• Anonym (Trogen)

Måste man hitta en autist för att få en monogam partner?

Jag ger upp nu. Alla killar är otrogna och har ingen lojalitet på nätet eller i livet. Jag har sett serien Love on the spectrum och undrar om man verkligen måste hitta en autist för att få den graden av lojalitet man söker. Det verkar vara sista utvägen???

• Svar på tråden Måste man hitta en autist för att få en monogam partner?
  • Tyra myra

Eftersom var och annan kille/man idag tycks klassas av er här på FL som autist kan det väl inte vara några större problem. 

Visseligen verkar mångas män här vara speciella i fråga om trohet men kanske är det i relationen felet ligger och inte på personerna som lever i den. 

Riktiga autister däremot har väldigt sällan några romantiska/kärleksrelationer. De orkar helt enkelt inte med eller har inte behov av det.

Ett tips från mig; Ge er inte in i relationer utan att först prata ihop er om vad ni vill med den och hur ni vill att den ska fungera. Tro inte att er partner automatiskt ska förstå hur ni vill ha det.  Ingen av oss är tankeläsare.

• Anonym (Nejdå..)
    Tyra myra skrev 2025-12-01 19:37:12 följande:

Eftersom var och annan kille/man idag tycks klassas av er här på FL som autist kan det väl inte vara några större problem. 

Visseligen verkar mångas män här vara speciella i fråga om trohet men kanske är det i relationen felet ligger och inte på personerna som lever i den. 

Riktiga autister däremot har väldigt sällan några romantiska/kärleksrelationer. De orkar helt enkelt inte med eller har inte behov av det.

Ett tips från mig; Ge er inte in i relationer utan att först prata ihop er om vad ni vill med den och hur ni vill att den ska fungera. Tro inte att er partner automatiskt ska förstå hur ni vill ha det.  Ingen av oss är tankeläsare.

Det finns två sorters autister. De som inte har behov av förhållanden och/eller inte orkar med det. Sen finns det autister som i ett förhållande klamrar sig fast vid sin partner på ett osunt sätt, eftersom autisten ser partnern som sin enda trygghet och garant för att få kärlek och omtanke.En autistisk man kan kväva en kvinna med sitt kontrollbehov och behov av trygghet. Jag har sett detta på nära håll, så jag vet.
  • Jimmy75
    Anonym (Nejdå..) skrev 2025-12-01 19:49:28 följande:
    Det finns två sorters autister. De som inte har behov av förhållanden och/eller inte orkar med det. Sen finns det autister som i ett förhållande klamrar sig fast vid sin partner på ett osunt sätt, eftersom autisten ser partnern som sin enda trygghet och garant för att få kärlek och omtanke.En autistisk man kan kväva en kvinna med sitt kontrollbehov och behov av trygghet. Jag har sett detta på nära håll, så jag vet.

Två sorters autister???

Jag skäms banne mig att ens varit inblandad och skriva i den här tråden med tanke på dumheterna som bara haglar....och precis när jag tänker att det inte går att sjunka lägre så är det någon som gör det 🤦?♂️

• Anonym (Nejdå..)
    Jimmy75 skrev 2025-12-01 20:56:34 följande:

Två sorters autister???

Jag skäms banne mig att ens varit inblandad och skriva i den här tråden med tanke på dumheterna som bara haglar....och precis när jag tänker att det inte går att sjunka lägre så är det någon som gör det 🤦?♂️

Vaddå sjunka lägre? Autister har en viss natur/ personlighet, bl.a. att de har ett behov av trygghet och förutsägbarhet/ rutiner. Du får läsa på.
  • Anonym (när det passar)

Intressant att många med ena handen pekar på att autister är så monogama och lojala och inte kan det där med sex, sexualitet och identitet/gender, samtidigt som samma personer ofta pekar med andra handen på att autister ofta är själviska, inte lojala, sexuellt "avvikande" (läs bi/homo), har könsdysfori, osv osv.

