Inlägg från: Anonym (u) |Visa alla inlägg
  • Anonym (u)

Ingen hjälp vid missfall

Anonym (Grader i helvetet) skrev 2025-11-11 08:16:46 följande:

Eftersom det inte finns något man kan göra när fosterutvecklingen har gått fel tidigt så är detta helt naturligt och inget att lägga vårdresurser på.

Du har ett barn, och du kan försöka igen.

Var tacksam att du inte behöver gå i 9 månader för att sedan föda ett sjukt barn som lever bara tre dagar, som min vän fick göra. Hon hade bara 11% chans att någonsin få ett barn som överlever, men den diagnostiken kan inte göras före v 20. Så då hade alternativet varit att gå med barnet i 5 månader varje gång innan hon visste om det måste dödas.

De gav upp och har inga barn.

Det finns grader i helvetet och så finns det folk som drar till med ANDRAS tragiska historier där det inte är hjälpsamt eller ens schysst. vafan
    Anonym (C) skrev 2025-11-10 20:40:40 följande:

Tyvärr är det såhär det ser ut, och visst är det så att kroppen för det mesta löser allt själv och att naturen har sin gång, men de borde verkligen ta mer hänsyn för hur traumatiskt det kan vara för vissa kvinnor. Det enda råd vi kvinnor kan ge till varandra är att åka till gynakuten, ljuga och överdriva smärtan och säga att den sitter på ena sidan eller något sådant för att de ska göra ultraljud för att utesluta utomkveds. Många är emot detta för att ett missfall inte är något akut - men jag förstår precis vad du går igenom då jag gått igenom samma sak. Det är inte humant att få missfall. Kram till dig ❤️

Varför ska TS ta resurser från andra kvinnor som behöver hjälp? Uselt råd.  Missfall är inte kul men vanligt.

• Anonym (u)
    Anonym (C) skrev 2025-11-13 16:59:27 följande:
    Det borde finnas resurser att möta bedrövade kvinnor som mår oerhört dåligt av ovissheten i ett eventuellt pågående missfall. Bara för att det är vanligt och naturligt betyder det inte att det är obetydligt. 
    I slutändan kommer dessa kvinnor behöva vänta ändå. Ingen kan göra något. Ingen säger att det är obetydligt men att uppmuntra kvinnor till att ljuga och faktiskt ta resurser från de som har riktiga gynekologiska problem är inte systerskap utan idiotiskt.
  • Anonym (u)
    Anonym (C) skrev 2025-11-13 18:28:00 följande:

Att anse att dessa kvinnor ska utså dessa psykiska och fysiska plågor hemma för att ?det borde finnas resurser men nu gör det inte det så då är det så? är idiotiskt. Varje person som avstår vård på grund av resursbristen leder indirekt till att färre resurser behövs. Situationen är skit men jag vet precis hur dåligt man kan må under och efter ett missfall och då tänker jag inte bara säga att man ska stå ut för att det är ?så vanligt?.

Är kvinnan i stora fysiska plågor som inte går över ska denne självklart söka vård. Annars finns det inget att göra, inget som behöver en akutenhet. En överbelastad vårdenhet tappar inte mer resurser för att folk överdriver sig dit i onödan, de hindrar bara de som behöver från att få vård i rimlig tid. Hur ska de kunna veta om person A ljuger bra att denne inte ska gå före person B som har legitima bekymmer? 

Missfall kommer aldrig att vara kul men så är många åkommor, som i slutändan blir bättre.

• Anonym (u)
    Anonym (C) skrev 2025-11-13 19:11:29 följande:

Att kvinnor borde ha rätt till den vården är min åsikt och det är inget jag har intresse av att diskutera vidare med er.

I en drömvärld har alla kvinnor rätt till det men problemet ligger inte i att det vore fint utan att du faktiskt uppmuntrar kvinnor att överdriva för att få "vård"...
  • Anonym (u)
    Anonym (C) skrev 2025-11-13 19:45:41 följande:
    🥱
    Ja verkligen, du ville bara diskutera något helt annat än vad du startade med. Jävligt udda beteende.
  • Anonym (u)
    Anonym (C) skrev 2025-11-13 19:54:10 följande:
    Jag har inte velat diskutera någonting, jag svarade bara TS. Jag har min åsikt, du har din. Däremot sitter jag inte och kommer med hittepå-påståenden om din åsikt så som du gör mot mig. Accept and move on. 🤷?♀️ 

Fast hur mycket attityd du än verkar ha så ville jag ärligt veta hur faen du tänkte med vad du skrev. Så. Jättetråkigt. För kvinnosjukvård är jätteviktigt för mig och i det även att inte missbruka vad som finns. 

Svar på tråden Ingen hjälp vid missfall