Inlägg från: Anonym (Ana) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ana)

Få i sig protein?

Agda90 skrev 2025-12-02 08:34:01 följande:
    Det finns en väldigt bra sida där man kan söka på vad olika livsmedel innehåller för olika näringsämnen
    matkalkyl.se/
    Den mest pålitliga "urmodern" till den här typen av sidor är dock livsmedelsverkets databas (www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/livsmedelsdatabasen/). Den är fantastisk och innehåller typ allt.
    PH76 skrev 2025-12-02 08:56:45 följande:

Proteinshakes, tar inte mer än några sekunder att tillreda och svepa. Billiga kalorier vs. protein.

Kunde verkligen inte hålla med mer. Billigt och enkelt sätt att få i sig rejält med protein ? speciellt för dig, ts, som har svårt att äta en massa.
    MsM84 skrev 2025-12-02 09:10:07 följande:

Ägg innehåller gott om protein och många andra näringsämnen. Bör absolut vara med i din kost om du äter begränsat. Tänk på att du också behöver få i dig näringsämnen osv.

Hm va? Varför bör just ägg vara med? Finns massor av annan mat som har minst lika bra näringsprofil, inklusive protein.
    Anonym (TS) skrev 2025-12-02 09:14:01 följande:
    Tack för tipsen!

Jag klarar äta kött, ägg o.s.v. Men får i mig väldigt lite. Äter en del keso då det är ganska lätt att få i mig trots att jag har noll aptit. 
    Bortsett från proteinpulver är kyckling, fisk och magert kött det som innehåller klart mest protein i förhållande till vikt och övriga näringsämnen, så om du inte vill använda proteinpulver så är det bästa du kan göra att maxa intaget av det.
    Anonym (..) skrev 2025-12-02 10:12:38 följande:

Blötlägga minst ett dygn skulle jag istället säga

Det där är dock en missuppfattning - till skillnad fr många andra baljväxter behöver/ska linser inte blötläggas. 
    Anonym (TS) skrev 2025-12-02 10:30:11 följande:
    Tack, ska försöka få i mig ägg. Borde vara ganska enkelt med ett ägg iallafall. 
    Ägg är som sagt bra, och toppen om det känns görbart, men det finns annat som är minst lika bra. Exempelvis innehåller 100g kycklingfilé (motsvarar en riktigt liten filé) ca 4ggr så mycket protein som ett medelstort ägg.
    Anonym (TS) skrev 2025-12-02 10:32:06 följande:
    Det har jag funderat på. Så även typ viktminskningshaker som Modifast. Jag vill ju som sagt gå ner i vikt, men inte bara förlora massa muskelmassa eller bli sjuk.
    Proteinpulver är som sagt super - bantningsmedel not so much. Det råder jag dig att hålla dig borta från.
    Anonym (TS) skrev 2025-12-02 10:55:18 följande:
    Aha! Nä, jag behöver gå ner rätt mycket. Men vill inte bli sjuk av det.

Igår t.ex fick jag I mig en drickyoghurt, ett äpple, 4-5 tuggor pasta med tomat och skinksås, 4 brysselkål och en halv liten burk keso.
    Byt ut drickyoghurten (som mest innehåller socker och bara förhållandevis lite protein) mot mager kvarg, gärna med lite färsk frukt till, ta bort pastan (inte för att pasta är dåligt i sig utan för att den är lågprioriterad m tanke på hur lite du äter totalt) och byt ut tomat- och skinksåsen mot råa tomater och ren, mager skinka. Brysselkål och keso är bra!
    Anonym (.....) skrev 2025-12-02 11:30:39 följande:
    Varför åt du inte upp pastan? Om du äter för lite så blir det svårare att gå ner i vikt, har jag hört.
    Detta beror på att kroppen anpassar sig och saktar ned metabolismen när den inte får tillräckligt med näring. Det är bl.a. detta faktum som olika dieter m intermittent fasta bygger på: det totala antalet kalorier blir lågt pga fastan, men genom att regelbundet ge kroppen en normal mängd mat lurar man den (iaf i teorin) att tro att allt är som det ska, och att den kan köra på m vanlig förbränning. Långvarig low restrict kan fucka upp metabolismen totalt, så ja - jag instämmer m "....": försök att äta mer iaf några dagar i veckan. Nötter till exempel är energitätt och innehåller bra fett - ett utmärkt komplement till proteinpulver, kyckling och fisk, som ger dig det mesta du behöver i fråga om makronutrienter även vid relativt små volymer. Sen måste du även äta ordentligt med frukt och grönt (rekommendationen är 500g per dag) för att få i dig de mikronutrienter du behöver.
  • Anonym (Ana)
    Anonym (Ana) skrev 2025-12-02 15:40:56 följande:
     byt ut tomat- och skinksåsen mot råa tomater och ren, mager skinka. 
    För att på så sätt istället kunna ta lite mer skinka alltså. Så att du byter ut själva såsbiten mot mer skinka. Och se som sagt till att det är mager skinka - du behöver fett, så du ska absolut inte undvika fett, men just fettet i kött är i större utsträckning dåligt fett. Satsa istället på fisk nötter och fröer som fettkällor.
  • Anonym (Ana)