Jag är också autistisk och vill bara påminna alla om att om du har mött en autistisk person, ja, då har du mött EN autistisk person.

• Jimmy75
    Anonym (Nejdå..) skrev 2025-12-01 21:28:53 följande:
    Vaddå sjunka lägre? Autister har en viss natur/ personlighet, bl.a. att de har ett behov av trygghet och förutsägbarhet/ rutiner. Du får läsa på.

Känner mig hyfsat trygg i att jag inte behöver läsa mer litteratur för att veta att personer med diagnosen autism är precis lika mycket människor med tillhörande individuell variation. Jag rekommenderar inlägg 65 i den här tråden.

Finns det bara två sorter av dig också?....vad du nu än kan sägas tillhöra för en kategori.

• Anonym (Nejdå..)
    Jimmy75 skrev 2025-12-01 22:04:50 följande:

Känner mig hyfsat trygg i att jag inte behöver läsa mer litteratur för att veta att personer med diagnosen autism är precis lika mycket människor med tillhörande individuell variation. Jag rekommenderar inlägg 65 i den här tråden.

Finns det bara två sorter av dig också?....vad du nu än kan sägas tillhöra för en kategori.

Var har jag skrivit att autister inte är lika mycket värda? Det enda jag skrivit är att för den kvinna som vill slippa konttollbehov och män som har ett behov av förutsägbarhet är kanske inte autister de optimala att vara tillsammans med. Har ingen ting med att de skulle vara mindre värda att göra.
  • Jimmy75
    Anonym (Nejdå..) skrev 2025-12-01 22:13:29 följande:
    Var har jag skrivit att autister inte är lika mycket värda? Det enda jag skrivit är att för den kvinna som vill slippa konttollbehov och män som har ett behov av förutsägbarhet är kanske inte autister de optimala att vara tillsammans med. Har ingen ting med att de skulle vara mindre värda att göra.
    Det har jag inte sagt att du gjort heller. Jag vänder mig mot att du förenklar dem till att bara finnas två sorters autister. Det är precis lika stor variation inom den gruppen som har fått diagnosen autism som det finns bland människor både med och utan andra diagnoser. Det de har gemensamt är att du uppfyller diagnoskriterierna men redan där kan det skilja sig åt eftersom det inte måste vara exakt samma symtom
  • Tyra myra

Vi har alla mer eller mindre autistiska drag i vår personlighet. 

Men det normala är att bara beteckna någon med tydliga problem att fungera i vardagen, dessa betecknas i vissa sammanhang som autister.  En benämning jag inte är bekväm med.  Det är ett sätt att peka ut en grupp människor med psykiska handikapp.

• Anonym (Nejdå..)
    Tyra myra skrev 2025-12-02 15:06:37 följande:

Vi har alla mer eller mindre autistiska drag i vår personlighet. 

Men det normala är att bara beteckna någon med tydliga problem att fungera i vardagen, dessa betecknas i vissa sammanhang som autister.  En benämning jag inte är bekväm med.  Det är ett sätt att peka ut en grupp människor med psykiska handikapp.

Det är dock inte alltid autismen utgör ett direkt handikapp. Det primära är att autisters hjärnor fungerar annorlunda än andra (utan diagnoser). Autister är ofta trygga med rutiner och förutsägbarhet, och kan bli "kaotiska", ibland aggressiva, när något oförutsägbart eller plötsligt inträffar, då det rubbar deras inre balans. Kvinnor som vill leva livet och ha variation i sina liv brukar inte finna sig tillrätta med autister, eftersom deras liv ofta är för stillsamma och förutsägbara. Det har inget med att döma ut dem som människor att göra. Jag påtalar bara skillnader som är viktiga att veta om. Behovet av lojalitet och förutsägbarhet kan skapa misstänksamhet och svartsjuka hos den den autistiske mannen, som leder till ett osunt kontrollbehov.

