• Anonym (B)

Omöjligt företag hjälp

Jag beställde ett löpband på 25kg. Jag bor i lgh. 

Löpbandet jag fick var defekt och jag kom överens med företaget att de skickar en ny vara och den gamla ska skickas tillbaka. 

Då paketet väger 25 kg och nu enbart är förslutet med tejp, så klarar jag fysiskt ej att bära ner det. Det är rent av farligt för en person att själv utföra. Och jag har ej hjälp. 

jag har nu under flera veckor försökt förklara och varit tydlig med att jag ej klarar att bära ner paketet till porten där DHL hämtar. Det finns en tilläggstjänst där de hämtar bär ner paketet. Men det måste företaget boka. 

De vägrar! Och det värsta är att de ej säger det rakt ut utan de bara ignorerar mig helt och bokar utan tilläget trots min vädjan! Så extremt respektlöst. vad förväntar de sig liksom. Att jag ska få superkrafter och göra det själv ändå? 
    Är detta lagligt? De skickad mig en defekt vara som ska reklameras och nu står den utanför min dörr. 

• Svar på tråden Omöjligt företag hjälp
  • Anonym (Finns hjälp)

Du får ju fixa detta. Att ha grejer stående i trappuppgången är inte tillåtet. Är det nu mot förmodan heltäckningsmatta så blir brandrisken större. Du får ta in den och behålla den om det nu är för svårt att få ner den.

• Anonym (Finns hjälp)
    Anonym (B) skrev 2025-12-01 20:48:03 följande:
    Ingen tejp kan väl hålla 25 kg dock. Den kom med sådana band runt men de behövde jag ju klippa för att kunna öppna paketet
    Du bär inte i tejpen.
  • Anonym (B)
    Anonym (Ok) skrev 2025-12-01 20:49:08 följande:
    Ja, det är mkt bättre att inte be om hjälp och inte hjälpa andra. Det gynnar ju alla. Så, vad ska du göra nu?
    Lutar åt att lägga den på ena foten och liksom skyffla fram den 1 cm i taget. Jag lär få ont dock. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Finns hjälp) skrev 2025-12-01 20:50:59 följande:
    Du bär inte i tejpen.
    Nej men lådan är en sådan som öppnas helt så lyfter man den så trycks all vikt mot tejpen som sitter runt hela
  • Anonym (Finns hjälp)
    Anonym (B) skrev 2025-12-01 20:52:24 följande:
    Nej men lådan är en sådan som öppnas helt så lyfter man den så trycks all vikt mot tejpen som sitter runt hela
    Nej, man håller under och bär. Men visst, lägg den på foten du....Tomte
  • Anonym (B)
    Anonym (Finns hjälp) skrev 2025-12-01 20:56:51 följande:
    Nej, man håller under och bär. Men visst, lägg den på foten du....Tomte
    Mina armar når inte runt
  • Anonym (flytt firma)
    Anonym (B) skrev 2025-12-01 20:52:24 följande:
    Inga problem om man använder rätt tejp som är avsedd för ändamålet. 
  • Anonym (Finns hjälp)
    Anonym (B) skrev 2025-12-01 20:58:55 följande:
    Mina armar når inte runt
    Bär den på foten du. Det blir toppen.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (B) skrev 2025-12-01 20:51:10 följande:
    Lutar åt att lägga den på ena foten och liksom skyffla fram den 1 cm i taget. Jag lär få ont dock. 
    På vilken våning bor du?
  • Anonym (Sofia)

Om det är heltäckningsmatta i trappuppgången så kan du ställa/lägga paketet på någon hal plast och dra det. Om du har en vaxduk borde det vara perfekt, med den hala sidan neråt. Annars kan du ta en plastsäck el. dyl.
    Annars håller jag med de andra om att någon granne säkert skulle hjälpa dig, och att det inte alls är konstigt att be om en sådan sak! Om man är två som bär är det ju bara 12,5 kg. per person, så det klarar de flesta. Mina föräldrar är 80 år, och de hade säkert kunnat bära ett sådant paket. 

Svar på tråden Omöjligt företag hjälp