• Anonym (Fy farao)

Han vill inte hjälpa mig

Hej jag vill lätta mitt hjärta jag har tyvärr ingen stans att ventilera. Även om det var för ett tag sen men det svider än. Det var i slutet av augusti. Jag hade haft otrolig smärta i ryggen känndes som en förlossning var inte gravida eller skulle födda. I alla fall Från morgon till eftermiddag. Nästa dag händer samma sak. Jag frågade min man om han kunde köra mig till akuten. Han vägrade jag fick gå till akuten. Hade inga pengar för att åka med en taxi och tyckte inte det var så illa för att ringa ambulans. Tog imot smärta som påminner om när man ska födda. Ungefär var 5 minut. Så en promenad från oss till akuten ska ta 20 minuter. Tog 40 minuter. Kom in under en smärt våg som gjorde så ont att jag inte kunde prata med receptionisten. Fick vänta så länge. När jag tillslut fick komma in på ett rum hade smärtan försvunnit. Fick göra några tester i alla fall. Doktorn Misstänker njursten. Fick också boka om sanningen för att det inte fungerar för honom. För att då var det läggning rutiner.  Som han tydligen inte kunde göra. Tydligt. 

• Svar på tråden Han vill inte hjälpa mig
  • klyban
    Anonym (Fy farao) skrev 2025-11-12 12:37:55 följande:

Hej allihopa. Vill uppdatera er alla jag mår just nu bra. Jag har också pratat med min man om hur ha fick mig att känna mig. Att jag kände mig ignorerad ledsen. För att han fick mig att känna att jag överdriv med min smärta. För det var så han betedde sig. Så fråga jag min man om han äns brydde sig om mig över huvud taget. Svaret kom aldrig och inga ursäkter heller. Och vi ska separeras. Ett tag för jag behöver fundera på om jag äns ska bry mig om han. 

Anonym (Mizz_C) skrev 2025-11-16 22:29:06 följande:

Detta låter inte alls bra.
    så gör man inte som han gjorde. Älskar man någon så hör man allt för sällan sin partner. Framförallt om det gäller ens hälsa.
    Jag råder dig till att lämna om möjligt.
    fördök att skaffa annat boende och spara pengar, när det är rätt tillfälle så lämna och ha allt ordnat innan.

Det är redan i rörelse en separation enligt TS.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    klyban skrev 2025-11-16 21:29:18 följande:

Smärtan är individuell, det är en halmgubbe, två så var smärtan beskriven så att den är individuell berättade ju TS.(Och sen nerjustera smärtan till inte vara så svår som det först lät.)

Att smärta är inviduell, är ingen halmgubbe. Tror du det så vet du inte had halmgubbe (argument) är. 

Om den var svår från början eller inte vet bara ts. Det vet inte du, eftersom du inte är ts. 

Vad är halmgubben att TS bestämmer, undrar för hon bestämde ju :whoco5:
    Frågan är dock varför en så svår beskriven smärta där det inte ens gick prata, det berättar en ambulans är en rekommendation från sjukvården.
    Försöker du säga du hade fel när du försökte säga det inte var?

Nej, det berättar enbart att ts upplever en svår smäeta. Vad ts väljer att göra är upp till henne. 

Hade hon haft en normal parter så hade han kört henne till akuten med en gång.

Ts bedömde själv att hon inte behövde ambulans. Det är hennes val. 

Igen, vet du vad en rekommendation är? 

Ditt argumenterande tyder på att du inte gör det, nämligen. 

För samma sekund du sade att en ambulans inte skulle ringas efter vid en sådan smärta, så berättar du per automatik att du står över sjukvårdens rekommendationer.

Såhär skrev jag, orda grant: "Man ringer inte ambulans om man inte behöver prehospital vård, vilket ts inte behövde". 

Ts bedömde att hon inte behövde prehospital vård och därmed inte var i behov av ambulans eftersom hon shölv kunde ta sig till akuten. I hennes fall jag och säkert flera gjort samma bedömning. 

