• saggitarius

Alternativ till järntabletter?

Vet nån något alternativ till järnatbletter? Kan inte riktigt äta Niferex eftersom jag får en OTROLIGT rolig biverkning av det.. var som värst idag oxå.. En sköterska på jobbet nämnde något om nåt som hette 'blue juice' eller nåt som finns på hälsobutiker,.. någon som vet nåt?!? Har världens f....

• Svar på tråden Alternativ till järntabletter?
  • kattis81

hm.. har hört om nåt som heter "blutsaft" tror jag de var.. kan man tydligen köpa i hälsokostaffärer. åsså kan du testa äta katrinplommon eller dricka katrinplommonjuice (den är väldigt tjock i konsistensen men är god om man späder med vatten. smakar citron mot den trevliga biverkningen som niferex ger alltså.)

• saggitarius

tja.. här funerar inga färska katrinplommon eller lådor med vindruvor eller krossade linfrön eller litervis med vatten eller massor av fibrer... Har inte försökt med juicen ännu.. kanske ska köpa lite sånt först innan jag provar blutsaft... det var ju nästan bluejuice iaf...

• Firren

Jag rekomenderar blutsaft! Mycket bättre för magen och funkar bra!

• ROSEN1

hejs svejs!
    jag frågade min bm om jag skulle komplettera j.tabletterna med blutsaft pga att mitt hb var på 106 o jag hade hört att det skulle vara så bra att dricka det men hon sa att det inte innehåller så mycket järn utan mest vitaminer o mineraler

• kattis81

bluejuice låter ju bättre iaf testat äta kiwi samtidigt som du tar niferexen? dom första dagarna/veckan jag käkade niferex så åt jag så gott som ingenting, för att slippa bli stenhård.. tydligen bara den första tiden som är värst, innan magen vant sig? linfrön å sånt funka inte för mig heller. men kiwi e bra.. om man gillar det. niferex e ju det bästa järntillskottet som finns tydligen, men det inte så finns de ju alternativ.

• Tjaa

Åt Niferix men jag fick fruktansvärda smärtor i magen o mådde skit, Så barnmorskan sade jag skulle börja med HemoJärn istället,m Hemofrex ist..... Dt e bättre nu..

• Titti och mini

jag tänkte också bara tipsa om att pröva andra märken på järntabletter. Jag hade jätteproblem m Niferex i början, men det gav med sig. Förra gången hade jag dock ngr tabeletter som inte mäktes ngt dåligt av alls, men minns tyvärr inte vad de hette...
    Tror också att det är svårt att få i sig tillräckliga mängder järn gnom kost o andra tillskott

• Anne Yone

Jag åt Multivitamin för gravida och ammande, som man kan köpa i hälsokostaffärer. Det är 3 tabletter man tar per dag, och de innehåller mkt järn och kalk och annat...
    Man tar en på morgonen och två på kvällen.

Jag fick inte förstoppning av niferex, jag fick precis raka motsatsen... Det var inte särskilt kul det heller!! Men dom här tabletterna mådde jag bra på.

• Piripiri

Blutsaft är ett så DYRT alternativ till järntabletter - en dos á 20 ml ger bara 20 mg järn (mot en Niferex tex 100 mg) och en liten flaska kostar en hundralapp (skulle räcka några dagar om jag skulle fylla min rekommenderade dos..).

Än så länge äter jag Hemofer som har mindre biverkningar än Niferex och är billiga, men jag får ta ganska många.

Bäst är förstås att försöka äta järnrik mat och komma ihåg C-vitamin samt att undvika det som hämmar järnupptaget.

• snart 2 barn

Jag har tigigare druckit Blutsaft och detta har hjälpt upp mitt HB snabbt
    minns när skolsköterskan undrade vad jag gjort ökade Hb från 90 till 130 på 1 dryg vecka och det var med rekomenderad dos av Blutsaft alltså inget extra.
    Tycker att du skall pröva
    Vet att det hat hjälpt mpnga gravida

• firhilwen

Bland annat broccoli, spenat och persilja innehåller järn. Det finns också andra typer av järntabletter på marknaden. Själv har jag blivit ordinerad Hemofer av min BM under båda mina graviditeter...

mvh kramizza

• Rubia

På mig hjälper iaf inte Blutsaft (fast det gör ju ingen skada heller), men Hb:t stiger i alla fall inte med det. Niferex (2 om dagen - jippi!!) har ändå lite mer effekt på järnvärdet, även om det inte är några stora hopp direkt (från 107 till 112, men med 107 så åt jag ändå en Niferex om dagen...). Jag tar Niferexen med juice eller en C-vitamintablett mellan måltiderna (ska helst inte tas i samband med måltid) eller på kvällen innan jag lägger mig. Dricker även juice med järn i, men det är väl ganska små mängder järn i misstänker jag. Broccoli och spenat äts också ofta, samt blodpudding, och så mycket messmör eller leverpastej på smörgåsen, men min bebbo verkar sluka allt....

• Papagena

Det blir mycket blutsaft per dag - men det kanske det kan vara värt..? Åt min första niferex igår kväll och vaknade med halsbränna och kväljningar. Inge kul!
    Om det är trög mage så kan jag rekommendera fruktjuicer av olika slag. Min syster drack varje morgon "raketdrink" på katrinplommonjuice blandat med aprikos och fikon för att få den lagom smaskig. Lite citron är säkert gott att ha i. Köp många juicer och blanda, eller blötlägg torkad frukt och mixa ihop (billigare).
    Och om linfrön: de måste krossas för att ge verkan. Svårt att tugga sönder de små fröna, tycker jag.

• H2O

Linfrön går att köpa krossade. När min BM sa att inte äta de små fröna hela så krossade jag dem i morteln, höll på hur länge som helst att mortla, de far liksom runt och glider iväg, och att tugga dem gör att de bara fastnar i tänderna. Tänk på att blanda ut linfröna i fil/yogurt/vatten el dyl, intag mycket vätska iaf, annars får de liksom motsatt effekt... Och katrinplommon funkar ju bra, om man står ut med fisarna också, det gjorde INTE jag, har aldrig varit med om ngt liknande

För mig funkar Niferexen hyfsat bra, men ligger ändå bara på 108 på en om dagen, men än så länge höjer jag inte dosen. Försöker äta mer grönt och blodpudding. Och ta Niferexen med juice på kvällen. Undvika te/kaffe och inte äta/dricka kalciumrika saker för nära järnintaget.

• Bumpy

I min hälsokostaffär kostar en stor flaska Blutsaft 149- 169:- och dricker man dessutom tranbärssaft med så tas järnet och det andra upp i blodet mycket bättre av c-vitaminrena.

Jag personligen kan inte äta vare sig Niferex eller Hemofer eftersom jag blir otroligt lös i magen samt även börjar kräkas av dem... så hade det inte varit för blutsaften vet jag inte vad jag gjort.

Kom på att broccoli innehåller oxå mycket järn.

Lycka till : )

• Massören

Testa nässel te eller nessel soppa (brännäsla)
    Det är den växt/grönsak som innehåller mest järn o c-vitamin.. efter den så kommer torkade aprikoser...
    litet råd...

• Elfva

Kanske blutsaft och mycket järnrik kost kan leda till att du slipper niferex.

Blodpudding, kött, nässelsoppa, broccoli, spenat mm är bra kost, tänk på att inte blanda med mjölkprodukter eftersom dessa gör det svårt för kroppen att ta upp järnet, kombinera hellre med c vitamin rik mat och drick juice till maten.

Lycka till!

Svar på tråden Alternativ till järntabletter?