Inlägg från: Anonym (Y) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Y)

Jag borde nog gå i terapi, men…

Anonym (Osäker) skrev 2025-11-27 09:11:21 följande:
    Jag borde nog gå i terapi, men?

Kan någon hjälpa mig med det här med känslor? Jag behöver lite tips, tankar och synsätt. Den stora frågan jag har är, hur vet jag att jag älskar honom? Vissa säger väl direkt, behöver du fråga det så är du inte. Tja, är det så enkelt? Inte för mig känner jag.

Jag är väldigt osäker av mig när jag kommer till relationer, vet inte vad jag känner och tycker och ibland tvivlar jag till och med på mina egna tankar eller det jag sett eller tror mig ha hört tidigare. 

Jag ska backa lite, redan när jag var liten hade jag en osäker period i mitt liv, jag har haft en bra uppväxt med fina föräldrar och syskon så jag vet inte riktigt var det startat, men jag kommer ihåg en period där jag bad om ursäkt hela tiden åt folk, sa ordet *väl* hela tiden, t.ex. ja, hon sa *väl* det. På så sätt kunde jag uttrycka mig för att om jag sa *väl* innan något jag sa så ljög jag inte. 

Ibland syns denna problematik fortfarande i vuxen ålder, som jag tidigare nämnde, blir osäker på mig själv kring saker jag egentligen vet. Men denna osäkerhet dyker mest upp då jag kommer nära en partner eller är i relation med någon. Då blir det som extra viktigt att säga rätt och inte ljuga, medans med vänner så bryr jag mig inte sådär pass noggrannt om jag säger eller minns något fel utan jag pratar på fritt utan tankeverksamhet. 

Nåja, vi hoppar fram flera år. Jag hamnade i 3 olika misshandlande förhållanden. Psykiskt och fysiskt? Jag behöver inte kanske gå in på allt som hänt där, även om jag inte har några problem att tala om det. Men jag ville nämna det eftersom jag tänker det också kan vara relevant till varför jag har problem med att veta vad jag känner.

Så nu idag, jag umgås med en man som är allt jag skulle behöva i mitt liv. Vi kan väl säga att vi dejtar. Han är tryggheten och lugnet själv, blir aldrig upprörd hur mycket osäkerhet och tusen frågor jag ställer honom. Han försäkrar mig om att han vill ha mig precis som jag är och skulle aldrig bli trött på mig. Han låter mig göra och vara som jag vill och uppmuntrar mig att jag ska göra det jag vill i livet. En trygg hamn är han. Perfekt för mig.

Men, hur vet jag att jag älskar honom? Eller att jag vill inleda en relation med honom? 

Jag känner mig flyktig i mina känslor, ibland tycker jag om honom och ibland vill jag inte vara i relation med honom. Ibland känns det nyfiket på annat håll, osv. Men dessa känslor kan ju också vara normal när man är i ett förhållande också, eller? Berätta för mig.

Kan något aldrig intressera eller kännas eller vara nyfiket på annat håll då man är i en relation? Tycker jag inte om honom? Jag vill vara kär i honom och ibland kommer det känslor att *jag tycker visst om honom*. Ja, jag vet ingenting och känns som jag snart borde veta något, vi kan ju inte dejta förevigt. Vi är intima och umgås jätte mycket och trivs med varandras sällskap. 

Hjälp och tack du som orkat läsa. 

Kär är du nog inte, då brukar man se att andra män är fina, men man blir inte intresserad. Å andra sidan kan man få en fin och stabil relation med någon utan att ha gått igenom någon förälskelse-fas.

I dysfunktionella relationer har man ofta större känslokast, från väldigt starka positiva känslor till stark förtvivlan. De relationernas känslor kan du nog inte jämföra med en vanlig relations känslor. 

Ja, du behöver nog gå i terapi för du verkar ha svårt att lita på dina egna tankar och känslor. I och med att du har varit i 3 dysfunktionella relationer och dessutom  fortfarande kan bli osäker på sådant. Nu är det ju så att alla kan bli osäkra någon gång, men du verkar ha det som ett mönster. Kanske KBT kan vara något?
  • Anonym (Y)
    Anonym (Y) skrev 2025-11-27 12:57:58 följande:
    Kär är du nog inte, då brukar man se att andra män är fina, men man blir inte intresserad. Å andra sidan kan man få en fin och stabil relation med någon utan att ha gått igenom någon förälskelse-fas.

I dysfunktionella relationer har man ofta större känslokast, från väldigt starka positiva känslor till stark förtvivlan. De relationernas känslor kan du nog inte jämföra med en vanlig relations känslor. 

Ja, du behöver nog gå i terapi för du verkar ha svårt att lita på dina egna tankar och känslor. I och med att du har varit i 3 dysfunktionella relationer och dessutom  fortfarande kan bli osäker på sådant. Nu är det ju så att alla kan bli osäkra någon gång, men du verkar ha det som ett mönster. Kanske KBT kan vara något?
    När man vill vara i en relation med någon så brukar de positiva känslorna för relationen dominera starkt. Om man inte är i en akut kris i relationen. 

Man brukar inte särskilt ofta fundera på om relationen är rätt, trots att man kan bli väldigt irriterad på den andra ibland. Kan hända att man gör det någon gång om man upptäcker en stor olikhet eller om det är något som ofta småirriterar. 

Är man i en ny relation så kan man så klart fråga sig om det är rätt ibland.

