Anonym (Wtf?!) skrev 2025-11-10 11:26:28 följande:
Jag hade nyss njursten och smärtan kan gå väldigt fort och bli extremt intensiv, för att sen helt gå bort när stenen kommit ut. Jag kunde inte ens lägga mig på britsen för att det verkligen inte gick. Om man har tur går det över fort, men om man får komplikationer som infektion eller helt stopp, kan det snabbt bli allvarligt.
Min man tvingade in mig i bilen. Jag ville verkligen inte åka till akuten först trots smärtan. Tanken på att behöva sitta i timmar i ett väntrum kändes mer outhärdligt än att försöka vänta ut det ( just då visste jag vad det var). Trodde det var någon extrem muskelsmärta jag fått, tills det intensifierades så mycket att jag inte hade något val.
Man vill inte ta en ambulans, som dels kan ta lång tid på sig att komma, och dessutom skulle det kännas som absolut sista valet. Det är till för extremt allvarliga sjukdomar (enligt mig). Skulle kännas pinsamt om man åkte för en njursten alldeles oavsett om smärtan är extrem, för man är inte döende. Andra kan behöva ambulansen mer trots smärtan.
TS din man är verkligen ingen bra man. Om man inte ens bryr sig när ens partner har så ont är det något fel på det som sitter mellan axlarna. Om det hade varit mer allvarligt hade han fått lägga barnen själv för all framtid. Han bryr sig varken om dig eller barnen på riktigt, för om han åtminstone brydde sig om barnen så hade han velat att inget händer deras mamma.
Har bara en sak att säga. En riktig idiot. Lämna så fort du kan, han kommer aldrig bli bättre.
Du hade möjligheten att åka bil, TS fick inte den möjligheten.
Och en ambulans hade nog kommit innan dessa 40min hade gått.>
Annars själv haft ett njurstensanfall, dock varade det endast i en tiondels sekund.
Men höll på att ramla rätt i backen av den abnorma smärtan.
Och ringde läkaren sade jag vill bli operas snabbt, men han sade han måste träffa mig först(Vilket jag förstår.)
Dock hann vi inte träffas först, utan vi träffades på sjukhuset istället och fick göra akutoperation.
Den gången tog jag ambulans pga svår smärta och ingen som kunde köra mig, sambon var iväg i annan stad och andra var inte närvarande.
Och det blev lite komiskt där pga när väl ambulansen kom så var smärtan inte så hög, men blev det igen senare.
Men dom var snabba, för de hörde på mig hur svårt smärtpåverkad jag var vid 112 samtalet.
Anonym (Wtf?!) skrev 2025-11-10 11:28:54 följande:
Glömde tillägga att han åtminstone kunde bokat och betalt för en taxi om han inte hade lust att köra. Det är det allra minsta tycker jag.
Kan varit så att ingen hade pengar för taxin.
Dock märkligt att han aldrig fattade att det behövdes sjukvård pga den svåra smärtan.
Eller vem vet, kanske druckit alkohol men inte ville berätta.
Märkligt är det dock.