• Anonym (Misslyckat)

3,5-åring omöjlig att få blöjfri

Vi har försökt träna sedan 2 års ålder, alla möjliga metoder och sedan pausat då vi fått höra att han förmodligen inte är redo än.

Men blir bara svårare och svårare. När han går utan något på underdelen alt bara byxor så märker han inte ens att han kissar på sig. Man ser att det blir blött men han märker inte själv.

Dessutom hatar han att inte ha blöja och blir skrik och gråt varje gång vi ska försöka träna, så inte så positivt för honom.. 

Arr ha blöja och gå på toaletten ofta fungerar inte heller, han tycker det är kul att sitta på toaletten, men samma sekund han går ner från toa och får på blöjan DÅ kissar han.

Vad ska vi göra?

• Svar på tråden 3,5-åring omöjlig att få blöjfri
  • Anonym (P)

Sätt honom regelbundet på toaletten i ett hyfsat schema. Direkt på morgonen,  efter frukost osv. Lägg in lite böcker och tidningar som han kan bläddra i. Eventuellt kan man också ibland sätta på vattenkranen så det porlar lite grand. 

Har han fotstöd? En av mina ville gärna ha en pall till fötterna. Tror det berodde på att ringen kändes stor 

Har ni testat uppmuntran (eller muta som en del kallar det...).

Varje gång han kissar i toaletten får han något. För mina funkade klistermärke på ett papper.  De fick ett klistermärke av mig som de satte på ett papper.  Tio klistermärken = liten present (typ en tablettask). 20 klistermärke (totalt 30) gick vi och köpte en glass på stan osv tills ni sätter stopp. Tror vi hade 10+20+30 ev 40 också, minns inte riktigt, när det var torrt blev det en present från leksaksaffären. 

En kompis så att hennes barn aldrig skulle fixa klistermärke så hennes barn fick en liten godisbit istället vilket det inte fick så ofta annars. Det gick också ganska fort. 

Svar på tråden 3,5-åring omöjlig att få blöjfri