• Anonym (Mamma)

Vad kan man förvänta sig av skolan - kläder i regn?

Jag har ett barn som börjat förskoleklass den här terminen. Idag hämtade jag barnet, som bar mjukisbyxor, skaljacka utan tjocktröja och inga vantar. Han var kall och blöt, och det regnade och blåste ordentligt.

Det visade sig att tjocktröjan var borta och ingen hade hjälpt honom att leta (en kompis hade tagit ut den ur hans skåp och gömt den), vantarna blev blöta på lunchrasten, men ingen hade haft tid att hänga dem i torkskåpet och ingen hade sagt något om regnbyxor. Han har både galonbyxor och skalbyxor på skolan, så kläder finns.

Flera av barnen var klädda ungefär som mitt barn var. 

Innan jag tar upp det med skolan, är det här förväntningsbilden? Får barnen ingen vägledning i hur de ska klä sig till raster? Barnen vill ut och leka och funderar väl inte särskilt på temperatur, vind och nederbörd. Vi hade barn på en annan skola förr och då satt det lappar i hallen om vilka kläder som skulle på för dagen. Var det regn skulle alla ha regnbyxor (lågstadieskola). Men de var kanske unika?

• Svar på tråden Vad kan man förvänta sig av skolan - kläder i regn?
  • Anonym (Leona)

Jag minns inte riktigt hur det var när mina barn var små, men du skulle kunna lägga fram det som en fråga istället för ett klagomål. Säg att ditt barn är dålig på att klä sig efter väder och fråga om de kan hjälpa honom, både med att välja rätt kläder och även hänga upp dem/in i torkskåp efter rasten. 

• Anonym (Bengt)

Beror på hur gammalt barnet är. Men i skolan borde man väl vara tillräckligt gammal för att kunna lära sig hur det fungerar? 

Även du som förälder kan ge ditt barn vägledning om hur man ska klä sig.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Bengt) skrev 2025-11-12 17:57:17 följande:

Beror på hur gammalt barnet är. Men i skolan borde man väl vara tillräckligt gammal för att kunna lära sig hur det fungerar? 

Även du som förälder kan ge ditt barn vägledning om hur man ska klä sig.

Barnet går i förskoleklass och har inte fyllt sex än. Visst ger jag vägledning om hur man klär sig, men mitt barn håller inte koll på väderprognoser. Det var torrt i morse, men hällregn på eftermiddagen. 
  • Anonym (Detsuger)

Ja, detta är tyvärr vad man kan förvänta sig av skolan! Dvs ingenting. Däremot så var det bättre i förskoleklass tycker jag men i ettan så får dom inte längre hjälp med nånting. Och på vår skola så går det knappt att få tag i läraren heller! Sen är det väl så att ettor ska kunna klara sig bättre men jag har ett barn med autism/ADHD och är skitdålig på att klä sig efter väder. 

• Anonym (Bengt)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-11-12 18:11:36 följande:
    Barnet går i förskoleklass och har inte fyllt sex än. Visst ger jag vägledning om hur man klär sig, men mitt barn håller inte koll på väderprognoser. Det var torrt i morse, men hällregn på eftermiddagen. 
    Det är klart han inte har koll på prognoser, men om det regnar så kanske han kan sätta på sig en regnjacka? När man går i fklass har man väl regnkläder på skolan tänker jag.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Bengt) skrev 2025-11-12 18:28:39 följande:
    Det är klart han inte har koll på prognoser, men om det regnar så kanske han kan sätta på sig en regnjacka? När man går i fklass har man väl regnkläder på skolan tänker jag.
    Han hade ju regnjacka, en skaljacka. Under de hade han bara en T-shirt, eftersom ingen kunde hjälpa honom at leta efter tjocktröjan som en klasskamrat tagit ur hans skåp. Ingen hade heller sagt åt dem att bära skal-, eller regnbyxor. Han har både galonset och skalkläder i skolan, så tillgång är det inget fel på. 
  • Anonym (f)

Menar du att ingen ville hjälpa honom att leta när han frågade?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (f) skrev 2025-11-12 19:39:25 följande:

Menar du att ingen ville hjälpa honom att leta när han frågade?

Det var ingen som hade möjlighet enligt honom. 
  • Kvittning

Lite olika frågor men svarar utifrån min erfarenhet. 

1) Om ett barn ber om hjälp så har de fått hjälp, dock så kanske man kan behöva vänta då det är många barn på få vuxna

2) Barnen får instruktioner av föräldrarna kring hur de bör tänka med kläder inför rasterna. Bra att skicka med dubbla uppsättningar vantar då torkskåpen lätt blir fulla eller att barnen glömmer hänga in dom. Sedan om man har barn som behöver extra hjälp så tror jag säkert att det går att få om man som förälder informerar skolan om att barnet inte klarar av vissa saker på egen hand.

Vet att när mina barn började förskoleklass så var det vissa saker som det informerades om att barnen förväntades kunna själva och en av dessa saker var just att kunna klä på sig själv efter behov på raster. 

• Anonym (Mamma)
    Kvittning skrev 2025-11-12 21:15:03 följande:

Lite olika frågor men svarar utifrån min erfarenhet. 

1) Om ett barn ber om hjälp så har de fått hjälp, dock så kanske man kan behöva vänta då det är många barn på få vuxna

2) Barnen får instruktioner av föräldrarna kring hur de bör tänka med kläder inför rasterna. Bra att skicka med dubbla uppsättningar vantar då torkskåpen lätt blir fulla eller att barnen glömmer hänga in dom. Sedan om man har barn som behöver extra hjälp så tror jag säkert att det går att få om man som förälder informerar skolan om att barnet inte klarar av vissa saker på egen hand.

Vet att när mina barn började förskoleklass så var det vissa saker som det informerades om att barnen förväntades kunna själva och en av dessa saker var just att kunna klä på sig själv efter behov på raster. 

Utrymme i torkskåp är inget problem. Det är ett rum där alla barn har varsin plats. Ytterkläder förvaras dock i skåp i klassrummet och därifrån ser man inte riktigt ut ordentligt. Därför är det svårt för barnen att bedöma vädret. Väl ute får de inte gå tillbaka till klassrummet igen. 
Svar på tråden Vad kan man förvänta sig av skolan - kläder i regn?