Inlägg från: Lavorex |Visa alla inlägg
  • Lavorex

Fel utbildning?

Hoppa av.
    Känner du dig osäker nu så kommer du att få en chock när du väl börjar arbeta.
    Jag har arbetat inom yrket i 15 år och ska sadla om nästa år.
    Det här yrket blir bara värre och värre för varje dag som går.
    Rekommenderar ingen att utbilda sig till varken lärare eller att arbeta i fritidshem.
    Så som det ser ut idag, ett rent helvete rent ut sagt, kan inte föreställa mig hur det kommer att vara när du är nyexad.

Du väljer själv såklart, men inget yrke jag rekommenderar.

• Lavorex
    lilyflower98 skrev 2025-11-11 22:32:57 följande:
    Tack för din input! Vad skulle du säga är anledningen till att det blir värre? Hade verkligen hoppats på att det skulle kännas som en självklarhet att bli lärare när jag kom ut på VFU. Fick en helt annan bild av yrket än vad jag hade i huvudet tidigare. Lektionerna kändes mer som ?uppfostran? än undervisning. Självklart förstod jag att så skulle vara fallet till viss del men inte på den nivå jag fick uppleva. Och då har jag haft förskoleklassen samt olika klasser i fyran. Tycker nästan plugget är roligare vilket inte känns som ett gott tecken. 
    Jag tror att den största boven är teknik och skärmar.
    Man vill inte behöva vara hitler för att eleverna ska lyssna och arbeta, det dödar passionen för yrket :/
    Jag vet inte om det fungerar bättre på en skola på landsbygden eller internat.
    Men man hoppas ändå på en förändring, för fortsätter det så här kommer tyvärr många gå in i väggen och bli sjukskrivna.
Svar på tråden Fel utbildning?