En rekommendation är, precis som det låter en rekommendation. Man rekomenderas att ex följa ett råd, OM man vill. Det är inget måste. 

Såhär säger ChatGPT om vad rekomendation:

Ordet ?rekommendation? betyder ett förslag, råd eller uppmaning om vad någon tycker att man bör göra. Det är inte ett krav, utan mer en vägledning.
    Exempel:
    ?Min läkare gav mig en rekommendation att vila.?
    ?Det är bara en rekommendation, du måste inte följa den.?
    Det finns inget "står över sjukvården rekomendation" eftersom det just är enbart en rekomendation, och inget annat. 

Detta säger ChatGPT om vad rekomendationeran vid svår smärta är. 

"Vid svår smärta är det viktigt att ta situationen på allvar. Det som brukar rekommenderas generellt (ej personlig medicinsk rådgivning) är:
    🔴 1. Sök vård om smärtan är mycket stark
    Kontakta 1177 eller åk till akutmottagning om smärtan:
    är plötslig och intensiv
    gör att du inte kan röra dig normalt
    kommer tillsammans med feber, domningar, svårt att andas, svaghet, eller andra ovanliga symtom
    inte förbättras av vila eller vanliga smärtstillande
    🔵 2. Vanliga smärtstillande (allmän information)
    Vid svår men icke-akut smärta används ofta:
    Paracetamol (t.ex. Alvedon)
    NSAID, t.ex. ibuprofen eller naproxen (om man tål det)
    Kombinerat paracetamol + NSAID kan ibland vara effektivt
    (Obs: följ alltid dosering på förpackning och fråga vården vid osäkerhet.)
    🔵 3. Vila och avlastning
    Ofta rekommenderas att:
    vila den kroppsdel som gör ont
    undvika rörelser som förvärrar smärtan
    använda kyla eller värme beroende på typ av skada
    🔵 4. Sök professionell bedömning
    Vid återkommande eller oförklarlig svår smärta behövs ofta bedömning av:
    vårdcentral
    akutvård om det är mycket starkt
    fysioterapeut vid rörelse- eller muskelsmärta"
    Och här är ChatGPT svar om sjukvårdens generella rekomendation om misstanke om njursten. 

Sjukvårdens generella rekommendationer vid misstanke om njursten (allmän medicinsk information, inte personlig rådgivning) är följande:

🔴 1. Sök vård vid typiska symtom

Misstanke om njursten uppstår ofta vid:

Plötslig, kraftig smärta i sidan/ryggen som kommer i vågor

Smärta som strålar mot magen eller underlivet

Illamående eller kräkningar

Blod i urinen

Svårt att kissa eller täta trängningar

➤ Sök akut vård direkt vid:

Feber, frossa (kan tyda på infektion ? farligt)

Mycket svår smärta som inte går över

Du inte kan kissa

Du är gravid eller har bara en fungerande njure

🔵 2. Smärtlindring ? första åtgärd

Vården rekommenderar ofta:

NSAID som ibuprofen eller diklofenak
    (Detta är förstahandsval vid njurstenssmärta om man tål det.)

Paracetamol som komplettering

OBS: Följ alltid doseringsanvisningar, och undvik NSAID om du har vissa hjärt-, mag- eller njurproblem.

🔵 3. Dricka lagom

I allmänhet rekommenderas:

Drick normalt, men inte överdrivet mycket.

Vätska kan hjälpa stenen att passera, men att tvinga i sig stora mängder vid svår smärta är inte bra.

