• MikkisPikkis

Knep/mat vid magsjuka

Tips tas gärna emot om "lämplig" mat för att bli frisk...
    Står inte ut

• Svar på tråden Knep/mat vid magsjuka
  • Nisen

Är också intresserad utav råd. Min son är inne på sin sjunde dag nu!!!!!!

• MikkisPikkis

USch då Nisen Stackars liten! hoppas vi får lite tips

• mludvigs

Fick rådet att potatismos var bra för magen när min son var magsjuk (vinterkräksjukan).

Jag har även tidigare trott att banan ska vara lätt för magen att smälta men tydligen är det riktigt svårtsmält mat!

• Carina19741

Hej!
    Jag vet inte om det är rätt eler fel som jag brukar göra men när mina har haft magsjuka så brukar jag bara ge dom lite vätska första dagen på tesked om de spyr upp om de dricker i glas. Sen så brukar jag ge lite nyponsoppa eller blåbärssoppa. Sen går jag över till lite mer trögflytande som youghurt eller nått liknande. Vet inte om det kan vara något att prova??
    Hoppas det går bra och att ni blir friska snart
    Mvh Carina

• HellanTeodor

Halloj. Jag pratade med sjukvårdsupplysningen då vi också legat i magsjuka. Man ska ge vätskeersättning redan från dag 1 (1L vatten, 2msk socker och 1/2 tsk salt, koka upp vattnet ha i sockret och saltet, ställ i kylen för att svalna. Kan användas 1 dygn.) Ge lite och ofta. Sen är all kokt mat bra att ge, som morötter, potatis och ris. Även proviva båbärsdryck och dofilus fil är bra. Även här lite och ofta.
    För oss fungerade detta jätte bra. Lycka till å krya på er.

• Bellona

Köp Sempers morotspuré, den lilla burken. Där står ett recept på hur du gör morotsoppa och det hjälpte min lille kille.

• lillsmulan

Majsvälling förstås, nyponsoppa, blåbärsoppa, proviva i alla varianter. Sen när hon kunde behålla det gav vi nån liten smörgås med smör, morotspure och majspure och sen kokt fisk med potatis eller ris, fiskbullar. Ja visst är det jobbigt, man tycker ju så synd om de små liven

• Springsteen

allt man får i sig är ju bra... Jag äter alltid potatismos och kokt torsk, mosad banan (är inte så hårdsmält... men den ska vara mosad!!) och massor av nyponsoppa och mineralvatten...
    Sen ska de ju alltid vara små små portioner och ofta ofta... speciellt viktigt med drycken!!!

• feather

Det är jättevanligt att barn får sk. sekundär laktosintolerans vid magsjuka, det vill säga att man ska undvika mjölkprodukter för att barnen ska bli bra i magen. Min dotter var magsjuk i 2 v innan vi fick det rådet av bvc, det fungerade o det var tur det, för det var inte mycket kvar av vår lilla tös.

Svar på tråden Knep/mat vid magsjuka