Vit jul för barnens skull, snälla?
Såklart julen ska vara vit, inte i rasistisk mening utan vädermässigt... massor av snö. 

Inställningen att julen är barnens högtid ger jag inte mycket för, det finns absolut ingenting som talar för det. Julmatstraditionen (exempelvis) och kulinariska upplevelser överlag är något som främst gläder vuxna.
Det är väl främst klapparna, godiset och vissa tv-program som barnen uppskattar. Julen är mer än det.
Jag är uppväxt i en familj där högtider aldrig har firats utan alkohol, med undantag för rena barnkalas. Jag har inte haft något ont av det, för att vuxna i min närhet har kunnat hantera det bra (vilket också är en bra lärdom för barn).
Julaftons julbord är ett av få tillfällen på året då jag gärna tar en eller några snapsar till maten. Öl är den enda tänkbara drycken till julmaten för mig och glöggen utan alkohol är på tok för söt. 
Alkoholfria jular firas utan mig, för jag vill som vuxen (som lämnat julklappsstadiet) också få njuta fullt ut av julen.
Vad det gäller alkoholvanor så tycker jag det är viktigare att hålla sig nykter mellan firade högtider och helger, både för sig själv, andra vuxna och barn.