🔵 4. Bedömning på vårdcentral eller akuten

Vården gör ofta:

Urinprov (blod, infektion, kristaller)

Blodprov (njurfunktion)

Bilddiagnostik: CT eller ultraljud

Bedömning om stenen kan passera själv eller om behandling behövs

🔵 5. Behandling

Beroende på stenens storlek/läge kan det bli:

Smärtstillande tills stenen passerar (vanligt vid små stenar)

Avslappnande läkemedel för urinledaren (i vissa fall)

Stötvågsbehandling (ESWL)

Endoskopisk borttagning via urinvägarna"

Jo, jag förstår sjukvårdens rekommendationer, gör du?
    Undrar då de säger att ambulans är en rekommendation vid svår smärta som TS först beskrev.

Jag frågade om du förstod vad en rekomendation är.  Inte vad sjukvårdens rekomendation är (vilket du förövrigt också har fel om). 

Här har du sjukvårdens rekommendationer ang ambulans vid svår smärta:

"I vissa situationer rekommenderar sjukvården att man ringer ambulans (112) vid svår smärta.

Det beror på vad som följer med smärtan, inte bara hur ont det gör.

Här är den generella riktlinjen:

---

🚑 Ring ambulans (112) vid svår smärta om något av detta stämmer:

Smärtan är plötslig och extremt stark och du inte kan röra dig eller tänka klart.

Smärtan sitter i bröstet, strålar ut i arm, käke eller rygg.

Du har svårt att andas.

Du har feber och frossa samtidigt som svår smärta (kan vara tecken på infektion i kroppen).

Du känner dig yr, svag, kallsvettig eller svimfärdig.

En kroppsdel är domnad eller förlamad.

Du kan inte stå, gå, eller kissa på grund av smärtan.

Smärtan är så svår att du misstänker njursten, gallsten eller brusten kroppspulsåder (mycket kraftig smärta i sidan eller magen).

Smärtan kommer efter ett fall, olycka eller slag och du misstänker fraktur.

---

✔️ När man ofta inte ringer ambulans

Om smärtan är svår men du kan ta dig till bil/taxi och hålla dig stabil.

Om du inte har farliga symtom som påverkat blodtryck, andning eller medvetande.

Om du kan prata och gå relativt normalt.

Då brukar man istället kontakta 1177 eller åka till akutmottagning.

---

Men det är fortfarande bara en rekomendation. Ingen lag och inget man måste följa. Allt beror på omständigheterna och ens allmäntillstånd. 

Det är vad sjukvården rekommenderar. Men du förstår inte vad en rekomendation är, utan tror det är en lag som alla måste följa. 

• klyban
    EpicF skrev 2025-11-19 20:17:30 följande:
    Att smärta är inviduell, är ingen halmgubbe. Tror du det så vet du inte had halmgubbe (argument) är. 

Om den var svår från början eller inte vet bara ts. Det vet inte du, eftersom du inte är ts. 

Vad är halmgubben att TS bestämmer, undrar för hon bestämde ju :whoco5:
    Frågan är dock varför en så svår beskriven smärta där det inte ens gick prata, det berättar en ambulans är en rekommendation från sjukvården.
    Försöker du säga du hade fel när du försökte säga det inte var?

Nej, det berättar enbart att ts upplever en svår smäeta. Vad ts väljer att göra är upp till henne. 

Hade hon haft en normal parter så hade han kört henne till akuten med en gång.

Ts bedömde själv att hon inte behövde ambulans. Det är hennes val. 

Igen, vet du vad en rekommendation är? 

Ditt argumenterande tyder på att du inte gör det, nämligen. 
    Såhär skrev jag, orda grant: "Man ringer inte ambulans om man inte behöver prehospital vård, vilket ts inte behövde". 

Ts bedömde att hon inte behövde prehospital vård och därmed inte var i behov av ambulans eftersom hon shölv kunde ta sig till akuten. I hennes fall jag och säkert flera gjort samma bedömning. 

En rekommendation är, precis som det låter en rekommendation. Man rekomenderas att ex följa ett råd, OM man vill. Det är inget måste. 