Blir man tillsammans med en autist måste man också förstå att de inte är så hemma på det där med sociala koder och hur man uppför sig/ beter sig i olika sammanhang. Det beror på att de ofta upplever andra människor, deras minspel, ansiktsuttryck och gester annorlunda och kan feltolka mycket, som kan bli ett problem i sig.
  • Tyra myra
    Anonym (Nejdå..) skrev 2025-12-02 20:26:13 följande:
    Det är dock inte alltid autismen utgör ett direkt handikapp. Det primära är att autisters hjärnor fungerar annorlunda än andra (utan diagnoser). Autister är ofta trygga med rutiner och förutsägbarhet, och kan bli "kaotiska", ibland aggressiva, när något oförutsägbart eller plötsligt inträffar, då det rubbar deras inre balans. Kvinnor som vill leva livet och ha variation i sina liv brukar inte finna sig tillrätta med autister, eftersom deras liv ofta är för stillsamma och förutsägbara. Det har inget med att döma ut dem som människor att göra. Jag påtalar bara skillnader som är viktiga att veta om. Behovet av lojalitet och förutsägbarhet kan skapa misstänksamhet och svartsjuka hos den den autistiske mannen, som leder till ett osunt kontrollbehov.

Blir man tillsammans med en autist måste man också förstå att de inte är så hemma på det där med sociala koder och hur man uppför sig/ beter sig i olika sammanhang. Det beror på att de ofta upplever andra människor, deras minspel, ansiktsuttryck och gester annorlunda och kan feltolka mycket, som kan bli ett problem i sig.
    Det låter som om du refererar till vad som skrivits i trådar här på FL och i andra sociala media.

Realiteten är annorlunda. Ingen får en autism diagnos utan att ha relativt stora problem i vardagen. 

Däremot kan någon personlighetsstörning med vissa autistiska drag klara sig relativt bra i vardagen och inte ses som psykiskt handikappad.

Men att de där autistska dragen skulle  se likadana ut  och ha en viss påverkan i relationer är rent nys.

De autistiska dragen är lika individuella som allt annat i vår personlighet. 

Autism har ingenting med trohet att göra.
  • Anonym (Nejdå..)
    Tyra myra skrev 2025-12-02 20:45:59 följande:
    Det låter som om du refererar till vad som skrivits i trådar här på FL och i andra sociala media.

Realiteten är annorlunda. Ingen får en autism diagnos utan att ha relativt stora problem i vardagen. 

Däremot kan någon personlighetsstörning med vissa autistiska drag klara sig relativt bra i vardagen och inte ses som psykiskt handikappad.

Men att de där autistska dragen skulle  se likadana ut  och ha en viss påverkan i relationer är rent nys.

De autistiska dragen är lika individuella som allt annat i vår personlighet. 

Autism har ingenting med trohet att göra.
    Ja, jag är väl lite färgad av att vissa säger att diagnoser är något många skyller på, när det gäller t.ex. omoraliska eller kriminella handlingar, dvs att folk med autism och AD/HD/ ADD använder diagnoserna som ursäkt. I hur många fall det stämmer är ju dock svårt att veta.
  • Jimmy75
    Anonym (Nejdå..) skrev 2025-12-02 20:52:53 följande:
    Ja, jag är väl lite färgad av att vissa säger att diagnoser är något många skyller på, när det gäller t.ex. omoraliska eller kriminella handlingar, dvs att folk med autism och AD/HD/ ADD använder diagnoserna som ursäkt. I hur många fall det stämmer är ju dock svårt att veta.
    Att bara gå på andras åsikter om saken är iallafall inte att rekommendera. Det stämmer som Tyra säger. Har du fått diagnosen så är det 100% ett handikapp. Det betyder inte att man aldrig fungerar i något sammanhang. Det betyder bara att man ha så pass stora och varaktiga symtom och problemyttringar att det utgör en funktionsnedsättning på ett sätt som får konsekvenser i vardagen och det yttrar sig i minst två olika sammanhang. Det är liksom definitionen och kravet för att få en diagnos. En person kan ha autistiska drag, men om det är i för liten omfattning och inte leder till nedsatt vardagligt fungerande så ställer man inte diagnosen.
  • Jimmy75

Det är spännande det där perspektivet med att i andras ögon skylla på sin diagnos. Det gäller ju bara för de funktionsnedsättningarna som inte syns....vilket måste innebära att en del personer helt enkelt inte tror på att personen har dem.