Förresten om du vill så hjälper jag dig gärna att ta fram en konkret matordning som är anpassad till just dina förutsättningar. Du kan i så fall mejla mig på linaungen@gmail.com.  Och nej - ingen hidden agenda; jag tycker bara att det är roligt om jag kan hjälpa dig med detta 😊

• Anonym (Ana)
    QueerQueen skrev 2025-12-02 19:50:03 följande:
    Jag vet inte - men TS verkar ganska osammanhängande i sina svar. Först vill TS ha råd om vilka proteinkällor som är bra att äta, sedan verkar det som hen både vill gå ner i vikt och samtidigt handlar det om någon magsjuka? Det låter minst sagt som svammel. Därför jag blev lite misstänksam förut, för det låter inte sunt och därav att jag nämnde ED. Kan dock ha fel men ja.
    QueerQueen skrev 2025-12-02 22:09:10 följande:

Jag pallar inte citera alla här - men ni med hjärna vet vad jag menar och syftar på. Det är bara att läsa mellan raderna. Oavsett har du fått gott med tips redan, så det är kanske dags att lägga ner nu eller vill du svamla vidare?

Alltså ... with all due respect ... precis som nån annan skrev så är du den enda som svamlar här. Och att referera till folk som att vissa "har hjärna" (medan de som säger emot dig inte har det då, får man ju anta) - liksom, wtf? Jag vet heller inte hur du läser när ditt läsande mellan raderna får dig att tro att ts har en ÄS ... När du först nämnde detta tänkte jag "jaha, ännu en människa som har en massa tankar om ätstörningar utan att ha en aning om vad det faktiskt handlar om" och sen säger du att du själv haft en ÄS! Om det verkligen stämmer måste jag säga att dina slutsatser och ditt läsande mellan raderna är högst märkliga.   
  • Anonym (Ana)
    Anonym (f) skrev 2025-12-02 22:48:40 följande:
    Ok att du tror att det är en ätstörning men TS scenario är fullt möjligt så det där med att vara schysst och hålla inne med liknande kommentarer vore fint. 
    Det är dessutom helt befängt att på basis av det ts skriver dra slutsatsen att hon har en ÄS. Så det är inte bara en slutsats man kan hålla tyst om när det finns andra lika troliga scenarior - det är en slutsats som är betydligt mindre trolig än andra scenarior.
  • Anonym (Ana)
    Anonym (TS) skrev 2025-12-02 18:23:42 följande:
    Tusen tack för att du tar dig tid att svara.

När det gäller lunchen så har jag pedagogisk lunch och äter med skolelever så jag får äta det som serveras.

Jag mailar dig lite senare, tack!
    Ingen orsak 😊 Och gör så!
  • Anonym (Ana)

TS! Jag fick ditt mejl och har svarat på det, men nu när jag skulle komplettera med en grej så är det puts väck - jag hittar varken ditt mejl eller mitt svar 😡 Fick du mitt svar? Om inte, hade du haft möjlighet att skriva igen, så gör jag ett nytt försök ...

• Anonym (Ana)
    Anonym (Ana) skrev 2025-12-06 14:04:58 följande:

TS! Jag fick ditt mejl och har svarat på det, men nu när jag skulle komplettera med en grej så är det puts väck - jag hittar varken ditt mejl eller mitt svar 😡 Fick du mitt svar? Om inte, hade du haft möjlighet att skriva igen, så gör jag ett nytt försök ...

Scratch that - det dök upp igen (teknikens under ...) 😊
Svar på tråden Få i sig protein?