Såhär säger ChatGPT om vad rekomendation:

Ordet ?rekommendation? betyder ett förslag, råd eller uppmaning om vad någon tycker att man bör göra. Det är inte ett krav, utan mer en vägledning.
    Exempel:
    ?Min läkare gav mig en rekommendation att vila.?
    ?Det är bara en rekommendation, du måste inte följa den.?
    Det finns inget "står över sjukvården rekomendation" eftersom det just är enbart en rekomendation, och inget annat. 

Detta säger ChatGPT om vad rekomendationeran vid svår smärta är. 

"Vid svår smärta är det viktigt att ta situationen på allvar. Det som brukar rekommenderas generellt (ej personlig medicinsk rådgivning) är:
    🔴 1. Sök vård om smärtan är mycket stark
    Kontakta 1177 eller åk till akutmottagning om smärtan:
    är plötslig och intensiv
    gör att du inte kan röra dig normalt
    kommer tillsammans med feber, domningar, svårt att andas, svaghet, eller andra ovanliga symtom
    inte förbättras av vila eller vanliga smärtstillande
    🔵 2. Vanliga smärtstillande (allmän information)
    Vid svår men icke-akut smärta används ofta:
    Paracetamol (t.ex. Alvedon)
    NSAID, t.ex. ibuprofen eller naproxen (om man tål det)
    Kombinerat paracetamol + NSAID kan ibland vara effektivt
    (Obs: följ alltid dosering på förpackning och fråga vården vid osäkerhet.)
    🔵 3. Vila och avlastning
    Ofta rekommenderas att:
    vila den kroppsdel som gör ont
    undvika rörelser som förvärrar smärtan
    använda kyla eller värme beroende på typ av skada
    🔵 4. Sök professionell bedömning
    Vid återkommande eller oförklarlig svår smärta behövs ofta bedömning av:
    vårdcentral
    akutvård om det är mycket starkt
    fysioterapeut vid rörelse- eller muskelsmärta"
    Och här är ChatGPT svar om sjukvårdens generella rekomendation om misstanke om njursten. 

Sjukvårdens generella rekommendationer vid misstanke om njursten (allmän medicinsk information, inte personlig rådgivning) är följande:

🔴 1. Sök vård vid typiska symtom

Misstanke om njursten uppstår ofta vid:

Plötslig, kraftig smärta i sidan/ryggen som kommer i vågor

Smärta som strålar mot magen eller underlivet

Illamående eller kräkningar

Blod i urinen

Svårt att kissa eller täta trängningar

➤ Sök akut vård direkt vid:

Feber, frossa (kan tyda på infektion ? farligt)

Mycket svår smärta som inte går över

Du inte kan kissa

Du är gravid eller har bara en fungerande njure

🔵 2. Smärtlindring ? första åtgärd

Vården rekommenderar ofta:

NSAID som ibuprofen eller diklofenak
    (Detta är förstahandsval vid njurstenssmärta om man tål det.)

Paracetamol som komplettering

OBS: Följ alltid doseringsanvisningar, och undvik NSAID om du har vissa hjärt-, mag- eller njurproblem.

🔵 3. Dricka lagom

I allmänhet rekommenderas:

Drick normalt, men inte överdrivet mycket.

Vätska kan hjälpa stenen att passera, men att tvinga i sig stora mängder vid svår smärta är inte bra.

🔵 4. Bedömning på vårdcentral eller akuten

Vården gör ofta:

Urinprov (blod, infektion, kristaller)

Blodprov (njurfunktion)

Bilddiagnostik: CT eller ultraljud

Bedömning om stenen kan passera själv eller om behandling behövs

🔵 5. Behandling

Beroende på stenens storlek/läge kan det bli:

Smärtstillande tills stenen passerar (vanligt vid små stenar)

Avslappnande läkemedel för urinledaren (i vissa fall)

Stötvågsbehandling (ESWL)

Endoskopisk borttagning via urinvägarna"

Jag frågade om du förstod vad en rekomendation är.  Inte vad sjukvårdens rekomendation är (vilket du förövrigt också har fel om). 

