Inlägg från: Anonym (M.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M.)

Ingen hjälp vid missfall

Fast det är ju så det ÄR. Tidiga (t.o.m. vecka 12) missfall är jättevanliga, och det beror på missbildningar hos embryot (typ kromosomfel). Det är mycket bättre att det sker nu, än att graviditeten skulle fortsätta och du skulle få valet efter ultraljud att göra abort. Nu sköter naturen det själv, om ett par veckor är allt över. Det finns inget som vården skulle kunna göra för att ändra något. Dessutom behövs deras mycket begränsade resurser - numera - där de KAN göra skillnad. Tråkigt ändå såklart...

• Anonym (M.)
    Anonym (C) skrev 2025-11-13 18:28:00 följande:

Att anse att dessa kvinnor ska utså dessa psykiska och fysiska plågor hemma för att ?det borde finnas resurser men nu gör det inte det så då är det så? är idiotiskt. Varje person som avstår vård på grund av resursbristen leder indirekt till att färre resurser behövs. Situationen är skit men jag vet precis hur dåligt man kan må under och efter ett missfall och då tänker jag inte bara säga att man ska stå ut för att det är ?så vanligt?.

Men - vad tänker du att vården ska göra då? Söva kvinnan, skrapa henne, låta henne vila på en vårdavdelning i några dagar efteråt? Det skulle inte ens vara önskvärt, för man vet nu att både kroppen och själen läker bättre om naturen får ha sin gång. 
  • Anonym (M.)
    Anonym (C) skrev 2025-11-13 19:11:29 följande:

Har jag skrivit det? Det är främst ovissheten som kan vara oerhört jobbig psykiskt och en snabb kontroll kan hjälpa enormt. Lägg inte ord i min mun. 

Att kvinnor borde ha rätt till den vården är min åsikt och det är inget jag har intresse av att diskutera vidare med er.

Fast det behövs ju inte. Under de veckorna som man vanligen får dessa tidiga missfall, har man en mängd gravidsymptom: illamående, trötthet, yrsel, ofta en slags overklighetskänsla. Man MÄRKER när de symptomen är borta, att man känner sig alldeles som vanligt igen. Då vet man att det är över. Och sedan dröjer det inte länge förrän blödningarna startar. Har varit med om det själv, för övrigt.
Svar på tråden Ingen hjälp vid missfall