Inlägg från: Anonym (B) |Visa alla inlägg
  • Anonym (B)

Omöjligt företag hjälp

Jag beställde ett löpband på 25kg. Jag bor i lgh. 

Löpbandet jag fick var defekt och jag kom överens med företaget att de skickar en ny vara och den gamla ska skickas tillbaka. 

Då paketet väger 25 kg och nu enbart är förslutet med tejp, så klarar jag fysiskt ej att bära ner det. Det är rent av farligt för en person att själv utföra. Och jag har ej hjälp. 

jag har nu under flera veckor försökt förklara och varit tydlig med att jag ej klarar att bära ner paketet till porten där DHL hämtar. Det finns en tilläggstjänst där de hämtar bär ner paketet. Men det måste företaget boka. 

De vägrar! Och det värsta är att de ej säger det rakt ut utan de bara ignorerar mig helt och bokar utan tilläget trots min vädjan! Så extremt respektlöst. vad förväntar de sig liksom. Att jag ska få superkrafter och göra det själv ändå? 
    Är detta lagligt? De skickad mig en defekt vara som ska reklameras och nu står den utanför min dörr. 

• Svar på tråden Omöjligt företag hjälp
  • Anonym (B)
    Anonym (Sofia) skrev 2025-12-01 19:30:15 följande:

Be en granne och hjälp! Det är säkert inga problem! 

Jag tror att få personer skulle be en okänd människa om hjälp att bära ett 25kg tungt paket. Sen är jag för övrigt sjukskriven för social ångest 
  • Anonym (B)
    Anonym (Finns hjälp) skrev 2025-12-01 19:35:40 följande:

Du kan antingen dra den på en matta, eller be en granne om hjälp.

Det är heltäckande matta i trapphuset så den glider ej alls samt kan skada mattan
  • Anonym (B)
    Anonym (Finns hjälp) skrev 2025-12-01 19:55:04 följande:
    Det var ovanligt. Men då får du knacka på hos en granne då. Lär inte vara några problem alls.
    Skulle du seriöst be en granne hjälp dig bära ett 25 kg tungt paket? Jag vet inte vilken värld ni lever i men jag har uppfattningen att folk är allmänt elaka och inte skulle riskera att skada ryggen för en främmande människa 
  • Anonym (B)
    Anonym (Finns hjälp) skrev 2025-12-01 20:12:07 följande:
    Självklart hade jag det. Kan inte tänka mig att någon skulle säga nej. 25 kilo är en resväska typ. Inga konstigheter alls. Hade själv hjälpt till direkt om någon frågat. Med glädje. Vad har du för val liksom?
    paketet är långt och otympligt samt bara tejpat med vanlig tejp. Risken för skada är ganska stor. Man skulle behöva en vagn att rulla den med. En sådan som DHL har. Men av någon anledning så vägrar företaget betala den lilla extra summan som krävs. 
  • Anonym (B)
    EpicF skrev 2025-12-01 20:19:40 följande:
    De allra felta hade knackat på till grannen och bett om hjälp. 

Vem säger något om att skada ryggen?
    Alltså de flesta på min våning är 65+. Samt en kille som från jag sett är lika socialt awkward som mig. Tror ingen av dem skulle uppskatta att hjälpa mig bära.

Sedan känner man sig ju tvungen att hjälpa om man får frågan för att inte verka otrevlig, även om man egentligen ej vill eller orkar, så är väl elakt egentligen att be dem?
  • Anonym (B)
    Anonym (flytt firma) skrev 2025-12-01 20:38:17 följande:
    Om inte de olika förslag som redan har föreslagits duger har ju inte TS så många alternativ kvar. 
    Duger och duger. Det gör ont i mig att ta kontakt med andra, speciellt något som att be om en tjänst. Jag mår på riktigt väldigt dåligt efteråt. Är sjukskriven av en anledning. Det var därför jag köpte ett löpband, för att kunna motionera de dagar jag inte har kraft att ta mig ut i världen
  • Anonym (B)
    Anonym (Finns hjälp) skrev 2025-12-01 20:41:43 följande:
    Du överdriver. Du får gå och köpa ordentlig tejp om du nu är så orolig.
    Ingen tejp kan väl hålla 25 kg dock. Den kom med sådana band runt men de behövde jag ju klippa för att kunna öppna paketet
  • Anonym (B)
    Anonym (Ok) skrev 2025-12-01 20:49:08 följande:
    Ja, det är mkt bättre att inte be om hjälp och inte hjälpa andra. Det gynnar ju alla. Så, vad ska du göra nu?
    Lutar åt att lägga den på ena foten och liksom skyffla fram den 1 cm i taget. Jag lär få ont dock. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Finns hjälp) skrev 2025-12-01 20:50:59 följande:
    Du bär inte i tejpen.
    Nej men lådan är en sådan som öppnas helt så lyfter man den så trycks all vikt mot tejpen som sitter runt hela
  • Anonym (B)
    Anonym (Finns hjälp) skrev 2025-12-01 20:56:51 följande:
    Nej, man håller under och bär. Men visst, lägg den på foten du....Tomte
    Mina armar når inte runt
  • Anonym (B)

Kan tillägga att jag var tydlig med företaget redan innan de skickade ersättnings varan att jag inte skulle klara att bära ner reklamations paketet. Men de slingrade sig och gav vega svar. ?Den hämtas hos dig?. Vilket jag tolkade som att de förstod min situation då jag frågade eflera gånger om den hämtas vid dörren.

Nu förstår jag att de lurade mig att acceptera denna lösningen. 

För jag bad först om nedsättning av priset för att den var begagnad samt att de skulle skicka sladden som saknades. Men de sa nej pga att de ville skicka en ny istället. 

Svar på tråden Omöjligt företag hjälp