Här har du sjukvårdens rekommendationer ang ambulans vid svår smärta:

"I vissa situationer rekommenderar sjukvården att man ringer ambulans (112) vid svår smärta.

Det beror på vad som följer med smärtan, inte bara hur ont det gör.

Här är den generella riktlinjen:

---

🚑 Ring ambulans (112) vid svår smärta om något av detta stämmer:

Smärtan är plötslig och extremt stark och du inte kan röra dig eller tänka klart.

Smärtan sitter i bröstet, strålar ut i arm, käke eller rygg.

Du har svårt att andas.

Du har feber och frossa samtidigt som svår smärta (kan vara tecken på infektion i kroppen).

Du känner dig yr, svag, kallsvettig eller svimfärdig.

En kroppsdel är domnad eller förlamad.

Du kan inte stå, gå, eller kissa på grund av smärtan.

Smärtan är så svår att du misstänker njursten, gallsten eller brusten kroppspulsåder (mycket kraftig smärta i sidan eller magen).

Smärtan kommer efter ett fall, olycka eller slag och du misstänker fraktur.

---

✔️ När man ofta inte ringer ambulans

Om smärtan är svår men du kan ta dig till bil/taxi och hålla dig stabil.

Om du inte har farliga symtom som påverkat blodtryck, andning eller medvetande.

Om du kan prata och gå relativt normalt.

Då brukar man istället kontakta 1177 eller åka till akutmottagning.

---

Men det är fortfarande bara en rekomendation. Ingen lag och inget man måste följa. Allt beror på omständigheterna och ens allmäntillstånd. 

Det är vad sjukvården rekommenderar. Men du förstår inte vad en rekomendation är, utan tror det är en lag som alla måste följa. 

Vid beskriven smärta som TS gav först, så är ambulans en rekommendation av sjukvården.
    Försöker du säga du vet bättre än sjukvården?

Undrar då det är deras rekommendationer vid svår smärta.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    klyban skrev 2025-11-19 20:49:46 följande:

Vid beskriven smärta som TS gav först, så är ambulans en rekommendation av sjukvården.
    Försöker du säga du vet bättre än sjukvården?

Nej, faktiskt inte. 

Och nej, jag vet inte bättre än sjukvården. Men jag vad som rekomenderas och vad en rekomendation är. Till skillnad från dig. 

Nej, inte det heller. 

Men man kan ringa 112 även om det inte rekomenderar. Du kan också ringa 112 för en stukning, skrapsår eller nageltrång. 
  • klyban
    EpicF skrev 2025-11-19 23:20:46 följande:
    Nej, faktiskt inte. 

Och nej, jag vet inte bättre än sjukvården. Men jag vad som rekomenderas och vad en rekomendation är. Till skillnad från dig. 

Nej, inte det heller. 

Men man kan ringa 112 även om det inte rekomenderar. Du kan också ringa 112 för en stukning, skrapsår eller nageltrång. 

Och ändå försöker du hävda att rekommendationen inte finns för ambulans vid svår smärta som denna?(Sen fick vi reda på den inte var så illa, men det ändrar inte rekommendationen.)
    EN rekommendation är en rekommendation, vad inbillar du dig ens med den konstiga?
    För en rekommendation är en rekommendation, kanske du inbillar dig en rekommendation är en order och ett måste, för det vore riktigt sjukt udda.
    Dock sade du att det inte var en rekommendation, utan att man skulle ta taxi stället.

För säger du att det inte är en rekommendation så säger du dig veta bättre än sjukvården som rekommenderar ambulans vid svår smärta och dessa regioner.
    Och än mer såklart om man har mer symtomen.

