Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Vit jul för barnens skull, snälla?

Såklart julen ska vara vit, inte i rasistisk mening utan vädermässigt... massor av snö. TomteSkrattande

Inställningen att julen är barnens högtid ger jag inte mycket för, det finns absolut ingenting som talar för det. Julmatstraditionen (exempelvis) och kulinariska upplevelser överlag är något som främst gläder vuxna.
    Det är väl främst klapparna, godiset och vissa tv-program som barnen uppskattar. Julen är mer än det.

Jag är uppväxt i en familj där högtider aldrig har firats utan alkohol, med undantag för rena barnkalas. Jag har inte haft något ont av det, för att vuxna i min närhet har kunnat hantera det bra (vilket också är en bra lärdom för barn).

Julaftons julbord är ett av få tillfällen på året då jag gärna tar en eller några snapsar till maten. Öl är den enda tänkbara drycken till julmaten för mig och glöggen utan alkohol är på tok för söt. Skål

Alkoholfria jular firas utan mig, för jag vill som vuxen (som lämnat julklappsstadiet) också få njuta fullt ut av julen.

Vad det gäller alkoholvanor så tycker jag det är viktigare att hålla sig nykter mellan firade högtider och helger, både för sig själv, andra vuxna och barn.

• Tom Araya
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-11-19 10:51:01 följande:

Tål du denna alkohol eller blir du påtagligt onykter ?  

Oftast tål jag den, men det har hänt att jag blivit påtagligt onykter, då brukar jag lägga mig en stund efteråt. Promenader efter julmaten har blivit ganska vanligt också, då vi oftast har vårt julbord ganska tidigt (lunch typ) och det brukar få en att känna sig lite fräschare och piggare.
  • Tom Araya

En jul som till 100 % är för barnens skull borde då bara innehålla det som barnen gillar och då kommer ju inga andra vuxna än barnens föräldrar.

Då kan vi vuxna utan minderåriga barn fira jul själva med allt som vi gillar och vi slipper att köpa julklappar till vänners och syskons barn och ev barnbarn.

TomteSkålSkrattande

• Tom Araya
    Anonym (Vit jul) skrev 2025-11-19 23:12:37 följande:
    Nä, vad konstigt att Systembolaget säljer mer alkohol inför jul. Förvånad

Kan det vara så att handeln också säljer mer skinka, sill, köttbullar, prinskorv, revbensspjäll och potatis, mer tomtedräkter, mer julpynt, mer julmust, mer julstjärnor, mer stearinljus, mer marschaller, mer julmönstrade gardiner och dukar och mer produkter avsedda som julklappar än vid andra tidpunkter på året. Vore inte det lika märkligt?

Nä... Om jag köper hem mer varor inför en högtid som firas i flera dagar och där det bjuds hem en massa släktingar så är väl det snarare en fullt naturlig och logisk effekt, snarare än något att förundras och häpnas över.
  • Tom Araya
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-11-21 10:36:29 följande:

Der beror ju på hur man dricker. 

Historiskt har vi supit i Sverige, sen kom nykterhetsrörelsen på artonhundratalet, motboken och systembolaget.

På senare tid har vi åkt utomlands på semestrar och sett hur italienare och spanjorer och greker kan dricka lite vin till maten utan att bli stupfulla. Detta nyare  brukar kallas att dricka på ett kontinentalt sätt, vi har lärt oss en bättre alkoholkultur från kontinenten, dvs väst och Sydeuropa. 

Det är skillnad på att dricka och dricka, om man dricker lite till maten, på kontinentalt vis utan att bli märkbart onykter, eller om man dricker på historiskt nordiskt vis med syftet att bli full. 

Ska man tro trådstartaren så är den kontinentala dryckeskulturen förödande för barnen. Istället är det gamla svenska supandet då att föredra, bara man är nykter på julafton.
  • Tom Araya
    Anonym (S) skrev 2025-11-23 03:18:46 följande:

Julafton och semesterresor är enda tillfällena då det är legitimt att vara plakat till lunch! Hur ska man annars stå ut med allas jävla högljudda äckliga fula ungar som härjar runt som att det inte finns någon morgondag, tjatar om allt, är osams och river och sliter i paketen under granen och ha-begäret är det enda som existerar! De skryter om vad de ska få innan de ens fått det! Näe, en stadig wirrepinne och tre Sobril och andas i fyrkant för att inte "råka" ha ihjäl nån jävla telning som man tvingas fira jul med!

Skrattande
Svar på tråden Vit jul för barnens skull, snälla?