Inlägg från: Anonym (..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (..)

Få i sig protein?

Blötlägga minst ett dygn skulle jag istället säga, och gärna byta vattnet emellan, varför välkokta? Man kan väl äta dem groddade också utan behöva koka alls

Varför ska man inte äta tofu vare dag?

Anonym (T) skrev 2025-12-02 08:44:16 följande:

Bsrnmatsburkar, där kan du se ptoteinhslten.

Klarar din mage inte att smälta kött, ägg och ost? I så fall har t.ex. havre protein.

Kombinationen spannmål som t.ex. pasta, havre eller ris tillsammans med välkokta röda linser/skalade kokta mungbönor ger fullvärdigt protein.Röda inser ocj skalde mungbönor är skonsamma mot magen.  Det ger tofu också men det ska man inte äta vaje dag. Kikärtor är relativt lättsmälta också och haricot verts.

• Anonym (..)
    Anonym (TS) skrev 2025-12-02 09:14:01 följande:
    Tack för tipsen!

Jag klarar äta kött, ägg o.s.v. Men får i mig väldigt lite. Äter en del keso då det är ganska lätt att få i mig trots att jag har noll aptit. 
    Vill du berätta vikt, längd, ålder, kön?
  • Anonym (..)
    Anonym (TS) skrev 2025-12-02 10:29:17 följande:
    Jag är överviktig så behöver gå ner i vikt, men vill ju få i mig näringsämnen, protein o.s.v så att jag inte blir sjuk.

Är kvinna, 42 år, 173 cm och 85kg.
    Aha, fick för mig att du var underviktig eller på gränsen till

Kanske prova att skriva in vad du får i dig under en dag på tex kostbevakningen.se ? Så får du koll på hur mycket du faktiskt får i dig, fördelning osv, vore intressant för tråden 
  • Anonym (..)
    Anonym (Ana) skrev 2025-12-02 15:40:56 följande:
    .
    Anonym (..) skrev 2025-12-02 10:12:38 följande:

Blötlägga minst ett dygn skulle jag istället säga

Det där är dock en missuppfattning - till skillnad fr många andra baljväxter behöver/ska linser inte blötläggas. 
    Det är ingen missuppfattning att jag märker skillnad på magen och får inga gaser om jag blötlägger minst ett dygn.
Svar på tråden Få i sig protein?