Men såklart säger du att det är en rekommendation att ringa efter ambulans vid svår smärta, så har jag haft rätt hela tiden.
    Men det vet vi att du inte klarar av att göra, och jag googla det och det var väldigt intressant svar där 

• EpicF
    klyban skrev 2025-11-20 07:08:05 följande:

Och ändå försöker du hävda att rekommendationen inte finns för ambulans vid svår smärta som denna?(Sen fick vi reda på den inte var så illa, men det ändrar inte rekommendationen.)

Nej, det finns ingen allmän rekomendation att ringa ambulans "för svår smärta". 

Och nej, vi fick reda på att smärtan avtagit lite. Fullt normalt. Betyder inte att den inte upplevdes svår från början. 

EN rekommendation är en rekommendation, vad inbillar du dig ens med den konstiga?

Ja, en rekomendation är en rekomendation. Men vet du VAD REKOMENDATION BETYDER? 

Det har du återigen glömt att svara på....
    och det tolkar jag som att du inte vet. 

Här har du en definition på vad ordet rekomendation betyder, för du verkar inte veta det. 

"Ordet rekommendation betyder ett förslag, råd eller uppmaning om vad någon tycker att man bör göra. Det är inte ett krav, utan mer en vägledning".

För en rekommendation är en rekommendation, kanske du inbillar dig en rekommendation är en order och ett måste, för det vore riktigt sjukt udda.

Det är du som tror det. Inte jag.  

Dock sade du att det inte var en rekommendation, utan att man skulle ta taxi stället.

Ja, det är ingen allmän rekomendation att almtid ta ambulans vid svår smärta. Vilket du tror, men aldrig kan visa till. 

Misstänker man njursten (det kan man känna igen symtom på om man haft det tidigare) så är det rekommenderat med ambulans om man inte på annat sätt kan ta sig till akuten.  

Kan man ta taxi så är det de som är rekommenderar. 

Vill man ringa ambulans vid nageltrång eller skrapsår så gör man det. Man kan ringa 112/ambulans vid minsta lilla om man har lust med det. 

Sedan att man inte för ambulans för minsta lilla är en annan femma. 

För säger du att det inte är en rekommendation så säger du dig veta bättre än sjukvården som rekommenderar ambulans vid svår smärta och dessa regioner.

Igen, jag sa/skrev att det inte är en allmän rekomendation att alltid ringa ambulans vid svår smärta. 

Vad i den meningen är det du inte förstår?

Det beror på vad det är för symtom. Den allmäna rekommendationen är att ta taxi om det inte är akut tillstånd. Svår smärta behöver inte vara akut. 

Med akuta tillstånd menas hjärtstillestånd, hjärtinfarkt, stroke/slag/hjärnblödning, medvetslöshet, förlossning som har starta, fallolyckor från hög höjd (speciellt de där man kan ha nack- och/eller ryggskador), bilolycka eller andra trafikolyckor, olyckor som kan indikerar rygg, nacke och/eller frakturer i höftområdet, stora kraftiga blödningar (ex om det sprutar blod ut från aortan), misstanke om indre blödningar och brusten blidtarm, plus många andra tillstånd som kan vara akuta. Ska jag fortsätta?!

Men såklart säger du att det är en rekommendation att ringa efter ambulans vid svår smärta, så har jag haft rätt hela tiden.
    Men det vet vi att du inte klarar av att göra, och jag googla det och det var väldigt intressant svar där 

Svår smärta är inte alltid ett akut tillstånd och nej, det är ingen allmän rekomendation att alltid ringa ambulans vid svår smärta. 

Du vet, återigen smärta är individuellt. Det du upplever som svår smärta lan din granne uppleva som piss i havet (dvs väldigt liten).
  • klyban
    EpicF skrev 2025-11-20 20:36:11 följande:
     Nej, det finns ingen allmän rekomendation att ringa ambulans "för svår smärta". 

Och nej, vi fick reda på att smärtan avtagit lite. Fullt normalt. Betyder inte att den inte upplevdes svår från början. 