Viktiga saker att checka av:
    Tycker jag att min partner är en hygglig person, mot mig själv och andra? 
    Har vi ganska lika värderingar?
    Vill jag att han ska ta på mig? 
    Har jag trevligt ihop med honom?
    Tycker jag att vårt sexliv är bra? 
    Kan vi samtala om lite jobbigare saker?
    Kan vi gräla utan att sabla ner och förödmjuka varandra mycket?
    Har vi samma mål i livet?

Sedan får du ställa dig frågan om du egentligen längtar efter ett annat förhållande, om du inte längre trivs i förhållandet.
  • Anonym (Y)
    Core skrev 2025-11-27 18:56:34 följande:

Jag kom på hur man skiljer på trygghet och kärlek bara så där efter mitt inlägg nyss. I kärlek längtar man, i trygghet saknar man. 

Så sammanfattningsvis så kanske du älskar honom om han ger dig en varm känsla, om du längtar efter honom och du stör dig inte på hans person på något sätt.

annars, inte

Ligger mycket i det. Men säg det par där man inte stör sig lite grand på något som partnen gör ibland. Finns knappt. 
  • Anonym (Y)
    Anonym (Osäker) skrev 2025-11-27 13:44:12 följande:
    Anonym (Y) skrev 2025-11-27 13:13:38 följande:
    När man vill vara i en relation med någon så brukar de positiva känslorna för relationen dominera starkt. Om man inte är i en akut kris i relationen. 

Man brukar inte särskilt ofta fundera på om relationen är rätt, trots att man kan bli väldigt irriterad på den andra ibland. Kan hända att man gör det någon gång om man upptäcker en stor olikhet eller om det är något som ofta småirriterar. 

Är man i en ny relation så kan man så klart fråga sig om det är rätt ibland.

Viktiga saker att checka av:
    Tycker jag att min partner är en hygglig person, mot mig själv och andra? 
    Har vi ganska lika värderingar?
    Vill jag att han ska ta på mig? 
    Har jag trevligt ihop med honom?
    Tycker jag att vårt sexliv är bra? 
    Kan vi samtala om lite jobbigare saker?
    Kan vi gräla utan att sabla ner och förödmjuka varandra mycket?
    Har vi samma mål i livet?

Sedan får du ställa dig frågan om du egentligen längtar efter ett annat förhållande, om du inte längre trivs i förhållandet.

Jag ska försöka beskriva vad det är jag någongång känt så får du avgöra vad du tycker om det är normalt eller om det indikerar på att jag inte tycker om min dejt tillräckligt mycket.

Såhär: Jag tyckte någon hade stora och attraherande händer och blev lite blyg och börja fundera lite på honom men insåg att jag tror inte personen är bättre än min dejt. sedan när det gått en stund och jag lämnat situationen så behöver jag inte ha honom. Jag väljer att fortsätta med min dejt som jag har. 

En annan gång då jag var onykter så kände jag känslan av att vilja vara singel. 

En annan gång, också onykter, gillade jag att vara nära en annan kille men då man var nykter igen så är det återigen ingen jag behöver eller ens vill ha i mitt liv, är inte ens attraherad av personen egentligen. 

Här är var några exempel. Vad tycker du?

Jag tror jag tänker så långt på det här med att starta en relation, jag tänker att jag är så gammal så jag tänker i banor att är detta en föralltid relation nu då, men sånt kan man ju heller inte veta. 

Listan du nämnde kunde jag svara JA på allt utan större tankeverksamhet. 

O.K. du verkar leva i en bra relation.

En fråga glömde jag ställa, och det är om ni kan diskutera olika saker och du känner att du får något ut av diskussionen då? Man behöver ju den typen av relation där man kan diskutera, utan att man för den skull alltid måste tycka lika. 

Det är också bra om man känner sig "hemma" i varandras sällskap. 

Alkohol är lurigt, "lägre" delar av hjärnan får större inflytande. Och då handlar det ofta om sex och mat eller prestige t.ex. Alla trösklar blir lägre. Så visst kan alkoholen göra så att du känner sådana dragningar till andra.
    Det är också klart att du kan tycka att en annan man är attraktiv på något sätt, även som nykter.

Problemet när du frågar oss andra är att vi inte kan känna hur starka dina känslor är i olika situationer. Därför är det så svårt att komma med ett råd. 

Problemet är också att det naturligtvis finns flera olika män som du skulle kunna passa ihop med. Din kille kan vara bra, men du kan möta någon som känns lika bra och som du passar ihop med lika mycket. 

Ja, er relation verkar vara sund, du verkar trivas och killen verkar hygglig och bra. 

Men som någon skrev, längtar du efter att träffa honom? Ser du fram emot era stunder? Gör ni saker tillsammans som du uppskattar? Eller känns det bara rätt bekvämt? 

Det behöver inte vara himlastormande känslor, men en känsla av att ni har något fint och eget tillsammans.

Det var därför som jag föreslog terapi tidigare, för att du skulle lära känna dina egna inre processer bättre. Kunna sortera i känslorna. 
  • Anonym (Y)

Tillägg till föregående: Ställ dig frågan: Känns den här relationen bra och tillfredställande nu? Är den utvecklingsbar, kan ni prata er "framåt" när ni stöter på problem?

Tänk inte längre fram än så när det gäller tidsperspektiv! 
    Ingen vet vad som händer i framtiden, därför behöver du bara värdera relationen som den ser ut idag. 

Svar på tråden Jag borde nog gå i terapi, men…