisk och fris chat. De som svarar har ju själva erfarenhet av ätstörningar så de kommer sannolikt att förstå dig.
    Var försiktig med det du kallar recoverymaterial på nätet. Det som lägger ut det kan ju mycket väl ha en pågående ätstörning själva.
    Bli inte besviken om det tar lång tid att bli av med hetsätningen. Det kommer att ta lång tid men varje timme du låter bli så har du lyckats. Det gör inget om du faller igenom ett par gånger heller. Målet är att det ska bli mer och mer sällan och till slut kommer du att ha glömt när det hände sist.
    Lycka till! 

Självhjälpsråden uppmanar tyvärr att man ska läsa på om ätstörningar, och även om jag läser vettiga sidor som 1177, frisk & fri osv så resulterar det i att jag distanserar mig från att jag skulle vara sjuk.

Det är väl egentligen bara i anslutning till hetsätning och dagarna efteråt som jag har någon som helst sjukdomsinsikt, har jag insett. Och då är jag ganska nere och sårbar, jag borde bara ha tagit tidig kväll. 
Svar på tråden Frisk & fri-föreningen