Ja, en rekomendation är en rekomendation. Men vet du VAD REKOMENDATION BETYDER? 

Det har du återigen glömt att svara på.... och det tolkar jag som att du inte vet. 

Här har du en definition på vad ordet rekomendation betyder, för du verkar inte veta det. 

"Ordet rekommendation betyder ett förslag, råd eller uppmaning om vad någon tycker att man bör göra. Det är inte ett krav, utan mer en vägledning".
    Det är du som tror det. Inte jag.  

Ja, det är ingen allmän rekomendation att almtid ta ambulans vid svår smärta. Vilket du tror, men aldrig kan visa till. 

Misstänker man njursten (det kan man känna igen symtom på om man haft det tidigare) så är det rekommenderat med ambulans om man inte på annat sätt kan ta sig till akuten.  

Kan man ta taxi så är det de som är rekommenderar. 

Vill man ringa ambulans vid nageltrång eller skrapsår så gör man det. Man kan ringa 112/ambulans vid minsta lilla om man har lust med det. 

Sedan att man inte för ambulans för minsta lilla är en annan femma. Igen, jag sa/skrev att det inte är en allmän rekomendation att alltid ringa ambulans vid svår smärta. 

Vad i den meningen är det du inte förstår?

Det beror på vad det är för symtom. Den allmäna rekommendationen är att ta taxi om det inte är akut tillstånd. Svår smärta behöver inte vara akut. 

Med akuta tillstånd menas hjärtstillestånd, hjärtinfarkt, stroke/slag/hjärnblödning, medvetslöshet, förlossning som har starta, fallolyckor från hög höjd (speciellt de där man kan ha nack- och/eller ryggskador), bilolycka eller andra trafikolyckor, olyckor som kan indikerar rygg, nacke och/eller frakturer i höftområdet, stora kraftiga blödningar (ex om det sprutar blod ut från aortan), misstanke om indre blödningar och brusten blidtarm, plus många andra tillstånd som kan vara akuta. Ska jag fortsätta?!
    Svår smärta är inte alltid ett akut tillstånd och nej, det är ingen allmän rekomendation att alltid ringa ambulans vid svår smärta. 

Du vet, återigen smärta är individuellt. Det du upplever som svår smärta lan din granne uppleva som piss i havet (dvs väldigt liten).

Det är sjukvårdens rekommendationer vid svår smärta och i dessa regioner.

Försöker du säga att du vet bättre än sjukvårdens rekommendationer?
    Om inte, så håller du bara med mig, men det vet jag redan att du inte klarar av.

• Meddelande borttaget
  • klyban
    Anonym (Dr Dängrot) skrev 2025-11-21 10:20:45 följande:

Jösses Klyban och Epic, gör oss en tjänst och förflytta ert debacle till någon egen tråd. Era pajkastningar gynnar knappast ts. Dessutom lite svårtytt.

Det är dock ändå sjukvårdens rekoomednationer att ringa ambulans vid svår smärta som TS beskrev först, sen sure, så nedgaderas smärtan 3en del och då är ju inte ambulans längre aktuell och för rekommendationerna inte säger att man ska ta ambulans längre.(Och givetvis är det egna upplevda smärtan som gäller, för andras är irrelevanta.)
  • EpicF
    klyban skrev 2025-11-21 09:34:56 följande:

Det är sjukvårdens rekommendationer vid svår smärta och i dessa regioner.

Försöker du säga att du vet bättre än sjukvårdens rekommendationer?
    Om inte, så håller du bara med mig, men det vet jag redan att du inte klarar av.

Nej, det beror på övriga symtomen och om man kan ta sig till akuten på egen hand. 

Och nej, jag skrev inte att jag vet bättre än sjukvårdens (icke-existerande) rekomendationer.... 

Vet du vad en rekomendation är? Det har du glömt att svara på.... 

Läsförståelsen är visst inte din sak... 
Svar på tråden Han vill inte hjälpa mig