Jag har hittills aldrig hört någon ifrågasätta en rullstolsburen person och anklaga dem för att bara skylla på sitt rörelsehinder för att de inte ställer sig upp.

• Anonym (Nejdå..)
    Jimmy75 skrev 2025-12-02 23:14:05 följande:

Det är spännande det där perspektivet med att i andras ögon skylla på sin diagnos. Det gäller ju bara för de funktionsnedsättningarna som inte syns....vilket måste innebära att en del personer helt enkelt inte tror på att personen har dem.

Jag har hittills aldrig hört någon ifrågasätta en rullstolsburen person och anklaga dem för att bara skylla på sitt rörelsehinder för att de inte ställer sig upp.

Det är skillnad på fyriska handikapp som synts, sådant tar folk på allvar. Men psykiska handikapp och diagnoser syns inte eller märks inte alltid utåt. En autist som t.ex. feltolkar vad människor säger kan upplevas som att denne försöker vrida och vända på saker på ett manipulativt sätt. En autist tolkar ofta in mer i det personer säger spontant än vad personerna som sagt det menat, så det kan ibland låta som att autisten gör en höna av en fjäder eller förvränger vad andra sagt.
  • Jimmy75
    Anonym (Nejdå..) skrev 2025-12-03 00:30:42 följande:
    Det är skillnad på fyriska handikapp som synts, sådant tar folk på allvar. Men psykiska handikapp och diagnoser syns inte eller märks inte alltid utåt. En autist som t.ex. feltolkar vad människor säger kan upplevas som att denne försöker vrida och vända på saker på ett manipulativt sätt. En autist tolkar ofta in mer i det personer säger spontant än vad personerna som sagt det menat, så det kan ibland låta som att autisten gör en höna av en fjäder eller förvränger vad andra sagt.
    Är det längesedan du stannade hemma från jobb på grund av att du var sjuk och minns du hur länge du var hemma?
  • Anonym (när det passar)
    Jimmy75 skrev 2025-12-02 23:14:05 följande:

Tack! Det är Så Många gånger som jag har förklarat min diagnos, och fått höra att jag skyller på min diagnos. Särskilt om man som jag både fungerar ganska bra, på grund av livslång maskering, och är bra på ord och att förklara mig. Då är det på något sätt inte på riktigt och man skyller på sin diagnos, enligt omgivningen. Som om jag tog diagnosen ur flingpaketet. 
  • Anonym (Kri)
    Anonym (Jag) skrev 2025-12-01 09:09:52 följande:

Om du har läst vad jag har skrivit så är det något jag har gjort förut och inte gör längre. Jag är 35+ nu och har sambo och fyra barn. Men det spelar ingen roll. Man behöver inte ta avstånd från något för att vara välkommen i kyrkan eller älskad av Jesus enligt kristenndomen. Alla är välkomna i kyrkan. 

Och ja , ragga betyder att  ta kontakt med någon med syfte att ligga med eller dejta personen. Så ja det är tydligen vad du gör i kyrkan. Samtidigt som du tycker att du har rätt att bestämma vilka som får komma dit eller inte. 

Jo, om man aktivt och medvetet syndar så är man knappast välkommen i en konservativ kyrka eftersom man då väljer att gå emot dess religiösa principer. 

Du läser inget vidare själv eftersom du bara fortsätter med dina trötta och iq-befriade halmgubbar och lägger ord i munnen på folk. Jag har aldrig påstått mig bestämma något alls utan upprepar bara allmän basal kännedom kring bibeln, något du själv saknar helt klart.

Nej, ragga betyder mestadels att man bara är ute efter sex, vilket knappast har med några riktiga relationer att göra. 
Svar på tråden Måste man hitta en autist för att få en monogam partner?