• Anonym (Trött på snålhet)

Jag är så trött på snålheten!

Med åren har min man, barnens pappa, blivit allt snålare. Han anklagar mig regelbundet för att bara vilja köpa nytt och kommer med den ena hemsnickrade lösningen efter den andra.

Den här gången vägrar han köpa nya skridskor till ena barnet. De som finns är nästan tre centimeter för stora, men det tänkte maken lösa genom att trycka in fetvadd i tårna, tillsammans med tjocka sulor och två par sockor. Det går bra, menar han. Ett par begagnade skridskor i rätt storlek kostar en hundring ungefär. Vi har absolut råd. Vi har råd att köpa nya dyra skridskor varje år om vi vill. Ändå ska han dividera kring varje kostnad. Till saken hör också att vi sålt de urvuxna för samma pris som ett par begagnade kostar, så det går plus minus noll.

Han får de här låsningarna ibland kring saker, som jag tycker är viktiga. Jag tycker att det är viktigt att barnen har sköna skridskor i rätt storlek, för annars är det inte kul att åka. Kring saker min man tycker är viktigt, kan han spendera pengar. 600 spänn på en flaska vin en fredag? Inga problem. Ett par strumpor för 200 spänn paret? Lugnt, de är ju sköna. 

Jag kan så klart köpa skridskor bakom ryggen på honom, men då blir det sura miner och bråk. Istället går det nästan alltid till så att han provar sina lösningar, det fungerar inte, i det här fallet kommer barnen att gnälla och så får jag köpa passande.

hur når man fram?

• Svar på tråden Jag är så trött på snålheten!
  • Anonym (H)

Går han och handlar dyrt vin till sig själv utan att kolla med dig först kan du gott köpa skridskor till barnen utan att konsultera honom först. 

Jävla svin till pappa förresten. 

• Spucks
    Anonym (Mmm) skrev 2025-11-23 16:35:54 följande:
    Så du förstår inte att det inte har med snålhet att göra när det inte påverka ens ekonomi?

Så skrev du. 

Jag vet vad jag skrev, och ingenstans skrev jag att jag tycker man inte kan vara snål om man har mycket pengar. Spenderar man pengar, påverkar det ens ekonomi. Om en billionär spenderar 1 krona påverkar det hens ekonomi. Inte så att det märks, men hen har ändå 1kr mindre efteråt.
    I detta fall går det dock ut på +-0, därmed har det ingenting med pengar att göra. Därmed är det inte heller snålhet.

• Anonym (m)

Varför säljer ni inte de som är för stora? Så kan ni köpa en par begagnade i rätt storlek utan att det påverkar ekonomin så mycket.

• Anonym (Mmm)
    Spucks skrev 2025-11-23 16:47:04 följande:

Jag vet vad jag skrev, och ingenstans skrev jag att jag tycker man inte kan vara snål om man har mycket pengar. Spenderar man pengar, påverkar det ens ekonomi. Om en billionär spenderar 1 krona påverkar det hens ekonomi. Inte så att det märks, men hen har ändå 1kr mindre efteråt.
    I detta fall går det dock ut på +-0, därmed har det ingenting med pengar att göra. Därmed är det inte heller snålhet.

Fast du "glömmer" ju att pappan inte vill köpa nya skridskor, för han tycker det är för dyrt i första skedet. Om man inte vill lägga ut 100 kr och sedan förhoppningsvis få tillbaka allt eller en del av det, det är snålt om man har råd med det.
  • Anonym (m)
    Spucks skrev 2025-11-23 16:47:04 följande:

Nej det är inte så tvärsäkert att man får ut samma pengar så det kan man absolut inte utgå ifrån.
  • Anonym (K)
    Spucks skrev 2025-11-23 15:20:05 följande:
    Men kan du läsa? Om inte, varför svarar du då? Om du kan läsa, borde du fatta att det handlar om att folk envisas med att mannen är snål, när det i själva verket inte har någonting med snålhet att göra, med tanke på att de kan sälja skorna vidare för samma pris de köpte dem för lite senare.
    Fast det är fullt möjligt att det handlar om snålhet ändå. Snålhet är inte alltid fullt logisk, och människor är inte alltid rationella i sina beslut och val. Man kan ju inte VETA om man kan sälja vidare skridskorna till samma värde. Det är också fullt möjligt att fatta snåla beslut som blir dyrare i längden (typexempel: köpa en mindre förpackning av något som går åt, för att den är billigare i reda kronor än en större förpackning, som dock är billigare per kilo). 
  • Meddelande borttaget
  • Spucks
    Anonym (m) skrev 2025-11-23 16:52:51 följande:
    Nej det är inte så tvärsäkert att man får ut samma pengar så det kan man absolut inte utgå ifrån.
    Om man kan köpa dem så billigt som 100kr, kan man nog utgå ifrån att man kan sälja dem för samma pris. För detta är verkligen i det billigaste laget för skridskor. Så extrem sönder kan ett barn knappt ta dem på en säsong att det inte går att sälja vidare för 100kr.
  • Spucks
    Anonym (K) skrev 2025-11-23 16:53:46 följande:
    Fast det är fullt möjligt att det handlar om snålhet ändå. Snålhet är inte alltid fullt logisk, och människor är inte alltid rationella i sina beslut och val. Man kan ju inte VETA om man kan sälja vidare skridskorna till samma värde. Det är också fullt möjligt att fatta snåla beslut som blir dyrare i längden (typexempel: köpa en mindre förpackning av något som går åt, för att den är billigare i reda kronor än en större förpackning, som dock är billigare per kilo). 

Visst är det möjligt, teoretisk, men jag tror verkligen inte det av beskrivningen. 

Jag har för övrigt inget problem om någon är av en annan åsikt än mig. Det jag diskuterar här är att folk som är för dumma för att läsa och följa en konversation som går längre än två inlägg, låtsas att jag inte vet vad det jag skriver betyder.

• Anonym (Mmm)
    Spucks skrev 2025-11-23 17:00:32 följande:
    Nej, varför skulle jag glömma att han inte vill köpa skridskorna? Och det står ingenstans att TS man inte vill köpa en mindre storlek för att han tycker det är för dyrt.

Man blir verkligen trött på folk som konstant envisas att delta i skrivna diskussioner, när de har en så dålig läskunnighet att de inte klarar av det. Ni borde faktiskt skämmas! Fast det gör ni nog inte, för ni fattar ju inte själva hur bristfälliga era läskunskaper är.
    Du har alltså inga andra argument än personangrepp? 
Svar på tråden Jag är så trött på snålheten!