Hjälp - är min 3 åring autistisk?
Nä, din 3 åring är inte autistisk, eftersom det numera är så att man har sina diagnoser, inte att man är dem.
Har man svårighet med socialt samspel så kan det ju vara så att man har just en av de diagnoser som har det som kriterium, men man gör ju utredning för att faktiskt observera hur en person fungerar för att ge rätt stöd framöver. Så att man inte behöver hantera bli sjukligt stressad på grund av dålig anpassning till ens behov.
Jag har ingen aning om exakt hur vården tänker om språkstörning, men jag gissar att det är oerhört viktigt att också titta på autism som diagnos, utifrån att det ju väldigt naturligt blir problem med kommunikation och socialt samspel... Som ju också kan bero på autism. Och stödet bör nog också se lite olika ut längs fram.
Jag håller tummarna för att ni i utredningen inte bara fokuserar på diagnoserna, utan på beskrivningen kring vad det barn klarar bra, och vad som verkar svårare. Det är ju utredningens syfte, att just veta mer och faktiskt tidigt då diagnoser som kan vara viktiga att få för rätt stöd.
Så barnet varken är eller blir autistisk, utan kommer ju förbli sig själv oavsett. Däremot får hen ju en förtydligande efter utredningen, om eventuell autism, tydliggörande om den redan satta diagnosen, eller nya frågor till framtiden.