• Anonym (Trött på snålhet)

Jag är så trött på snålheten!

Med åren har min man, barnens pappa, blivit allt snålare. Han anklagar mig regelbundet för att bara vilja köpa nytt och kommer med den ena hemsnickrade lösningen efter den andra.

Den här gången vägrar han köpa nya skridskor till ena barnet. De som finns är nästan tre centimeter för stora, men det tänkte maken lösa genom att trycka in fetvadd i tårna, tillsammans med tjocka sulor och två par sockor. Det går bra, menar han. Ett par begagnade skridskor i rätt storlek kostar en hundring ungefär. Vi har absolut råd. Vi har råd att köpa nya dyra skridskor varje år om vi vill. Ändå ska han dividera kring varje kostnad. Till saken hör också att vi sålt de urvuxna för samma pris som ett par begagnade kostar, så det går plus minus noll.

Han får de här låsningarna ibland kring saker, som jag tycker är viktiga. Jag tycker att det är viktigt att barnen har sköna skridskor i rätt storlek, för annars är det inte kul att åka. Kring saker min man tycker är viktigt, kan han spendera pengar. 600 spänn på en flaska vin en fredag? Inga problem. Ett par strumpor för 200 spänn paret? Lugnt, de är ju sköna. 

Jag kan så klart köpa skridskor bakom ryggen på honom, men då blir det sura miner och bråk. Istället går det nästan alltid till så att han provar sina lösningar, det fungerar inte, i det här fallet kommer barnen att gnälla och så får jag köpa passande.

hur når man fram?

• Svar på tråden Jag är så trött på snålheten!
  • Anonym (qwerty)

Förklara för honom vd ni går miste om i inkomst när en av er måste ta VAB eftersom barnen skadat sig vid skrååkningen pga av helt felaktig storlek.

Sedan köper du ett par skridskor och säger åt honom att fara och flyga.

• Anonym (Olle)

Varför ser du inget problem med det?
    Brukar du ta på dig storlek 45 i skor fast du egentligen har 39, det är väl inget problem?

Hur är han inte snål om han regelbundet lägger mycket mer pengar på njutbara saker till sig själv men inte kan unna en bråkdel av de pengarna till enstaka inköp till barnen?

Spucks skrev 2025-11-23 10:12:12 följande:
    Jag är så trött på snålheten!

Nu ser jag inget problem med 3cm för stora skridskor .... men det verkar ju vara så att han generellt bara vill spendera "onödiga" pengar på sig själv. Jag tycker inte han är snål, men tanke på vad du skriver, utan det låter mer som att han är extrem kontrollerande.

• Fiona M

Vad säger han själv om varför han kan unna sig saker men barnet ska ha hemmasnickrade lösningar?

• Spucks
    Anonym (Olle) skrev 2025-11-23 12:37:34 följande:

Varför ser du inget problem med det?
    Brukar du ta på dig storlek 45 i skor fast du egentligen har 39, det är väl inget problem?

Det handlar om 3cm, inte 10. Dessutom är det skridskor, inte vanliga skor - man har på sig dem en mycket kortare tid och dessutom rör man sig annorlunda i skridskor (man rullar ju inte av med foten bakifrån och fram utan trycker utmed sidorna) att det inte är så relevant om den är lite för stor. Det handlar nog om en enda storlek eller kanske två, då tycker jag det räcker med att ta på sig tjocka strumpor.

Hur är han inte snål om han regelbundet lägger mycket mer pengar på njutbara saker till sig själv men inte kan unna en bråkdel av de pengarna till enstaka inköp till barnen?

Man läser ju ständigt att läskunnigheten i Sverige är på nedgång. Du är nog ett bra exempel på det.
  • Anonym (Olle)
    Spucks skrev 2025-11-23 12:52:12 följande:
    Det handlar om 3cm, inte 10. Dessutom är det skridskor, inte vanliga skor - man har på sig dem en mycket kortare tid och dessutom rör man sig annorlunda i skridskor (man rullar ju inte av med foten bakifrån och fram utan trycker utmed sidorna) att det inte är så relevant om den är lite för stor. Det handlar nog om en enda storlek eller kanske två, då tycker jag det räcker med att ta på sig tjocka strumpor.

Man läser ju ständigt att läskunnigheten i Sverige är på nedgång. Du är nog ett bra exempel på det.
    Ett barns fot är betydligt mindre än din, så 3 cm är typ det dubbla mot vad det är för dig. Dessutom behöver skridskor vara stadiga, men du kan ju fråga en hockeytränare eller i butik och se vad de säger.

Jag tror inte det du skriver betyder det du tror det betyder.
    Förklara gärna hur han inte är snål med egna ord istället för att gömma dig bakom dryghet.
  • Anonym (Jo)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-11-23 10:51:45 följande:

Jag skulke säga att han är extremt egoistisk. En pappa som köper vin för 600 kr men inte vettiga skridskor till sina barn? 
    Han låter kall och egoistisk. 

Otroligt egoistiskt av honom.
  • EpicF
    Anonym (Trött på snålhet) skrev 2025-11-23 10:24:41 följande:
    Jag frågar inte om lov. Han provade på eget bevåg skridskor på barnen och föreslog lösningen.
    Anonym (Mmm) skrev 2025-11-23 10:19:29 följande:
    Är du rädd för honom? Annars förstår jag inte, det är väl bara att säga till angående hans vin. Fattar han inte? Eller gör han så här för att det fungerar, du finner dig i det? Låt honom sura och bråka, då kan du ta barnen och höra något roligt. Så kan han sitta där med sitt vin medan ni går på bio.
    Jag har inget problem med hans vininköp, så varför ska jag bråka om det? Jag är inte rädd för honom, men det blir så mycket sura miner och passivaggressivt beteende att det inte är värt det.
    Så köp ett par skridskor till barnen, antigen begagnad eller nya. 

Förstår helt ärligt inte vad problemet är? 
  • Anonym (Moa)
    Spucks skrev 2025-11-23 12:52:12 följande:
    Det handlar nog om en enda storlek eller kanske två, 
    Snarare 4-5 storlekar.
  • Anonym (Fler val)
    Anonym (Bell) skrev 2025-11-23 10:22:35 följande:
    Då får du välja, en sur man eller ett ledset barn. 
    Man kan också välja ett glatt barn och slippa sur man. Antingen genom att man tar ett allvarligt snack med mannen som får fixa sina prioriteringar eller att man slänger bort honom.

Barnen kommer att minnas vem som fick dom att känna sig älskade och vem som valde att pimpla vin när dom blir äldre. Dom ser vad som försiggår.
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Trött på snålhet) skrev 2025-11-23 10:46:03 följande:
    Det blir ju min lösning till slut ändå, men då har vi lagt tid och pengar på alternativa lösningar som inte funkat. 
    Ja, och det beror på att du inte vågar göra rätt från början. 
Svar på tråden Jag är så trött på snålheten!