• Anonym (Trött på snålhet)

Jag är så trött på snålheten!

Med åren har min man, barnens pappa, blivit allt snålare. Han anklagar mig regelbundet för att bara vilja köpa nytt och kommer med den ena hemsnickrade lösningen efter den andra.

Den här gången vägrar han köpa nya skridskor till ena barnet. De som finns är nästan tre centimeter för stora, men det tänkte maken lösa genom att trycka in fetvadd i tårna, tillsammans med tjocka sulor och två par sockor. Det går bra, menar han. Ett par begagnade skridskor i rätt storlek kostar en hundring ungefär. Vi har absolut råd. Vi har råd att köpa nya dyra skridskor varje år om vi vill. Ändå ska han dividera kring varje kostnad. Till saken hör också att vi sålt de urvuxna för samma pris som ett par begagnade kostar, så det går plus minus noll.

Han får de här låsningarna ibland kring saker, som jag tycker är viktiga. Jag tycker att det är viktigt att barnen har sköna skridskor i rätt storlek, för annars är det inte kul att åka. Kring saker min man tycker är viktigt, kan han spendera pengar. 600 spänn på en flaska vin en fredag? Inga problem. Ett par strumpor för 200 spänn paret? Lugnt, de är ju sköna. 

Jag kan så klart köpa skridskor bakom ryggen på honom, men då blir det sura miner och bråk. Istället går det nästan alltid till så att han provar sina lösningar, det fungerar inte, i det här fallet kommer barnen att gnälla och så får jag köpa passande.

hur når man fram?

• Svar på tråden Jag är så trött på snålheten!
  • Spucks
    Anonym (Olle) skrev 2025-11-23 12:55:19 följande:
    Ett barns fot är betydligt mindre än din, så 3 cm är typ det dubbla mot vad det är för dig. Dessutom behöver skridskor vara stadiga, men du kan ju fråga en hockeytränare eller i butik och se vad de säger.
    Man ska ju ha ungefär 1,5-2cm större innermått på barnskor än barnets fotlängd, så 3cm längre än foten är då bara 1-2 storlekar.
    Jag tror inte det du skriver betyder det du tror det betyder.
    Förklara gärna hur han inte är snål med egna ord istället för att gömma dig bakom dryghet.

Så du förklarar för mig att jag inte förstår vad jag själv skrev, men JAG är dryg?

Definition av snål enligt SAOL: "o­benägen att ge ut pengar, o­generös; i sammansättn. sparsam" (svenska.se/saol/&pz=7) 
    TS man spenderar massvis med onödiga pengar och har dessutom ingen financiell förlust om de köper begagnade skridskor som de sedan kan sälja för ungefär samma pris när de har blivit för liten. Därför handlar det inte om snålhet.

• Anonym (Slängut)

Släng ut snålvargen. När män låter sin snålhet gå ut över barnen, då är det nog för min del. Man vill alltd sina barn det bästa.

• Anonym (Mmm)
    Spucks skrev 2025-11-23 14:21:43 följande:
    Man ska ju ha ungefär 1,5-2cm större innermått på barnskor än barnets fotlängd, så 3cm längre än foten är då bara 1-2 storlekar.
    Jag tror inte det du skriver betyder det du tror det betyder.
    Förklara gärna hur han inte är snål med egna ord istället för att gömma dig bakom dryghet.

Så du förklarar för mig att jag inte förstår vad jag själv skrev, men JAG är dryg?

Definition av snål enligt SAOL: "o­benägen att ge ut pengar, o­generös; i sammansättn. sparsam" (svenska.se/saol/&pz=7) 
    TS man spenderar massvis med onödiga pengar och har dessutom ingen financiell förlust om de köper begagnade skridskor som de sedan kan sälja för ungefär samma pris när de har blivit för liten. Därför handlar det inte om snålhet.

Så du förstår inte att man kan vara generös mot sig själv och snål mot andra?

Kan bara beklaga. 
  • Spucks
    Anonym (Mmm) skrev 2025-11-23 14:50:48 följande:
    Så du förstår inte att man kan vara generös mot sig själv och snål mot andra?

Kan bara beklaga. 
    Så du förstår inte att det inte har med snålhet att göra när det inte påverka ens ekonomi? De kan sälja skorna till samma pris de köper dem för. Därmed har de till slut spenderat INGENTING på skorna.
    Förklarar för mig hur det kan räknas som snål. 
  • Anonym (Olle)
    Spucks skrev 2025-11-23 15:03:47 följande:
    Så du förstår inte att det inte har med snålhet att göra när det inte påverka ens ekonomi? De kan sälja skorna till samma pris de köper dem för. Därmed har de till slut spenderat INGENTING på skorna.
    Men han vill ju inte köpa skridskor så vad pratar du om?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Olle) skrev 2025-11-23 15:07:44 följande:
    Förstår inte heller vad som menas.
  • Spucks
    Anonym (Olle) skrev 2025-11-23 15:07:44 följande:
    Men kan du läsa? Om inte, varför svarar du då? Om du kan läsa, borde du fatta att det handlar om att folk envisas med att mannen är snål, när det i själva verket inte har någonting med snålhet att göra, med tanke på att de kan sälja skorna vidare för samma pris de köpte dem för lite senare.
  • Anonym (Mmm)
    Spucks skrev 2025-11-23 15:03:47 följande:
    Nu är du ute och cyklar. Man kan ha jättemycket pengar och ändå vara snål. 

Mannen vill ju inte köpa och sedan sälja, han vill att barnet använder det par som är för stora.
  • Spucks
    Anonym (Mmm) skrev 2025-11-23 16:16:33 följande:
    Nu är du ute och cyklar. Man kan ha jättemycket pengar och ändå vara snål. 

Mannen vill ju inte köpa och sedan sälja, han vill att barnet använder det par som är för stora.
    Men var skrev jag att man inte kan vara snål om man har mycket pengar?
  • Anonym (Mmm)
    Spucks skrev 2025-11-23 16:30:42 följande:
    Men var skrev jag att man inte kan vara snål om man har mycket pengar?
    Så du förstår inte att det inte har med snålhet att göra när det inte påverka ens ekonomi?

Så skrev du. 
Svar på tråden Jag är så trött på snålheten!