• Anonym

    Rejäl blödning av mifegyne

    I fredags gjorde jag första delen av en medicinsk abort, dvs svalde de tre mifegyne tabletterna. I går kväll började det blöda, och i natt störtblödde jag. Massor med blod och STORA klumpar. Blödde såpass att jag tuppade av av att se allt blod som var till synes överallt. Bytte den största binda som existerar i matvarubutikerna med ca en och en halv timmes mellanrum. Nu på morgonen har blödningen minskat ganska rejält. Jag blöder, men inte alls lika mycket. Ska det vara så här? Är det så att kroppen själv kan stöta ut det som ska ut, eller har jag samma sak att vänta när jag kommer in på måndag för att få slidpillren? Någon med erfarenhet?

    Tacksam för all hjälp.

  • Svar på tråden Rejäl blödning av mifegyne
  • Jojjanna

    Jag har inte gjort någon abort själv men har hittat följande svar i en tråd om aborter här på FL. Om du är osäker så tycker jag du ska ringa till sjukvårdsupplysningen eller till dem som gav dig tabletterna!

    Hur går en medicinsk abort till?
    Man får ta 3 tabletter som innehåller antigraviditetshormon. För att få dem måste man antingen komma till Kvinnoklinikens akutmottagning (till vänster innanför huvudentren) för ett kort besök eller kan man ta dem direkt vid läkarbesöket om det finns en uppföljningstid 2 dagar efteråt. Tabletterna kan göra att man mår lite illa. I sällsynta fall kan man också börja blöda men om man inte blöder väldigt mycket (fyller en binda på ca ½ timme) behöver man inte söka akut. Två dagar senare kommer du tillbaka till Kvinnokliniken, till en av våra gynavdelningar (1:a vån). Du får först en sängplats och får sedan prata med den sjuksköterska som kommer att ta hand om dig under dagen. Du får 4 slidtabletter som du antingen tar själv eller får hjälp med att lägga in. Du får gärna ha med dig någon till avdelningen. Efter ungefär 1 timme börjar det kännas som en kraftig mensvärk, vilket beror på att livmodern drar sig samman för att stöta ut graviditeten. Det kan göra rätt rejält ont men du får alltid förebyggande smärtstillande. Tabletterna gör är att man framkallar ett missfall på samma sätt som när man får ett naturligt missfall. Efter det att graviditeten har stötts ut brukar smärtorna ge med sig betydligt och de allra flesta kan gå hem efter ungefär 4 timmar. Innan du går hem får du en återbesökstid efter ca 4 veckor och lämna ett urinprov. Det är viktigt att göra detta eftersom det är en kontroll på att allt har kommit ut.

  • Anonym

    Tack för ditt svar, men den texten berättar ju inte riktigt heller om detta. Den blödning jag fått nu, borde jag ha fått efter besöket på måndag.

    Ringde i alla fall till sjukvårdsupplysningen, eftersom allt annat är igenbommat när det är helg, och de trodde samma sak som jag misstänkte - kroppen har stött ut fostret av sig själv här hemma. Ska avvakta och se om det börjar blöda rejält igen - då åker jag in - om det inte gör det så har jag ju min tid på kvinnokliniken imorgon. Då får vi se vad de säger där.

    Men tack, tack i alla fall, för att du ansträngde dig för min skull!

  • lighthouse

    När jag gjorde medicinsk abort så informerades jag om att en del börjar blöda redan efter den första tabletten eftersom Mifegyne sätter stopp för graviditeten och därför framkallas missfall. Anledningen till att man sedan får ta slidtabletterna/samma tabletter oralt (beroende på hur långt gången man är) är att man verkligen ska säkerställa att kroppen stöter ut allt. Så jag tror inte att du ska oroa dig för att det du har börjat blöda nu. Till mig sa de att det är normalt att en del börjar blöda innan man kommer tillbaka men att det också är lika normalt att man inte blöder alls förrän man har tagit de sista fyra tabletterna. (själv blödde jag inte förrän efter slidtabletterna) Så det är nog individuellt hur man reagerar. Men om du är orolig och tycker du blöder extremt mycket, eller få feber och värk tycker jag du ska ringa till KK och fråga eller åka in till gynakuten. Bättre att ta det säkra före det osäkra. Lycka till!

  • kikkan79

    Hej!
    Bra att du ringde sjukvårdsupplysningen.
    Tror nog som dom att din kropp har eller kommer att stöta ut fostret när som helst. Vet ju inte vilken vecka du är i.

    Jag fick också mifegyne när vi skulle föda vr dotter i vecka 22, men det kom aldrig igång utan dom fick sätta igång på BB.

    Har du väldigt ont för det brukar det väl göra vad jag förstått.

    Hoppas du får svar och att allt blir bra.

  • lighthouse

    Oj förlåt TS!!! Var på väg ut för att handla just då och läste enbart ditt första inlägg. Bra att du ringde till sjukvårdsupplysningen!

  • UngKvinna

    hej.
    jag har gjort en sådan abort.
    jag fick de första tabletterna på kk påmåndagen, skulle tillbaka påonsdagen för att ta de sista tabletterna., mitt missfall satte igång redan på tisdag mend massor av klumpar o blod. dock absolut inte så mycket att jag tuppade av. om det fortsätter så du mår så dåligt igen så åk in idag!!!
    påonsdagen när jag tog de sista tabletterna fortsatte det att komma ut klumpar. allt gick bra förmig, blödde inte länge efteråt och mådde inte speciellt dåligt eller hade ont.
    men det är viktigt att du åker in om du känner att allt inte står rätt till!!! det var en tjej som förblödde hemma i duschen efter att ha tagit mifegyne

  • Anonym

    Fick höra att aborten kan komma igång av sig självt just av de första tabletterna när jag själv gjorde abort.

  • Anonym

    Tack för all er hjälp. Nu kan jag berätta för er hur det gick.

    Var på kvinnokliniken för att få slidpilren igår, jag berättade om mina rejäla blödningar och klumpar och min misstanke om att kroppen redan på egen hand stött ut fostret. De tyckte att jag skulle ta pillren i alla fall, bara för att vara på den säkra sidan om att allt kommit ut. Om inget hänt efter 2-3 timmar skulle de göra ett ultraljud och se hur det såg ut.

    Inget hände, kände så väl på mig att allt redan hade kommit ut hemma. De tittade med ultraljud, och allt var borta. Kroppen hade fixat det själv. Det tråkiga var bara att ingen talat om att detta kunde hända. Det var en ordentligt otäck upplevelse vi hade den natten när allt kom. Men så här i efterhand känns allt bra - det var verkligen det här vi ville. Vår son är bara ett år, och vi vill ägna all tid åt honom och varandra i några år innan vi börjar om på ny kula igen.

    Denna graviditet var inte lång gången, jag gjorde aborten i vecka 6+4.

    Kram, kram

  • Vickyb
    Jag tog mina tre mifegyne tabletter idag.. och jag är skitskraj.
    ♡ Stolt Mamma till Linnéa ♡
Svar på tråden Rejäl blödning av mifegyne